Misschien een raar verhaal, maar zeker de moeite waard!

Pimpampeter

Muziekfabriek
In t weekend zat ik me ineens te bedenken dat we altijd over akoestiek en speakers praten. Plaatsing van speakers en de keuze van een speaker is heel belangrijk. Weerkaatsingen zorgen ervoor dat we bepaalde frequenties niet top kunnen horen.

MAAAARRRRR

Wat zou er nu gebeuren, als je je platen af zou mixen in een verlaten stil weiland, met in de wijde omtrek geen huizen ofzo. Dan heb je geen last van reflecties. Dus zou je super top afmixen moeten kunnen maken, omdat je speaker 100% weergeeft wat ie kan.

Natuurlijk geen haalbaar iets, maar ik ben heel benieuw of zoiets zou werken. Iemand daar een gedachte over? Voordat ik met mijn studio tussen de koeienstront ga zitten! hahaha

dat is ongeveer hetzelfde als mixen in een echte dooie ruimte en dat luistert niet lekker is mijn eigen ervaring. Jaren geleden in zo'n studio geweest, die helemaal volgeplakt zat met isolatie. Je eigen stem klonk ook raar en je hoorde alleen echt iets als je in de sweet spot zat, wat nog steeds raar klonk. Beetje nasaal ofzo. Ik hou wel van een ruimte waar nog iets gebeurt met het geluid, ik denk dat dat voor meer mensen/studio's geldt, anders zouden die ook allemaal platgeisoleerd zijn ipv alleen de directe reflecties. Kijk, als je iets moet opnemen met een mic is het wel handig, maar niet om te monitoren en te mixen.

Daarnaast teveel afleiding (licht, wolken, vogels, de zon voelen, windmolens, nieuwsgierige koeien ? :D)

Daarnaast wordt toch de meeste muziek afgespeeld in ruimtes dus met reflecties.....

Van een weiland komen best wel reflecties af. Sowieso als ik voor een opdracht geluiden 'buiten' moet plaatsen doe je er altijd een soort van slapback echo overheen. En wat Niel ook al zegt: mixen in een dode ruimte werkt niet.
Iedereen die op het HKU heeft gezeten, is wel een keertje in de befaamde dode kamer geweest. Het geeft een duidelijk beeld wat geluid zonder reflecties doet. Aparte ervaring, maar in mijn ogen onbruikbaar voor het mixen van geluid.

Het raarste aan zo'n ruimte is dat je op een gegeven moment alles gaat horen wat je lichaam al aan geluid maakt - je hart, het ruisen van de bloedstroom, het knersen van je gewrichten.

Ik zou eigenlijk liever zien dat er een manier wordt ontwikkeld om je hersenen met een soort interface direct aan te spreken; zeg, een S/PDIF plug in je hoofd die je oren helemaal voorbij gaat.

Nooit meer tinnitus, nooit meer frequentieverlies op latere leeftijd, en alle akoestische simulaties die je maar wilt. Helaas is dat niet iets wat je binnen 1 dag voor een haalbare prijs geinstalleerd kan krijgen, en http://en.wikipedia.org/wiki/Auditory_brainstem_implant lijkt voornamelijk voor uberhaupt iets weer te kunnen horen. We zullen moeten wachten tot dit op het prijs/complicatie-niveau ogen laseren zit.

Het raarste aan zo'n ruimte is dat je op een gegeven moment alles gaat horen wat je lichaam al aan geluid maakt - je hart, het ruisen van de bloedstroom, het knersen van je gewrichten.

Ik zou eigenlijk liever zien dat er een manier wordt ontwikkeld om je hersenen met een soort interface direct aan te spreken; zeg, een S/PDIF plug in je hoofd die je oren helemaal voorbij gaat.

