Krakende Supernova II PRO

skywalker1

Stamgast
Hallo mensen!

Nu eindelijk mijn setup gebruiksklaar is begint mijn SNII te kraken :(

Klinkt echt "fried"(alsof je een te groot volume gebruikt) ..mss iets met de filters?!

Ook een andere outputkeuze doet em niet veel goeds..ook dan gekraak..

Heeft iemand een suggestie?! Heb em een half jaar geleden nog laten nakijken bij Total Sonic..maar voordattie weer de deur uitgaat..

Hoor graag van jullie, mvrgroet, Sander.

En de headphone uitgang?

Klinkt als het bekende D/A converter probleem.

Of is het alleen bij je eigen patches? Je moet uitkijken dat de volumes van de oscillatoren niet te hoog staan. Als echter bij factory presets ook vervorming optreedt zal het wel in de D/A converter liggen.

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn conclusie was ook dat het aan de DA converter moet liggen. Schijnt vaak voor te komen. In mijn geval zit het probleem alleen op de main outputs en ik gebruikt als work-around momenteel alleen de aux outputs.

Weet iemand wat het vervangen van de/een DAC van een SN2 zou kosten? Ik ben best handig met electronica maar zo te zien is het allemaal SMD en daar heb ik de tools en de skills niet voor. De klus zou uitbesteed moeten worden.

Ook over de koptelefoon schril, schel & krakend..

Ok dus weer naar Total Sonic?! :(

Bedankt voor jullie reacties trouwens..

Defecte draaiknoppen (de hoofdknoppen voor data rechts van schermpje)..die soms haperden..

Verder het hele apparaat laten nakijken..!

Damn - 70 euro is toch best weer een bedragje..

Jaja, ik heb hier nu 2 SN II keyboards met hetzelfde krakende probleem.
Na wat zoekwerk zou het volgende component moeten worden vervangen :
CS4391 KZ DAC chip van Cirrus Logic.

Echter, op het offciele Novation forum spreken ze over een 30-pin chip en bij Farnell vind ik onder dat type een 20-pin chip.
Ik wacht op info van Total Sonic. Een service manual is helaas niet aan te raken.
Anderzijds, 70€ herstelkosten is niet duur te noemen.

Morgen vijs ik de handel open en kijk ik na of het een 20-pin IC is.
Ik laat dit dan op mijn werk herstellen. Kost mij een fles Whiksey ! :)

vinnieq schreef:
Je moet uitkijken dat de volumes van de oscillatoren niet te hoog staan.
Voor de KS-reeks is dit inderdaad zo, maar ik heb nog nooit gehoord van SuperNova's met hetzelfde probleem. Toch ?

Staat gewoon in de handleiding volgens mij. Is ook niet echt een probleem, meer iets logisch op een multi osc synth waarbij je het signaalpad zo optimaal mogelijk will gebruiken.

Ook over de koptelefoon schril, schel & krakend..
Ok dus weer naar Total Sonic?! :(

Over de individuele outputs zou het niet mogen kraken.
enkel Mains & Headphones.

Total Sonic laat me juist weten dat bij het kraken 'soms' het volgende onderdeel wordt vervangen.
102-3394 CS4391-A

Het antwoord is zo vaag dat het lijkt of ze niet willen dat ook andere mensen SuperNova's herstellen.
Na wat opzoekwerk betreft het dus volgende IC :
http://be.farnell.com/cirrus-logic/cs4391a-kzz/ic-24bit-dac-smd-4391-tssop20/dp/1023394?Ntt=CS4391
Kostprijs 8€ en is dus idd de DAC die indien stuk kraken kan veroorzaken.

Let wel : enkel als je erg vetrouwd bent met, en het juiste materiaal hiervoor hebt kan je dit onderdeel vervangen.
En ook, ik garandeer niets, vermits de info mij ook maar 'half' wordt doorgegeven.
Blijft dus de vraag of het met die IC opgelost is.

Morgen vijs ik de SuperNova open en kijk na of het de juiste DAC is die wordt opgegeven.

Laatst gewijzigd:
Tsja, ik denk dat ze niet graag het mislukte probeersel van een amateur herstellen. En dan het gezeur krijgen dat het zo duur geworden is.

Tsja, ik denk dat ze niet graag het mislukte probeersel van een amateur herstellen. En dan het gezeur krijgen dat het zo duur geworden is.

Euh...in het 'LABO' op mijn werk zitten een 12 technici die écht wel weten waar ze mee bezig zijn...
Een superNova is een peulschil voor die jongens.
Dat de service Manual niet te krijgen is, is puur protectionisme van de fabrikant en geheel idioot als je zou weten welke Hi-tech er bij ons allemaal wordt hersteld.
De bovenstaande uitlating zal ik je dus niet aanrekenen Vin :)

Ik weet dat de service van Novation wel erg goed is. De fast data knob, die kun je vaak gewoon gratis bij ze krijgen. Op Youtube heb ik ook wel eens wat filmpjes gezien waar ze een Supernova open maken om onderdelen te vervangen. In ieder geval een encoder.

sKeLeTvM, Skywalker,

Ook ik heb de pech met een krakend geluid uit de main en hoofdtelefoonuitgang.
Is het jullie gelukt om de reparaties uit (te laten) voeren?

Het was naar tevredenheid opgelost, maar het is al een paar jaar geleden, ik heb de Supernova nieteens meer. Als je ze belt kunnen ze het je vast wel vertellen.

Er is ook een officiele Novation reparateur in de buurt van Rotterdam, maar daarvoor moet je Novation contacten.

In zo'n week dat veel gear opeens begint te haperen liep ik vandaag ook tegen het hevig kraken/ ruisen van de Main Outputs en Headphone Out van mijn Supernova II aan.

De AUX Outputs doen het helemaal goed, en daar zijn er op zich voldoende van, maar die zijn niet voor Programs (enkelvoudige sounds) te gebruiken, enkel voor Performances (multi's).

Ik kom overal de genoemde DAC als waarschijnlijke oorzaak tegen.

Nu had ik de Supernova tot gisteren zeker een jaar niet meer gebruikt. Gisteren geen problemen. Vandaag opeens dat gekraak/ hard geruis. Na een paar uur aan gestaan te hebben is het plotseling weer helemaal verdwenen! Het lag niet aan kabels, mixer, instellingen etc.

Kan zo'n DAC met horten en stoten de geest geven? Dus beginnen te haperen en dan weer even goed werken?

Ik ben een volkomen leek op technisch gebied, maar nieuwsgierig of dit soort gedrag 'normaal' is :P

Back