Fun mit die Terratec (EWS64XXL demo)

MacGyverGear

midi-life crisis
Heb weer een demootje gemaakt op mijn Terretac EWS64XXL
Sampler op de kaart gebruikt voor de drums.. alsmede de onboard lo-fi, metalic reverb gebruikt van de Terratec, om de drums nog meer retro te laten klinken *D
Natuurlijk optimaal de multi-timbrale mogelijkheden benut van de Waldorf Microwave, die ook in deze gedateerde, maar wonderlijke combo uit de vorige eeuw zit :)

Attachments

• Fun mit die Terratec.mp3
    5,9 MB · Bekeken: 72
Het is wel een beetje kazig, maar leuk gedaan :)

Is dat screenshotje de sample editor van de EWS?

Zo'n sampler op de kaart, te gek was dat, de AWE32 had dat ook. Werkte eigenlijk ook ontzettend goed, geen latency of niks, geen geklooi met audio outputs alles gewoon lekker simpel in Midi. Wat dat betreft gaan we alleen maar achteruit in de tijd.

lekker muziekje, doet me denken aan het amiga modfiles tijdperk :koffie:
Ouwe meuk... altijd leuk he!! Heb ook nog ergens een amiga 500 liggen..
Vond de 64 muzikaal eigenlijk veel meer synth.. alhoewel protracker natuurlijk garant stond voor die lekkere, ranzige 8 bit beats:dj:
Is dat screenshotje de sample editor van de EWS?

Screenshotje is idd van het sampleprogramma Ed!son wat je op die kaart kunt draaien..
't Is net zoiets als een AWE 32 denk ik. Ook plaats voor geheugenstrip op de kaart.. Hoe zat dat daarmee eigenlijk?? had je daar ook een speciaal sample-programma voor?? Interessant :)
't Is erg leuk om dit allemaal weer eens terug te zien maar ook wel een beetje behelpen.. Wil je EQen moet je het weer re-samplen.. maar idd geen gezeur met latency en j-bridge bv 8D
Eigenlijk hadden we het lang zo slecht nog niet toen.. :)

Vienna SF heette het

Ik had er toen 2 mb bijgezet bij de 512kb onboard, koste over de honderd gulden maar je kon wel minstens een minuut aan samples in kwijt :-)

Met de sample loop functie kon je toen al hele wazige geluiden maken, gewoon een paar ms loopen en dat pitchen over het midi keyboard, kon je leuke dingen mee doen. Volgens mij kon je ook de filters aan velocity koppelen en als ik me niet vergis zelfs met controllers besturen.

Samplebanks waren ook wel hard nodig, want vooral de onboard drums waren waardeloos. Die kicks man, dat waren meer rimshots er zat echt totaal geen laag in. =(

Attachments

• 255DMelodicPool.gif
    255DMelodicPool.gif
    42,6 KB · Bekeken: 73
Die GM klanken en soundfonts op PC kaarten ging idd nergens over.. hahaha.. een kick als een sidestick :D
Maar in het jaar dat die AWE32 uitkwam was ie idd baanbrekend.. zeker op samplinggebied...
Erg leuk om dit allemaal terug te zien. die ga ik ook maar es ff scoren binnenkort ;)
Had toen zelf een Atari met hardware-sampler.. ASR-10 die ook op EDO ram draaide.. was ook niet goedkoop maar al aanzienelijk goedkoper dan die uitbreidingen die je nodig had voor een Akai of een EMAX die ik daarvoor had.
Maar met een paar MB's en nog wat creativiteit kon je in die tijd heel veel lol beleven :)

Wel opvallend is dat googlen op de AWE32 eigenlijk alleen maar EEN echte zinvolle pagina oplevert op Wiki maar bergen resultaten op youtube van gamers die em als soundcard voor de FM sounds in hun retro-pc gebruiken.. beetje jammer voor zo'n stukje Cult uit ninetees.

Lekker weer kerel!
Thanks Bas:)

Was weer ff bezig geweest en heb er nog eentje gemaakt.. om het af te leren :W

Dit keer alleen gebruikt gemaakt van samples.. soort EWS64L demo dus :okdan:
Voor de drums wat samples gebruikt uit eigen keuken en voor het chromatische gebeuren wat gesampelde instruments gebruikt uit het library wat standaard bij iedere EWS kaart zit.

Attachments

• EWS64L.mp3
    4,1 MB · Bekeken: 87
Het klinkt heerlijk, alleen de bas-kick is iets te hard (en ik luister op lage volume). Zo'n track zou ik luisteren tijdens een reis met het vliegtuig (de hele dag dus whahha)

Het klinkt heerlijk, alleen de bas-kick is iets te hard (en ik luister op lage volume). Zo'n track zou ik luisteren tijdens een reis met het vliegtuig (de hele dag dus whahha)
Hey Pablo.. thanks :okdan: De kicks staan idd een beetje aan de hoge kant qua volume merk ik nu.. Heb het laatste demootje ff bijgeschaafd... en nog een partijtje toegevoegd :mega:

Attachments

• EWS64L (2).mp3
    4,1 MB · Bekeken: 87
Man man man, wat mis ik die tijd. Ben ooit ge-upgrade van een AWE32 met 8 Meg aan samplegeheugen naar een Terratec EWS 64 XL, met zo'n mooi metalen frontplaatje in een drivebay van je computer.

Drumgeluiden kwamen erg mooi uit dat ding - zat een prima LP-filter op (minder schel dan die AWE32), maar wat een gezeik met drivers en ED!son, dat dan weer wel.

Waren toch wel leuke tijden hoor. Beetje klooien met samples. En dan lekker nummers boetseren in Cubase 2.5 - zonder Audio of VST of andere ingewikkelde dingen. ;)

Leker bezig! Ik vind de 2 mix juist te weinig kick hebben. De eerste had maar 2 db minder gehoeven denk ik ;-)

@Pablo: Had die eerste mix juist nog een beetje Italo vibe gegeven;) .. maar het sfeertje in de tweede mix qua geluiden wel goed gelukt.. en dat voor het standaard library :halleluja

@Bazziman: Ha.. leuk om te gebruikerservaringen te horen:mega: De Terratec is toch weer een paar jaartjes later ontwikkelt dan de AWE en meer profi ook...
Het filter klinkt ook zeker niet verkeerd voor digitaal vind ik... Heb idd wat lopen kutten met die IRQ toewijzing maar de drivers zijn erg stabiel.. draait als een zonnetje.. Ook met andere synthkaarten uit die tijd.
Dit moet echt een feest zijn geweest voor de PC in die tijd, heb het zelf toen nooit aangeschaft.. ging zo snel allemaal.. 't Is ineens gestopt met dat on-board memory op die kaarten, best jammer eigenlijk.

@Virkaz: De headphone blijft lastig luisteren.. ga toch nog ff videootje maken.. zal ik de mix gelijk aanpassen :)

Laatst gewijzigd:
't Is ineens gestopt met dat on-board memory op die kaarten, best jammer eigenlijk.
in de tijd van dat soort kaarten had men over het algemeen ook maar gemiddeld 48 MB geheugen dus een beetje geheugen op zo'n kaart kwam dan goed uit, de meeste games hadden toen ook niet meer dan 8 bit, mono, 22khz samples over het algemeen...

Back