DIY Main monitors

dashbeatz

Stamgast
Nu ben ik al ik weet niet hoeveel sites via google afgegaan, maar vind nergens een antwoord. Ik wil een set main monitors maken, het liefst gebaseerd op Augspurger of ATC300. Heeft iemand een idee waar ik de layout van een Cabine kan vinden en evt. een leuke samengestelde luidspreker set?

Groeten en dank alvast!

Tis toch niet zo heel eenvoudig een knap klinkende set monitor speakers te maken.
Mits je veel kennis en apparatuur hebt om e.e.a. na te meten... maar dat weet ik natuurlijk niet..

Bedoel je dit:
images

Of dit:
hr1.jpg

Dat gaat niet goedkoop worden.
Wat is je budget?

De nodige kennis is er, en toevallig ken ik een goede vriend die een compleet houtbedrijf heeft, dus dat werkt gunstig. Het enige probleem is de kast: gezien de kast alles is voor de klank die je eruit krijgt, wil ik een kast die zich meermaals bewezen heeft. De buitenkant is makkelijk te maken, maar the inside is het probleem. Soms heb je zelfs een 1cm latje ergens staan omdat dit schijnbaar de lagere frequenties beter laat resoneren in de kast en de hoge schijnbaar iets dempt.

Gezien het me toch iets teveel moeite is om dit zelf uit te rekenen ben ik opzoek naar een bouwschema, getekend of evt. in autocad.

Budget is op het moment €2000 voor de set (wat doorgaans meer dan genoeg moet zijn).

EDIT: en natuurlijk alvast een bedankje!

Ziet er goed uit, ook de technische kant. Alleen 4400 voor een paar..

Heel erg bedankt iig, ik ga eens alles opzoeken hierover!

De nodige kennis is er, en toevallig ken ik een goede vriend die een compleet houtbedrijf heeft, dus dat werkt gunstig. Het enige probleem is de kast: gezien de kast alles is voor de klank die je eruit krijgt, wil ik een kast die zich meermaals bewezen heeft. De buitenkant is makkelijk te maken, maar the inside is het probleem. Soms heb je zelfs een 1cm latje ergens staan omdat dit schijnbaar de lagere frequenties beter laat resoneren in de kast en de hoge schijnbaar iets dempt.

Gezien het me toch iets teveel moeite is om dit zelf uit te rekenen ben ik opzoek naar een bouwschema, getekend of evt. in autocad.

Budget is op het moment €2000 voor de set (wat doorgaans meer dan genoeg moet zijn).

EDIT: en natuurlijk alvast een bedankje!

De kast die je maakt is natuurlijk wel heel afhankelijk van de (bas)speaker die je erin gaat plaatsen, dus je kan beter opzoek gaan naar een speaker met daarbij horend kastontwerp, zomaar een speaker in een kast hangen werkt meestal niet.
Die latjes hebben niks met de hoge tonen te maken maar zijn juist tegen het resoneren van de kast, het maakt de kast steviger en dus minder gevoelig voor resonanties.

De kast die je maakt is natuurlijk wel heel afhankelijk van de (bas)speaker die je erin gaat plaatsen, dus je kan beter opzoek gaan naar een speaker met daarbij horend kastontwerp, zomaar een speaker in een kast hangen werkt meestal niet.
Die latjes hebben niks met de hoge tonen te maken maar zijn juist tegen het resoneren van de kast, het maakt de kast steviger en dus minder gevoelig voor resonanties.
Op de messe wist ene van ATC me te vertellen dat zo'n latje impact heeft op de lage frequenties (minder resonantie inderdaad) als wel de hoge frequenties (?). Ik zie trouwens net inderdaad met de resonantie dat ik dat verkeerd heb verwoord. Je hebt gelijk;)

Op de messe wist ene van ATC me te vertellen dat zo'n latje impact heeft op de lage frequenties (minder resonantie inderdaad) als wel de hoge frequenties (?). Ik zie trouwens net inderdaad met de resonantie dat ik dat verkeerd heb verwoord. Je hebt gelijk;)

Klopt. Stel je paneel resoneert op 200Hz en je zet halverwege een latje dan resoneert het paneel nu op 400Hz.
Dan kom je uit bij dit.
History--1986--Matrix-1.jpg

Je wil idd dat je kast zo stijf mogelijk is daarom juist de kruislatten om resonantie tegen te gaan. Je hoog heeft geen kast nodig is is daarom intern meestal afgeschermd.
Een kast berekenen is niet zo heel erg moeilijk wanneer je alle parameters van de speaker weet en je een gesloten kast maakt. Het wordt lastiger om een bass reflex of transmissielijn uit te rekenen. En filter berekeningen zijn ook niet de eenvoudigste. Dan nog wanneer je alles goed hebt berekend kom je voor verassingen te staan vanwegen toleranties in filtercomponenten, gebruikte houtsoorten, verlijmen/schroeven, dempings materiaal, etc, etc. Metingen moet je ook doen en heb je een dode kamer en heeeeele goede mics voor nodig.
Ik denk dat je goedkoper uit bent wanneer je een beproefd monitor ontwerp koopt.

Overigens zou ik dat Visaton ontwerp niet als monitor gaan gebruiken. tenzij je een hele grote ruimte hebt. Houdt er wel rekening mee dat de geluidsdruk niet al te hoog is van die speakers en ze zijn passief... je zal dus nog wel een dikke amp eraan moet hangen.
Ik heb in het verleden Visaton verkocht. Het zijn goede HiFi speakers maar niet voor studio doeleinden.

Dankjewel dubcreator voor de info. Dan rest nog de vraag, wat zijn wel goede studio monitoren voor DIY?

Bestaat er niet iets als een Augspurger clone of een ATC300 clone? Dit zijn namelijk de speakers die ik naar mijn smaak het fijnst vind klinken.

Dankjewel dubcreator voor de info. Dan rest nog de vraag, wat zijn wel goede studio monitoren voor DIY?

Bestaat er niet iets als een Augspurger clone of een ATC300 clone? Dit zijn namelijk de speakers die ik naar mijn smaak het fijnst vind klinken.

Als je zoiets bedoeld als op de 1e foto's van mij dan kan dat niet voor 2000 euro excl versterkers.
Je zal ergens een compromis moeten maken. Wat is het belangrijkste en wat het minst belangrijk voor je?

ze zijn niet voor niets zo duur: je betaalt relatief een groot gedeelte voor de r&d, die je dan zelf moet gaan doen. je kan een driverset bij atc kopen en dan gewoon gaan beginnen met timmerwerk. veel trial en error!

Daarom wil ik ook graag al een kant-en-klare lay-out. Het zelf maken is het probleem niet, als het wat meer kost dan mag dit, maar 2000 is een richtbedrag. De driverset zal ik waarschijnlijk inderdaad bij ATC halen, maar moet dan wel nog een tekening van hun kast..

Bedankt voor de reacties!

Scanspeak maakt ook speakers voor hifi hoor, en in een veeeel hoger segment als Vifa. De Vifa tweeter in de ATC kost maar zo'n 25 euro dus echt goed is hij niet, de scanspeak is 2x zo duur. Of hij ook echt beter is weet ik niet.

Overigens komen Vifa scanspeak en peerless uit dezelfde fabriek. En volgens mij komen de ATC en Dynaudio speakers daar ook vandaan, maar dat weet ik niet zeker.

Back