Studio ruimte klinkt hol

saxo

Stamgast
Hallo mensen,

ik heb een nieuwe ruimte waar ik mijn studio in wil plaatsen :-)

nu viel mij op dat de ruimte (helemaal leeg) erg hol klinkt.

de ruimte is 2m breed en heeft een lengte van 5m

ik vroeg me af wat ik hier het beste tegen kan doen om de akoestiek het meest optimaal te krijgen (tegen budget prijsje uiteraard ;)

graag hoor ik welk materiaal hier goed geschikt voor zou zijn en welke merken er goed zijn !

alvast bedankt voor jullie tips,
Mvg Saxo

Er gewoon dingen in zetten geeft al een heel andere klank (kast, zetel, bed, gordijnen, apparatuur, etc.)

thanks voor je reactie eddy,

dit kan idd maar ik wil de ruimte zo leeg mogelijk laten

ik hou van ruimte hebben tijdens produceren :D

oke laat ik het zo vragen ik ben opzoek naar een professionele oplossing !

budget is rond de 750,-

Met een budget van 750 is een pro oplossing waarbij je de ruimte zo leeg mogelijk laat moeilijk/niet te doen.
Gebruik de zoek functie met: studio acoustiek, dan zijn er tig topics met handige tips en tricks:)

Hallo mensen,

ik heb een nieuwe ruimte waar ik mijn studio in wil plaatsen :-)

nu viel mij op dat de ruimte (helemaal leeg) erg hol klinkt.

de ruimte is 2m breed en heeft een lengte van 5m

ik vroeg me af wat ik hier het beste tegen kan doen om de akoestiek het meest optimaal te krijgen (tegen budget prijsje uiteraard ;)

graag hoor ik welk materiaal hier goed geschikt voor zou zijn en welke merken er goed zijn !

alvast bedankt voor jullie tips,
Mvg Saxo

ow kan dat nou ,..kzeg matrassuh tegen de muur ..khebter drie die mogen weg [werkte niet
:engel:

zware veloersuh gordijnen en bass traps van ..piepschuim maken werkt dus wel

noppenschuim??? piepschuim? werkt allemaal voor geen meter. Als je echt serieus wat wil dempen moet je basstraps maken van steenwol, die in de hoeken plaatsen en de op mirrorpoints (1e reflectiepunten op de muur/plafond/raam van speaker tot oor afdempen met het liefste breedband absorbers. Lees je eens in voordat je wat gaat maken, 750 is krap zelfs voor DIY. Ga dit maar eens lezen als je serieus wat wil bereiken: http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Dat het hol klinkt komt omdat geluid gereflecteerd wordt tussen de kale muren. Je kunt beginnen met zorgen dat er geen onbedekte muren tegenover elkaar staan, en dat gaat al uitstekend met wat pakken noppenschuim. Dan links en rechts van je speakers een breedband absorber (bij mij is dat een houten frame met Rockwool van de Gamma ertussen).

Dan moet je gaan kijken naar Bass trapping en eventueel diffusie. Vertrouw niet in dure pakketten van foam, maak het liever zelf. Er zijn verschillende websites waar uitstekend beschreven staat hoe je zelf modules kunt maken. Met €750 als budget zou je geld over moeten houden lijkt me.

"noppenschuim??? piepschuim? werkt allemaal voor geen meter."

Dat is ook wel weer een beetje overdreven lijkt me. Natuurlijk werkt dat wel, maar is minder effectief voor een studio waar het allemaal wat nauwkeuriger komt als in de industrie (waar noppenschuim en piepschuim juist wel veel worden gebruikt om hoog en laag te dempen). Ligt er volgens mij dan ook helemaal aan hoe gedetailleerd de topicstarter het allemaal wilt hebben.

Absorbers maken van een paar platen steenwol, een houten frame en een stuk stof. De kosten zijn laag en het werkt stukken beter dan noppenschuim. Met noppenschuim absorbeer je vooral frequenties in het midhoog/hoog aan wat resulteert in een ongebalanceerd geluid. De lagere frequenties weerkaatsen nog steeds net zo hard als zonder noppenschuim. Volgens mij zijn ze de boel in de maling aan het nemen hier met hun piepschuim :-P

Noppen schuim werkt ander prima ;).

Ik heb hier vroegah ook lang over nagedacht.
Hier hangt noppen schuim en een basstrap schuin bij het plafond achter me van 4 meter lang, en 2 kleine basstraps in de andere hoeken. Uiteindelijk is het allemaal zo blijven hangen. En tot de dag van vandaag ben ik er tevreden over.

oke vooruit, noppenschuim werkt om het hoog wat weg te halen, thats it. piepschuim echter minder nog. Reflecteert ook frequenties. (vandaar dat men er ook wel eens difussors ervan maakt)
maar alleen dat in een studio is lang niet genoeg. Heb wel eens het 'drama' van een compleet met noppenschuim bewerkte kamer meegemaakt, muffige bende; met nog veel mid/laag reflecties....

noppenschuim??? piepschuim? werkt allemaal voor geen meter. Als je echt serieus wat wil dempen moet je basstraps maken van steenwol, die in de hoeken plaatsen en de op mirrorpoints (1e reflectiepunten op de muur/plafond/raam van speaker tot oor afdempen met het liefste breedband absorbers. Lees je eens in voordat je wat gaat maken, 750 is krap zelfs voor DIY. Ga dit maar eens lezen als je serieus wat wil bereiken: http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Dit is een hele goede tip! Heb zelf ook DIY basstraps gemaakt met een houten frame, ikea stof .. 12 stuks, reflectiepunten van de speakers .. plafond. Kwa materiaal heb ik glaswol gepakt .. Isover Ultimate U MPN 48 om precies te zijn. Weet het exacte bedrag niet meer, maar was voor ongeveer 400 euro helemaal klaar met alle latjes, stof en isolatie. Paar centimeter van de muur/wand/plafond monteren voor optimale werking.

Voor corner basstraps, ook wel superchunks genoemd kan je prima steenwol gebruiken .. is wat goedkoper ook .. zijn legio DIY instructies voor te vinden.

De basstraps die ik zelf heb gemaakt heb ik van dit recept genomen (zie link en mijn eigen foto's)
http://www.gearslutz.com/board/bass-traps-acoustic-panels-foam-etc/575192-basstraps-dutch-slutz.html

Met je budget van 750 heb je ruim geld over .. noppenschuim raad ik af, foam is ook niet ideaal .. wat wel goed werkt zijn isolatoren voor je monitors (stands op puntjes en schuimplaat onder je speakers).

Back