Revox B-77 of een andere volspoor bandrecorder

Status
Please reply by conversation.

renkas

Stamgast
Ik ben op zoek naar Revox B-77, Tascam 32, Teac X2000 of andere 2-sporige machines.

Ach kom, makkelijk te vinden voor weinig geld hoor! MP wemelt van de Revoxen. A 77 2 tracks voor 75€, gevonden na 10 seconden zoeken.

De Teac, Tascam, B-77 kosten een stuk meer maar dat is nu eenmaal de marktwaarde. Wel eenvoudig te vinden; er staan meerdere B-77 en een X2000 op MP. Op die X2000 is al 635€ geboden, daar kan ik niet aan doen.

Neve Portico 5042 True tape! Voor de niet purist dan wel ;)

Het zij eigenlijk allemaal handelaren die de defecte machines opkopen en zelf opknappen, ik heb het hier gevraagd omdat ik het liever van iemand koop die het ook zelf heeft gebruikt in de studio. Dit soort machines zijn vaak veel beter.

In 99% zullen ze van ee handelaar komen vrees ik...
Tenzij je elke dag verschillende fora afschuimt tot wanneer er iemand zijn exemplaar verkoopt.
Ikzelf zou er weinig probleem in zien. Als een studio er een verkoopt is de kans groot dat deze bijna opgeleefd is.
Er een kopen van een verkoper die er een van een partikulier heeft is meestal een betere zaak daar deze waarschijnlijk niet zoveel uren zal gedraaid hebben als in een studio en er wellicht eerst nog wat service zal op uitgevoerd zijn.

Hou wel in de gaten dat de koppen van Revox boterzacht zijn 2000 draaiuren en ze zijn op en als je studiotape gebruikt kan 't nog wel eens sneller gaan.

Ja, tweespoor bedoel ik inderdaad.
Is er eigenlijk groot verschil tussen 1/4 en 1/2 qua bereik?

dacht ruisfactor 2X zachter (? )
frequentie verloop afhankelijk van bandsnelheid.

1/4 spoor is inderdaad minder dynamisch, ruist iets meer en satureert eerder. Zelfde geldt voor snelheden: hoe lager de snelheid, hoe meer kans op ruis en saturatie. Heeft met het aantal te magnetiseren deeltjes op de tape te maken; hoe langzamer en hoe dunner de band, hoe minder deeltjes gemagnetiseerd kunnen raken (=satureren). Wat overigens, ook een qua klank prettige bijkomstigheid kan zijn.
De meeste studio machines kunnen op 7.5 en 15 inch per seconde (ips), resp. 19cm en 38cm per seconde. Onder de 7.5ips opnemen is voor in de studio meestal niet goed genoeg. De meeste 1/4 spoor machines kunnen alleen op 3.25 en 7.5 ips, consumenten 1/2 sporen kunnen soms ook op 15ips opnemen, die worden dan vaak aangeduid als HS (high speed).

En gjb heeft absoluut gelijk, Revox koppen zijn inderdaad erg zacht en slijten eerder met bijvoorbeeld PER528 tape. Versleten Revox koppen herken je wel makkelijk: anders dan bijvoorbeeld bij Teac ze hebben namelijk een afgerond oppervlak. Alles wat dus vlak is, is slijtage. Vanaf 3-5 mm slijtage is al jammer, maar meer dan 5mm is af te raden. Maar Revox zie je echt enorm veel voorbij komen, dus daar kun je vrij makkelijk en relatief goedkoop aan onderdelen komen. Teac/Tascam trouwens ook.

ik wou een hoogwaardig deck kopen, maar ik denk dat voor mijn doeleinden 1/4 eigenlijk nog beter is. Ik ben juist op zoek naar saturatie, maar ik heb geen zin in drop outs en fase problemen die ik met mijn oude teac had.

Dan moet je dus geen Tascam 32 ofzo kopen, want als je die niet overstuurd opneemt dan hoor je er dus niet aan dat het tape is. Als je wil horen dat het tape is, koop je beter een iets minder hoogwaardig deck. Niet dat het moet gaan jengelen, maar het heeft weinig zin om een topdeck te kopen dat héél weinig vervorming geeft wanneer je net op zoek bent naar tapevervorming. Die discussie hebben we hier al eens eerder gehad.

Status
Please reply by conversation.
Back