Verklaring kwaliteitsverschil balanced vs unbalenced??

HUEY

A flying legend
Ik ben een avondje aan het testen geweest met een audio sample cd om kwaliteitsverschil tussen mijn samplers en geluidskaart te vinden.
Ik heb dezelfde audiofragmenten gesampled met een
*Focusrite saffire pro 10
*Ensoniq ASR-X
*Akai S3000XL
*Akai S3200XL

De eerste 3 lagen redelijk in 1 lijn, maar de S3200XL veel behoorlijk uit de toom en niet in positieve zin wat ik juist in eerste instantie verwacht had. Ik miste laag en warmte. (was wel goed in mid en hoog)

Direct na aanschaf van de S3200XL had ik speciaal kabels gekocht XLR-TRS jack omdat de S3200XL gebalanceerde outputs heeft op de XLR en mijn mengpaneel gebalanceerde inputs (Mackie SR24-4). Ik dacht dus dat ik goed bezig was en de beste geluidskwaliteit op deze manier kon bereiken.

Na lang zoeken heb ik de S3200XL aangesloten op de Jack outputs met "normale" ongebalanceerde TS jacks op mijn mengpaneel en.....voila daar is het laag en warmte. Nu viel de S3200XL direct op in positieve zin! De S3000XL klonk er behoorlijk brak bij.
Vind hem zelfs beter klinken dan mijn ASR-X, terwijl velen dat beschouwen als 1 van de best klinkende samplers.

Is dit te verklaren waarom ongebalanceerd beter klinkt dan gebalanceerd, of sluit ik gewoon iets verkeerd aan?

Het eerste wat in me opkomt is dat de Akai misschien een andere pin-layout heeft.

Gokje hoor, maar misschien ligt het aan de Mackie? Dat als je daar balanced in gaat dat ie de mic pre meepakt en dat ie de mic pre bypassed met een TS jack.

....... bij bandjes gebruik je niet voor niets 'n DI voor instrumenten. Als ik bijvoorbeeld 'n DJ set via de Mackie laat lopen, dus bijvoorbeeld Pioneer DJM800 op de Mackie, en doe dat via XLR... ruk. Via gebalaceerde jack is er niks aan de hand. Of natuurlijk via 'n DI.. als je beetje fatsoenlijke DI's hebt is dat ook wel fijn.

Thanks voor alle antwoorden!
Nog even voor de duidelijk heid: Het geluid gaat van AKAI S3200XL XLR uit naar de jack input van mij Mackie met een TRS plug. In dit geval klinkt het geluid dus slechter.
Het klinkt een stuk beter als ik de jack output van der S3200XL gebruik met een TS-TS kabel op de jack input van de Mackie
XLR out - XLR in heb ik niet geprobeerd. (Deze kabels heb ik ook niet liggen om te testen)

Gebalanceerd is ALTIJD beter! En voordat mensen gaan roepen dat het niet zo is, laat me uitleggen waarom.

De meest eenvoudige manier om een audio signaal door een kabel te krijgen is door middel van een koper draadje waar het audio signaal over loopt tezamen met een aarde lijntje. Dit noemen we een ongebalanceerde kabel.

Wat blijkt nu? In de omgeving ligt er overal elektrische/magnetische interferentie op de loer. Dit kan doorsijpelen in het audio signaal en dat resulteert in ruis als je het door een speaker systeem beluistert. Vooral als de audio kabel langs transformators van laptops loopt word het erg.

Dus wat je hier tegen kan doen, is om nog een extra koper lijntje in de kabel te doen, waar nogmaals het audio signaal doorheen loopt, alleen dan geinverteerd. Dat wil zeggen, als f(t) het audiosignaal is op tijdstip t in onze normale koperdraad, dan sturen we nog een signaal -f(t) op een andere koperdraad mee.
Als we ervoor zorgen dat deze koperdraden zo dicht mogelijk bij elkaar liggen zullen ze alletwee dezelfde interferentie opvangen. Als we met e(t) de interferentie aangeven op tijdstip t, dan zit er in de ene koperdraad een signaal f(t) + e(t) en in de andere een signaal -f(t) + e(t).
Komen we nu aan bij de bestemming van het audio signaal, dan worden, als het ontvangende apparaat gebalanceerde kabels ondersteund, eerst de negatieve koperdraad weer geinverteerd. Wat dus resulteert in een signaal f(t) - e(t). Voegen we nu de twee signalen samen dan krijgen we [f(t) + e(t)] + [f(t) - e(t)] = 2 f(t). Ons originele signaal zonder interferentie! Alleen wel 6dB harder.

