Stereo/Mono crisis

UndErdOg

Shaken, not stirred
Ik heb een beetje een vreemde vraag over mixers enzo maar ik moest et even weten
Ik heb ookal wat gezocht maar kon niets vinden hierover

Ik weet het verschil tussen mono en stereo dacht ik.En ik dacht altijd dat als je bijvoorbeeld op een mixer 2 mono kanalen had dat je dan 2 faders voor 1 sytnh moest gebruiken om hem door beide boxen te horen. Maar nou zag ik laatst volgens mij bij iemand datie gewoon een synth op een mono kanaal had staan maar datie hem toch door beide boxen hoorde.

Heb ik me dit verbeeld?????
Ik ben de draad helemaal kwijt. Hoe zit dat met die mono kanalen??

Ik ben op het gebied van mixen enzo nogal een beginner, ik mix namelijk ook met een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele slechte mixer met alleen stereo kanalen. (rustig maar ik zal niet weer een thread starten van "welke mixer voor een beginner")

een mono kanaal kun je nog steeds over beide speakers horen

De positie hiervan bepaal je dan met de "panning"

dus midden, of naar links, of naar rechts. Links en rechts zijn dan wel t zelfde signaal, maar alleen t volume kun je aanpassen als t ware.

maar wat is dan de functie van een stereokanaal?
is dat voor bijvoorbeeld als je de panning op de synth zelf regelt?

Origineel geplaatst door UndErdOg
maar wat is dan de functie van een stereokanaal?
is dat voor bijvoorbeeld als je de panning op de synth zelf regelt?
JAAAAAAA!!!
kun je leuke panning dingetjes gaan doen: nootje links nootje rechts enz enz
leef je uit...:) :) :)

Als je een mono signaal in het midden zet met panning blijft het een mono signaal alleen hoor je deze op links en rechts
Met panning kan je het signaal uit het midden zetten, maar daarmee is het nog geen true-stereo signaal.
Je kan wel allemaal mono-signalen zo pannen dat je een goeie stereo mix krijgt.
Wat ik vaak doe is een mono signaal in het midden zetten en dan door een reverb gooien of een delay.
De reverb en delay krijgen een mono signaal binnen maar maken daar een stereo signaal van.
Vaak is het niet nodig om met stereo signalen te werken als input's op je mixer.
Maar als je mooie stereo sounds hebt uit een synth of een sampler zou ik deze zeker in stereo blijven gebruiken.

Wat ik ook vaak doe. Als ik bijvoorbeeld drumsamples gebruik, dan worden deze in 'stereo' afgespeeld door een sampler progie, ik pan dan allebei de signalen in het midden, het ene signaal laat ik door een compressor lopen en geef ik EQ mee, het andere signaal geef ik een lichte reverb of delay mee, en wat andere EQ instellingen.
Door de twee signalen bij elkaar te mixen krijg ik een dynamischer drumpartij.
Je kan veel kanten op in ieder geval. Probeer het uit!

Je hebt toch ook mixers met stereo channels. Die zullen voor een stereo kanaal gewoon 1 fader hebben, anders slaat dat 'stereo' voor het kanaal nergens meer op.
Want een synth op een mono channel, is echt het meest wazige wat ik ooit gehoord heb.

Maar ik kan me vergissen hoor...................

Waarom zou je je synth niet op een mono signaal zetten ? Ik doe dat haast altijd, behalve als de synth interne effecten gebruikt in stereo, dan laat ik hem wel op stereo binnenkomen op mijn mixer, maar vaak zet ik ook de interne fx uit van een synth en pan ik een mono signaal in het midden en gooi ik hem door een delay of reverb die daar stereo van maakt en dat laat ik terug komen op een subgroup op de mixer, et voila stereo ...
Op deze manier heb ik minder snel een brei van geluid :)

Origineel geplaatst door arnomusicman
Je hebt toch ook mixers met stereo channels. Die zullen voor een stereo kanaal gewoon 1 fader hebben, anders slaat dat 'stereo' voor het kanaal nergens meer op.
Want een synth op een mono channel, is echt het meest wazige wat ik ooit gehoord heb.

Maar ik kan me vergissen hoor...................

Ik laat al mijn synths op monokanalen binnenkomen.

die jongen snapt het verschil niet tussen stereo en mono, en ik geloof niet dat iemand hem dat nou al goed uitgelgd heeft. (als het wel zo is, hit me, want ik heb er maar snel even doorheen gelezen).

