Positivo in de studio

Nicolas 2000

It's a household name
We hebben al één of meerdere draadjes met onze lompe stoten die in één haal een halve studio slopen of 3 weken van ons leven gekost hebben aan de zoektocht naar een domme fout. Laten we hier wat tegengas geven door onze positieve prestaties, meevallertjes, toevallige ontdekkingen etc in de studio te delen. Het gaat hier dus niet om "ik heb die synth voor een derde van de marktwaarde kunnen kopen" en dergelijke; het financiële laten we er even buiten.

Bij mij in de studio: mijn Yamaha S80 blijkt van heel goede wil te zijn. Niet alleen kan hij probleemloos overweg met PLG-100 reeks kaarten waarvan Yamaha absoluut niet garandeert dat ze op een S80 werken, ik kan ook nog eens patches van PLG-100 kaarten saven. En laat het verschil tussen de 100 en 150 reeks nu net het saven van patches zijn. :D Het vraagt een juiste volgorde van handelen en een goed geprepareerd geheugenkaartje, maar het eindresultaat is dat ik eigen PLG-100 patches kan saven en (automatisch) loaden. 8) Het gaat om complete patches, dus zowel de elements van de PLG kaart als de commons van de hostsynth (effecten van de hostsynth en dergelijke). Met de VL-kaart heb ik dit nog niet geprobeerd, maar met de PF lukt het me in ieder geval. Straks of morgen eens met de VL proberen. Waarschijnlijk zal dezelfde aanpak wel lukken. Het komt er op neer dat ik het volatiel geheugen van de PLG kaart naar smartmedia wegschrijf op het moment dat het geheugen nog niet gewist is, en dat dan automatisch terug in het volatiel geheugen schrijf als de synth aangezet wordt. De Smartmedia kaart wordt dan dus als het niet-volatiele geheugen voor de PLG kaartjes gebruikt. Leuk! :okdan:

Het gaat om complete patches, dus zowel de elements van de PLG kaart als de commons van de hostsynth (effecten van de hostsynth en dergelijke). Met de VL-kaart heb ik dit nog niet geprobeerd, maar met de PF lukt het me in ieder geval. Straks of morgen eens met de VL proberen. Waarschijnlijk zal dezelfde aanpak wel lukken. Het komt er op neer dat ik het volatiel geheugen van de PLG kaart naar smartmedia wegschrijf op het moment dat het geheugen nog niet gewist is, en dat dan automatisch terug in het volatiel geheugen schrijf als de synth aangezet wordt. De Smartmedia kaart wordt dan dus als het niet-volatiele geheugen voor de PLG kaartjes gebruikt. Leuk!

Amai, euhmm,, snappen wie snappen kan ?? :) :)

en tja, dan ga ik hier een ganse lijst moeten geven,
soit, altijd leuk een eureka gevoel van iets te hebben gevonde, of verbeterd,
al is't soms maar een kabeltje verleggen,,

Snappen wie een S80 heeft. :) Het punt is dat ik redelijk eenvoudig iets voor elkaar gekregen heb waarvan Yamaha links beweert dat het niet mogelijk is en rechts een old skool Japanse manual van tig bladzijden mee vult om het nog verwarrender te maken dan het al is. :D

Een hele lijst hoeft niet, 1 voorbeeld is genoeg. Ik ben benieuwd!

Okey, onder het motto
positieve prestaties, meevallertjes, toevallige ontdekkingen

Of hoe ik het begrijp, "Creatieve dingen die ik opgesteld heb...???

Achter de TEEBEE of CZ101 de Pioneer EFX500 zetten
Achter de Amiga Output met de ganse Aminet Modules Sample lib, de Tweakalizer,
De Falcon Mixboards als Midi controller én Audio mixboard
De Hercules FW met cubase 5 als Midi Insert effect
Een derde Hercules FW als software Patchbay
De MSX Philips Music Module als Bass sound
De VX-600 als noise enveloppe
De UC 16 als main midi controller
...

en mss vooral m'n eigen - in AmigaOS - SynthCtrl plugin zeker ,???

Graag ook een beetje uitleg erbij.

Achter de TEEBEE of CZ101 de Pioneer EFX500 zetten

Als niet-eigenaar van deze apparaten weet ik niet wat de meevaller/gelukkig toeval/onverhoopt fantastische resultaat van deze actie was.

oei, amai, dan ga ik audio demo's moeten maken ???

Soit, de EFX 500 is een dj effector, met een delay en 2de Multi efx,
IK vind dat een mega sound effect voor bv de Syntecno TEEBEE en de CZ101,,

alé, als ik nog on topic ben ??

Perfect on topic. :) Sound demo's zijn niet nodig hoor, mag natuurlijk wel altijd. :)

Nog een leuke uit mijn eerste studiootje:

Ik had geen multiFX, enkel een philicorda en een MS2000. In de MS2000 zitten wel wat effecten. Dus ging ik in eerste instantie de Philicorda doorheen de MS2000 jagen om er bv het Ensemble effect op te gooien. Dat klonk al erg goed. Maar aangezien de externe audio input doorheen het hele signaalpad van de MS2000 gaat, kon ik op die manier ook LFO's en dergelijke op de Philicorda toepassen. Daar had ik in eerste instantie niet eens bij stilgestaan, en het kan erg leuke effecten geven. Een Philicorda die verdrinkt in de reverb, met een phaser erover en een LFO die als note repeat werkt kon mijn kamertje aardig vullen. :D

Nog eentje uit de beginperiode, toen met enkel de Philicorda. Ik nam op naar de PC met een AWE64 kaart. Dat ding liep plots half vast, waardoor het signaal dubbel weergegeven werd met minimale vertraging. Die Philicorda klonk plots kolossaal. Toen wist ik dat ik een effectbak nodig had. :) Bedankt, o oude AWE64!

Back