Nooit meer tinnitus, nooit meer frequentieverlies op latere leeftijd, en alle akoestische simulaties die je maar wilt. Helaas is dat niet iets wat je binnen 1 dag voor een haalbare prijs geinstalleerd kan krijgen, en http://en.wikipedia.org/wiki/Auditory_brainstem_implant lijkt voornamelijk voor uberhaupt iets weer te kunnen horen. We zullen moeten wachten tot dit op het prijs/complicatie-niveau ogen laseren zit.

dat zou ik ook wel willen...alle ideeen voor nummers direct via s/pdif me kop uit....dat zou echt relaxed zijn....:maffia:

Bandjes mixen in open veld is kei gaaf. Je hoeft nergens rekening mee te houden. Geen feedback enzo.. maar wind kan rare dingen doen met je geluid en is niet zo voorspelbaar. En vergeet de regen niet. En de mensen die ineens tussen je PA staan en jou. En het tentje waar je in staat omdat anders je outboard gebakken word door de zon of verzopen door de regen.. die verneukt je hoog waarneming.

Doe maar niet.

Ik heb een tijd lang live FOH gemixed in een poppodium, en dat was redelijk klein dus viel er weinig eer aan te behalen helaas...das het jammere van live-mixen meestal... ideaal zou zijn als er geen geluid van het podium zou komen maargoed zo is het niet..

nu leek het me altijd vet om een concert in de openlucht te mixen want dan heb je IDD geen last van galm of resonanties, maargoed dan wel weer van wind en alsnog geluid wat van het podium afkomt....
helaas heb ik deze kans nog nooit gehad maar een liveband mixen in de buitenlucht lijkt me wel tof...

In t weekend zat ik me ineens te bedenken dat we altijd over akoestiek en speakers praten. Plaatsing van speakers en de keuze van een speaker is heel belangrijk. Weerkaatsingen zorgen ervoor dat we bepaalde frequenties niet top kunnen horen.

MAAAARRRRR

Wat zou er nu gebeuren, als je je platen af zou mixen in een verlaten stil weiland, met in de wijde omtrek geen huizen ofzo. Dan heb je geen last van reflecties. Dus zou je super top afmixen moeten kunnen maken, omdat je speaker 100% weergeeft wat ie kan.

Natuurlijk geen haalbaar iets, maar ik ben heel benieuw of zoiets zou werken. Iemand daar een gedachte over? Voordat ik met mijn studio tussen de koeienstront ga zitten! hahaha

Ha die pimpampeter!

Je zegt dat je op een verlaten weiland geen last hebt van reflecties. Maar reflecties zijn niet altijd een last. Sterker nog: zonder reflecties lijkt muziek meestal nergens naar. Leven met reflecties is niet altijd even gemakkelijk, maar zonder lijkt het helemaal nergens op. Een noodzakelijk kwaad, zou je dus kunnen zeggen.

Ik heb het geluk gehad om vorige week de eigenaar/ontwerper van de Air Studios in Londen te mogen interviewen. Toen hebben we het daar ook nog over gehad;-)

Groeten!

Thomas

Ha die pimpampeter!

Je zegt dat je op een verlaten weiland geen last hebt van reflecties. Maar reflecties zijn niet altijd een last. Sterker nog: zonder reflecties lijkt muziek meestal nergens naar.

En daarom klinken openlucht concerten dus ook altijd volkomen kut is mijn mening.
Doe mij maar een goede zaal met dito PA.

MAAAARRRRR

Op zich een goede gedachtespinsel, maar.....
Neem Wisseloord als voorbeeld. Die zijn over de hele wereld bekend, juist vanwege de acoustiek in de afregelruimtes (alle 3 zijn identiek aan elkaar) waarbij een gemiddelde woonkamer acoustiek is geëvenaard, omdat de luisteraar thuis de opname afluistert, en meestal niet in een weiland 8)

Dus volgens die theorie kan PPP beter zijn studio in een skihut bouwen.....

MAAAARRRRR

Ik heb het een keer geprobeerd: Niet doen.
Klinkt heel raar na afloop.
Vooral in de avond had ik een vreemde lange echo-achtige aanwezigheid.
Er is buiten wel degelijk acoustiek maar je gehoor lijkt een beetje vreemd om te springen met de mixen die je daar maakt.

En hoe zit het met zelfreflectie in een weiland eigenlijk?

als je weet dat je gras aan het eten bent, nja zelfreflectie is waarheid als een koe.

ik denk dat een stil bos een betere afmix room is.

Weet je wat pas echt knudde met een rietje is? Opnemen en/of mixen in de buurt van een radiozendmast. Ik heb een paar jaar vlak onder de zendmast van Irnsum gewoond. Daar had ik vreselijke last van inblazingen!!!

Back