Maar goed, mono is geluid via 1 kanaal. Je hebt er in principe ook maar 1 speaker voor nodig om het goed weer te kunnen geven.
Stereo is geluid via 2 kanalen, het idee erachter is waarschijnlijk ooit geboren om een wat ruimtelijker effect te creeren, via 2 speakers.
Maar nu komt de grap, ik heb een monokanaal, en wel 2 speakers omdat alles tegenswoordigs stereo is (wordt nog wat met dat 6.1 geneuzel en zo, maar goed) het schiet voor mij niet op om dat monokanaal (zeg een basje uit mijn sh101) alleen op links of rechts te laten horen, wordt mijn mix niet mooier van. Dus hebben de heren geluidstafelontwerpers bedacht om een mono kanaal naar zowel je linker als rechter speaker te sturen. Dus, als ik een stereo synth aansluit op mijn geluidstafel dan stuurt ie kanaal 1 van dat signaal keurig naar links, en kanaaltje 2 netjes naar rechts. Zo kan ik helemaal misselijk worden van de ping-pong echootjes die van links naar echts springen terwijl ik niet doof wordt aan 1 oor omdat mijn mono basje alleen uit rechts komt :)

Dit was toch wat je bedoelde?

Kijkes aan het is mij inmiddels volkomen duidelijk:eureka:
Het ging me inderdaad om het verschil tussen mono en stereo, want ik dacht altijd: mono wil zeggen dat je dat maar over 1 box hoort, maar ik snap nou wat er gebeurt,
Het lijkt me dus logisch om apparaatjes die zelf al leuke panning effectjes creeeren op de stereokanalen te zetten, en de wat simpeler spulletjes op de monokanalen, dat is toch wat economischer:biertje:
Anyway zeer bedankt allemaal
:okdan: :okdan:

Het lijkt me dus logisch om apparaatjes die zelf al leuke panning effectjes creeeren op de stereokanalen te zetten, en de wat simpeler spulletjes op de monokanalen, dat is toch wat economischer

Dit zorgt er gelijk voor dat je mix beter uitgebalanceerd wordt teveel stereo in een mix kan zorgen voor grote problemen.
Een aantal maanden geleden is er een uitgebreid stuk geweest in het blad computermusic.
Het heette het mono/stereo debate en ik moet zeggen dat het erg leerzaam is om dat ff te lezen:)

Yo silvercloud zal het morgen ff opsnorren,
beetje zooitje in de studio , stuur je wel ff een pb tje:)

hoi faab ben bly dat je die moeite wil nemen

een verzoek post het op het forum ik denk dat er wel meer wat aan zullen hebben die verdwalen in de zoekmachine en het niet durven te vragen

Negeer dit bericht, ik had weer ens niet goed gelezen en dus heb ik het geschrapt :stupid :stupid :stupid :stupid :stupid :stupid :stupid

misschien raar....maar ik vind synths toch meestal vetter klinken als ze stereo zijn.....en meestal beter uit de mix komen....

misschien raar....maar ik vind synths toch meestal vetter klinken als ze stereo zijn.....en meestal beter uit de mix komen....

Hoeft lang niet altijd het geval te zijn je kunt met een monosynth en een stereo effect hele bizarre dingen doen, spreiding van het stereobeeld is the keyword..:)

Precies, je moet het effect het werk laten doen. Ik ben zo gaan werken omdat ik een muliti-effect processor heb waarbij je 2 verschillende effecten tegelijk kan gebruiken, je kan kiezen parallel of serieel. Als ik serieel kies kan ik een stereosignaal binnen laten komen op de effect-unit en dat dan door 2 stereo effecten achter elkaar heen sturen, maar als ik de effecten onafhankelijk van elkaar wil gebruiken (parallel) dan kan ik ingang 1 gebruiken voor het 1e effect en ingang 2 voor het 2e effect. De stereo uitgang blijft stereo uitgang, maar voor beide effecten dus.
Het stereo signaal wat uit mijn effect unit komt stuur ik WEL stereo mijn mixer in. Als ik dan de panning van het mono signaal van mijn 'droge' synth uit het midden zet wordt daar de plaatsing in het stereo beeld geplaatst, de FX-return zorgt voor een mooi stereo effect verder. Dus in het kort, ik mix het droge signaal met panning met het stereo FX-return signaal.

Alleen maar brede brute stereo stemmen werkt ook niet in een mix. Of alles dood in het midden pannen. Het is gewoon spelen om het stereobeeld te vullen. Hoe lager de frequenties hoe meer in het midden is een mooie vuistregel en daar mee kun je een mooie waaier van frequenties maken. Die gaat niet altijd op maar is wel handig om allerlei problemen te omzeilen.

Back