in-ear als monitor?

fisfanaat

Stamgast
Beste muziekvrienden, we hebben te veel/hard monitor geluid op het podium, dus ik wil in-ears gaan gebruiken als monitor. Maar ik wil niet teveel extra apparatuur. De in-ears wil ik dan inpluggen bij de headphones aansluitingen van mijn beide keyboards icm een splitter/verloopstekker (dan heb ik alleen mijn geluid). Of een kabel icm splitter/verloopstekker vanaf de monitor, dan heb ik het geluid van onze hele band.

Hoe gebruiken julie in-ears als monitor?
Tips?

DANK!

Ik had in eerste instantie alleen een Shure P2R bodypack met Shure SE215 in-ears. Voordeel van die P2R was dat je vanaf de monitortafel een direct lijntje daarheen kon leggen en zo je eigen monitormix er op kon krijgen. Was dus niet draadloos, maar omdat ik toch gebonden was aan mijn plek was dat niet zo'n punt. Later heb ik toch de Shure PSM200 P2T transmitter er bij genomen. Die lag dan bij de monitortafel, ik kreeg de mix dan draadloos binnen. Ik vond het iig wel fijn om ook het omgevingsgeluid er bij gemixt te krijgen (mic op het podium) zodat het allemaal niet te droog was.

Ik zou iig niet met splitterplugs gaan werken, maar gewoon een klein mixertje er bij leggen.

Ik gebruik een Shure P9HW als bodypack (bekabeld, AA batterijen). Verder gebruiken wij een app zodat je je eigen monitor mix met 4 stereo mixes kan maken (SQ4You: Allen & Heath SQ-series mixer, werkt via Wifi). Afwegingen die je moet maken:
  • Voor mij een must-have: ingebouwde limiter met EQ in je body pack. Dat beschermt je gehoor als het mis gaat door een foutje van de sound engineer. En EQ heb je zelf in de hand.
  • Draadloos of bekabeld. Ik gebruik bekabeld, dat is 100% betrouwbaar. En ik sta toch altijd op dezelfde plek. Draadloos kan uiteraard ook, maar goede draadloze systemen zijn duur, en de totale setup is ook veel complexer.
  • Mono of stereo. Ik gebruik stereo, anders klinkt het niet erg inspirerend
  • Hoe ga je je eigen monitor mix aanpassen tijdens het spelen. wij gebruiken daarvoor de SQ4You app. Andere merken hebben hier ook oplossingen voor.
  • Welke In-ear dopjes: de keuze is reuze.
Trop: gebruik geen splitters en verloopstekkers, dat is vragen om ellende. Wat je het beste kan doen is als band een investering doen in een (monitor) mixer waarbij je per bandlid een monitor mix kunt maken.

Laatst gewijzigd:
Wij gebruiken al een jaar of 5 in ears op het podium.
We hebben globaal 2 opties.
Mono:
AUX via XLR kabel vanaf mixer naar een beltpack zoals deze Thomann MB2.
Voor de meeste mensen is dat genoeg.

Stereo :
Wil je per sé stereo (dat is natuurlijk mooier, maar is het per definitie nodig om dat op het podium te hebben?)
We linken dan aux paren aan elkaar (Aux 1+2 wordt dan 1 stereo mix).
Omdat dat veel AUX kanalen eet, moeten we dan mixen delen met elkaar.
2x XLR naar stereo jack : pro snake TPY 2030 JFF
Koptelefoon versterkertje : 🎧 Behringer HA400
Verlengkabel vanaf versterkertje : the sssnake PFP2050

Mix :
Wij gebruiken de app van onze tafel hiervoor.

Alles staat en valt dus bij je tafel. Hoe meer die 'kan', hoe meer opties je hebt.

