Kan dit wat worden

ptaurus

Ouwe rot
Ben bezig met een track geinspireerd op chasin' van sander van Doorn.
Kan het iets worden.

Het lukt me helaas even niet om de soundcloud speler hier te krijgen. Daarom maar de link naar die soundcloud:

http://snd.sc/FSkYD8

Paul

Wel. Het kan iets worden.

Het klinkt allemaal een beetje "flat". De drums, na de derde sectie in het begin lijken ietwat "drowned". Vervolgens klinkt de sidechain-achtige opbouw best leuk maar op een bepaalde manier gaat niet in samenhang met de rest (maar zo werkt het dus met een progressive-house nummer).

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, het is niet mijn stijl maar toch als iemand bezig is vind ik leuk om naar te luisteren.

Kan vast wat worden, maar heel progressief klinkt t niet.

Het klinkt altijd allemaal zo simpel als je het hoort bij andere tracks, maar (ik schreef er al eerder over) dan ga je zelf iets proberen en dan "faal" je hopeloos. Het is een kunst, dat is duidelijk die ik jammer genoeg niet zo goed beheers.

In elk geval bedankt al weer voor de commentaren

Paul

Nou ik ben absoluut geen absolute kenner van dit genre maar dit komt al een heel eind in de richting van een track die het goed doet op de bouwsteiger, cq SlamFM jetser. Dus ja, dit kan wat worden.

Het klinkt altijd allemaal zo simpel als je het hoort bij andere tracks, maar (ik schreef er al eerder over) dan ga je zelf iets proberen en dan "faal" je hopeloos. Het is een kunst, dat is duidelijk die ik jammer genoeg niet zo goed beheers.

In elk geval bedankt al weer voor de commentaren

Paul

Het klopt, ik heb ook hetzelfde. Zo zie je maar dat zelfs de simpele tracks kosten veel tijd om goed voor elkaar te krijgen. Aan de andere kant, is het misschien een idee om vanuit de basis van een bestaande track iets eigen van te maken, waardoor het niet per se hoef te klinken "zoals". :)

Het klopt, ik heb ook hetzelfde. Zo zie je maar dat zelfs de simpele tracks kosten veel tijd om goed voor elkaar te krijgen. Aan de andere kant, is het misschien een idee om vanuit de basis van een bestaande track iets eigen van te maken, waardoor het niet per se hoef te klinken "zoals". :)

Dat heb ik nu ook gedaan. Luister chasin' maar van Sander van Doorn. Opbouw is hetzelfde. Lead lijkt erop. Bassloop is volgens mij ook zo goed als gelijk. Melodielijn heeft hetzelfde idee.

Maar ik heb wel mijn eigen dingen ermee gedaan. Dus geen 1 op 1 kopie van chasin'

Wel aardig is dat Jason opmerkt dat de hoofdmelodie te prominent aanwezig is en deze te lang duurt. Bij chasin' duurt deze precies even lang (ik volg die lijn). Geeft ook weer aan dat een topper precies hetzelfde doet als de amateur en dan toch klinkt het anders. (lees: beter) Het klinkt dan gewoon omdat het in die setting zo moet klinken. Dat vind ik de klasse van dit soort jongens.

Paul

Dat heb ik nu ook gedaan. Luister chasin' maar van Sander van Doorn. Opbouw is hetzelfde. Lead lijkt erop. Bassloop is volgens mij ook zo goed als gelijk. Melodielijn heeft hetzelfde idee.

Maar ik heb wel mijn eigen dingen ermee gedaan. Dus geen 1 op 1 kopie van chasin'

Wel aardig is dat Jason opmerkt dat de hoofdmelodie te prominent aanwezig is en deze te lang duurt. Bij chasin' duurt deze precies even lang (ik volg die lijn). Geeft ook weer aan dat een topper precies hetzelfde doet als de amateur en dan toch klinkt het anders. (lees: beter) Het klinkt dan gewoon omdat het in die setting zo moet klinken. Dat vind ik de klasse van dit soort jongens.

Paul

Oké, ik zal even het nummer van Sander van Doorn checken. Het kan dus een kwestie van de setting zijn inderdaad. Het is ook de stijl dat je probeert te maken (ikzelf ben ik niet zo goed bekend met progressive-house, niet écht mijn stijl, maar desalniettemin vind ik juist interessant om verschillende genre's te beluisteren "om te leren luisteren", om iets objectiever de processen te begrijpen).

Goed, net gechekt:

1) alle synths komen gewoon naarvoren: "in your face"
2) alles is overcompressed
3) er zit ook overdreven panning-stereobeeld in de percussie (hats vooral)
4) sidechain is voor de baaslijn en kick samen "gechained"

Het nummer is opzich prima, het kan aan de setting liggen dus. O ja, absoluut NIET makkelijk om na te doen. Als ik zo'n nummer begin, ben ik een half jaar bezig.

Veel succes ermee, met geduld kun je verder komen want de basis heb je al :okdan:

Qua sounds is het allemaal gewoon net wat beter.
Om je vraag te beantwoorden of dit nog wat wordt.. niet meer dan een mindere kloon van het officieel.

Ik heb ook op geen enkel moment gedacht iets beters te maken.
Alleen door tips in een vraag die ik had over spannend houden van een track ben ik op deze manier aan de slag gegaan

Paul

Goed, net gechekt:

1) alle synths komen gewoon naarvoren: "in your face"
2) alles is overcompressed
3) er zit ook overdreven panning-stereobeeld in de percussie (hats vooral)
4) sidechain is voor de baaslijn en kick samen "gechained"

Het nummer is opzich prima, het kan aan de setting liggen dus. O ja, absoluut NIET makkelijk om na te doen. Als ik zo'n nummer begin, ben ik een half jaar bezig.

Veel succes ermee, met geduld kun je verder komen want de basis heb je al :okdan:

Dank voor de moeite die je hebt genomen en de waardevolle tips.

Paul

Back