Higher met je headset! Weird!!!

mario010

kijk diep in mijn ogen
High,.

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom sommige lijnen hoger lijken te klinken in mn koptelefoon dan via mn monitors?
Ik heb t al vaker opgemerkt,. Sommige (vooral) Basslines klinken gewoon hoger zodra ik mn koptelefoon opzet,. Op dit moment heb ik een bassline die precies 1 hele noot hoger klinkt zodra ik mn koptelefoon op zet!
Soms lijkt de muziek ook sneller te gaan!
Best raar!! Toch???

:?

Soms lijkt de muziek ook sneller te gaan!
Best raar!! Toch???
dat heb ik dus ook als ik op 1 oor lig te luisteren, met het ene oor lijkt de BPM heel iets af te wijken idd... zal wel 1 of andere psygo dinges achter zitten...
of wellicht in geval van de bassline dat je met de kopteledinges bepaalde freq stapelingen niet hoort die je normaal wel hoort?

Heeft dat niet te maken met een gesloten koptelefoon? De druk in je oren verandert misschien wat weer een uitwerking heeft om de snelheid van de geluids golven? Is maar zo een gokje hoor.

In elk geval werkt het wel op die manier met helium in je stembanden, het geluid kan zich met helium veel sneller verplaatsen waardoor je dus een hoge stem krijgt.

In elk geval werkt het wel op die manier met helium in je stembanden, het geluid kan zich met helium veel sneller verplaatsen waardoor je dus een hoge stem krijgt.
erm... had dat niet eerder te maken met het strakker aanspannen van de stembanden dan?

erm... had dat niet eerder te maken met het strakker aanspannen van de stembanden dan?
Nee. Je hebt trouwens ook het omgekeerde: een lage stem door zwaardere "lucht" (bv sulfur hexafluoride SF6).

Anoniempje's redenering zou wel kunnen kloppen, want door een hogere druk zou de lucht gemakkelijker moeten kunnen vibreren, waardoor de trillingen sneller, en het geluid dus hoger, worden. Of misschien ook niet, ik ben geen fysicus. Zelf heb ik dit fenomeen nog niet opgemerkt, maar ik heb dan ook enkel een gewone open hoofdtelefoon.

Hoe zwaarder het gas hoe lager de toon.
Hoe lichter het gas hoe hoger de toon.
Stembanden zijn een massa veer systeem en dus meer massa is lagere frequentie.

dus het gas is een pitchshifter opzich?

Nee, er klopt geen fuck van. :stupid:stupid:stupid
Het is de geluidsnelheid die groter word met grotere dichtheid. de molecullen zijn dichter bij elkaar en geven dus sneller een trilling door.

De trilling blijft gelijk (stemband is het massa veer systeem) maar de snelheid word groter dus lagere frequentie.

interrrezand. ik hep dat ook wel..koptelefoongeluid is..hoger (of lager..weet ik niet meer) dan dat over de monitoren.

de snelheid van geluid heeft toch niets met de toonhoogte/freqentie te maken?

de snelheid van geluid in een bepaalde stof is altijd gelijk. in lucht iets van 340 m/s....en in water bijvoorbeeld sneller...

de trilling/toonhoogte/Freq. gaat over hoeveel trillingen (periodes) in een seconde. niet over hoe snel..maar ik ben nu ook heel moe en heb koppijn. ikan niet goed nadenken..excuses..

Mario zn verhaal ervaar ik ook, met name het BPM issue dat het met koptelefoon op een paar bpm sneller lijkt / voelt.

Geen verklaring voor.

-C-

De luchtdruk binnen in een koptelefoon zal maar een paar millibar verschillen tov 'lucht' en heeft dus maar een nano-effect (anders zou muziek op hogedrukgebied dagen anders klinken dan op lagedrukgebied dagen).
Komt het niet door trillingen die via je botten/schedel naar binnen gaan ipv puur ende alleen via je trommelvlies?

Heb het ook met me koptelefoon hier, en vooral de lage tonen zijn lastig.
Als ik me 909 clone probeerde gelijk te stemmen met het orgineel met koptelefoon lijken ze gelijk te klinken in tune maar als ik het dan op de speakers luisterde zijn ze behoorlijk uit tune, op de koptelefoon hoorde ik het gewoon niet.

Dat met die BPM herken ik ook wel.

Gheheh,. ik ben dus niet de enige!!! Fijn,. Gesloten koptelefoon ja,.
Heb t ook met gapen/geeuwen trouwens,.. iets soortgelijks!

Back