En ja, het lijkt erop alsof de Mackie het gebalanceerde signaal eerst nog door zijn mic pre stuurt. Hoe zit het nu met je andere samplers en het TS-TS / TRS-TRS verhaal?

Overigens kun je testen of ie door de mic pre gaat door de gain van de mic pre op je Mackie aan te passen.

Japanners durfden wel nog eens de fase omkeren. (Amerikaans systeem in feite).
XLR
pin1: Shield
pin2: cold
pin3: hot

Ik weet dat dit zeker het geval was bij Otari recorders in de jaren 80 en 90 die wij toen verkochten.
Daar de Akai's ook uit deze periode zijn en made in Japan, zou mij dat zeker niet verwonderen.
En bij opzoeken in de manual....pagina 10

Bingo! (inputs en outputs) :halleluja
S3200XLconnections.jpg

Dus, naar mijn mening is van dit toestel de fase omgekeerd.

Laatst gewijzigd:
Japanners durfden wel nog eens de fase omkeren. (Amerikaans systeem in feite).
XLR
pin1: Shield
pin2: cold
pin3: hot

Ik weet dat dit zeker het geval was bij Otari recorders in de jaren 80 en 90 die wij toen verkochten.
Daar de Akai's ook uit deze periode zijn en made in Japan, zou mij dat zeker niet verwonderen.
En bij opzoeken in de manual....pagina 10

Bingo! (inputs en outputs) :halleluja
S3200XLconnections.jpg

Thanks! :halleluja Dat verklaart een hoop. Om eerlijk te zijn wist ik niet eens dat er 2 standaarden waren.
Al met al is er dus gewoon een logische verklaring voor.

Thanks! :halleluja Dat verklaart een hoop. Om eerlijk te zijn wist ik niet eens dat er 2 standaarden waren.
Al met al is er dus gewoon een logische verklaring voor.

Op een beetje goeie mengert kan je met een druk op de knop de fase omswitchen van de xlr input....

Voor de zekerheid nog even snel in de manual van de Mackie gekeken, hoe de aansluitingen daar zitten (Mackie is ook Amerikaans natuurlijk) en daar zitten ze inderdaad andersom als bij de S3200XL

Attachments

• Mackie.jpg
    Mackie.jpg
    68,4 KB · Bekeken: 101
Gebalanceerd is ALTIJD beter! En voordat mensen gaan roepen dat het niet zo is, laat me uitleggen waarom.

De meest eenvoudige manier om een audio signaal door een kabel te krijgen is door middel van een koper draadje waar het audio signaal over loopt tezamen met een aarde lijntje. Dit noemen we een ongebalanceerde kabel.

Wat blijkt nu? In de omgeving ligt er overal elektrische/magnetische interferentie op de loer. Dit kan doorsijpelen in het audio signaal en dat resulteert in ruis als je het door een speaker systeem beluistert. Vooral als de audio kabel langs transformators van laptops loopt word het erg.

Dus wat je hier tegen kan doen, is om nog een extra koper lijntje in de kabel te doen, waar nogmaals het audio signaal doorheen loopt, alleen dan geinverteerd. Dat wil zeggen, als f(t) het audiosignaal is op tijdstip t in onze normale koperdraad, dan sturen we nog een signaal -f(t) op een andere koperdraad mee.
Als we ervoor zorgen dat deze koperdraden zo dicht mogelijk bij elkaar liggen zullen ze alletwee dezelfde interferentie opvangen. Als we met e(t) de interferentie aangeven op tijdstip t, dan zit er in de ene koperdraad een signaal f(t) + e(t) en in de andere een signaal -f(t) + e(t).
Komen we nu aan bij de bestemming van het audio signaal, dan worden, als het ontvangende apparaat gebalanceerde kabels ondersteund, eerst de negatieve koperdraad weer geinverteerd. Wat dus resulteert in een signaal f(t) - e(t). Voegen we nu de twee signalen samen dan krijgen we [f(t) + e(t)] + [f(t) - e(t)] = 2 f(t). Ons originele signaal zonder interferentie! Alleen wel 6dB harder.

Dit klopt alleen als de afscherming op het chassis is gemonteerd, niet op de signaal aarde zoals gebruikelijk.
Leest m'n commentaar hier.

Voor de topic starter:
Ik heb wel eens kabels gehad (gebalanceerd) waar al het laag weg was! Geen idee hoe dat kon gebeuren maar ik heb ze weg gedonderd.

Laatst gewijzigd:
Back