Je kunt ook kiezen voor een koptelefoon mixer waarbij je meerdere inputs samenvoegt (werkt prima voor kleinere setting)

Ik had eerst een Behringer Powerplay P2, was opeens weg, daarna een Fischer Amps vanwege een ingebouwde limiter, kapot door mijn schuld, nu weer een Behringer Powerplay P2... (eigenlijk vind ik het erg onprettig die inears btw)

Ik gebruik een draadloos setje van Sennheiser. Via UHF. Geen vertraging maar beperkt spectrum (max 15khz), ruis en vooral veel dropouts.. als ik in een wat drukkere stad sta is het nog slechter. Kan amper weglopen van mijn rack.
Voor mijn instrumenten heb ik sinds kort Sennheiser EM-DX. Met 2.1 ms latency het laagste wat te koop is geloof ik. Shure zit op minimaal 2.9ms. Het was altijd 4ms.. opzich niet heel veel maar ook alle mixers zijn digitaal en zitten toch rond de 3ms. Of een gitaar fx processor bv.. Dat telt allemaal op.

Als je topkwaliteit geluid met draadloos wil, moet je toch voor digitaal gaan. Ze hebben van dat digitale Sennheiser setje ook een in-ear versie met dezelfde 2.1ms latency. En dan misschien een analoog submixertje. Of gewoon rechtstreeks inpluggen als je geen keytar gebruikt.. :)
Je moet naast je synths ook de rest kunnen horen ook want je zit echt op een eiland. En ook wel prettig voor de interactie met de rest van de leden.. :)

Oh.. en nog irritanter.. Als je een microfoon gebruikt om te zingen hoor je de lage tonen van je eigen stem veel harder met in-ears; Het zogenoemde occlusie effect.
ACS heeft een soort optie om dit probleem kleiner te maken. En je hoort daardoor ook wat geluid om je heen, of als iemand tegen je praat. 'Ambient filter' noemen ze dat geloof ik. Je betaalt dus extra voor een een extra poortje wat je gehoorgang ontsluit eigenlijk.
Ik was bijna voor gietsels gegaan van ACS (met tig drivers :D) maar na wat negatieve ervaringen van mensen die klaagden over de levensduur van gietsels ben ik voor een setje van Vusion Audio gegaan en is echt een vooruitgang op alles wat ik had. Heeft net als ACS dat poortje. Verder ben ik niet zoveel merken tegengekomen die dit bieden.. maar als je niet zingt is dat minder een issue uiteraard. Je verliest door het poortje ook wat laag maar ik vind het een prima setje. En zeker voor de prijs van 300€
Het is maar 1 driver maar er zitten 2 spoelen op. Het hoog wordt apart aangestuurt geloof ik.
Dijkman Amsterdam is één van de weinige winkels die het verkoopt in Nederland.

Laatst gewijzigd:
Ik heb alle varianten wel gehad van gebruik van in ears. Maar als je echt weinig spul wilt gebruiken en de rest van de band heeft geen in-ears, dan is een simpele oplossing gewoon een mixer nemen waarop jij in prikt en een sm58 (oid) in het midden op een lage stand zetten en die er bij in prikken. Is natuurlijk niet ideaal, maar heb op deze manier best ok kunnen spelen. Dit was de allereerste manier waarop ik het deed.

Ik zou wel echt een dedicated mixer kopen en niet teveel klooien met spitters en headphone outs. Daarbij heb je toch iets van een amp/mixer nodig als je de signalen van de monitor wilt gebruiken. Daarnaast, ik zou altijd een amp/mixer met limiter nemen! Je wilt niet je oren verneuken omdat iemand een schuif verkeerd zet!

Ik had een rolls mixer (pm 55p denk ik). Draadloos systeem vind ik niet echt nuttig voor een toetsenist persoonlijk.

Laatst gewijzigd:
Ik heb een draadloos Sennheiser EW 300 G2 setje in combi met een Behringer XR18.
De keys stuur ik via een eigen aux van de XR18 naar de in ear input 1 en via een andere aux op de XR18 de monitormix naar input 2.
Zo kan ik de keys zelf separaat zelf mixen t.o.v. de band mix.
Beide signalen dus mono, maar werkt prima voor mij.

Probleem is inderdaad de mixer, die heeft niet altijd voldoende monitor uitgangen, bij oefenruimtes, kleine zalen/podia. Als ik een eigen monitor heb, kan ik mijn in-ears inpluggen op de output van die monitor. Dat is het beste, zonder extra apparatuur op het podium.

Back