Kleinste studio monitoren met toch een representatief geluid?

Benno

ZóBeter?
Misschien een wat vage omschrijving, maar wat is de minimale grootte van een monitor luidspreker om toch een redelijk representatief geluid te kunnen weergeven (uitgaande van een reputabel merk)?
Ik heb nu de kleinste Genelecs staan (6010A), die zijn zo hoog als een DVD doosje. Daar komt echter niet echt een geweldig analytisch geluid uit.

Ik begrijp dat een kleine monitor niet goed (sub)laag zal weergeven. Ik zoek echter een (zeer) compacte analytische studio monitor waar ik goed een mix op kan maken.

Laatst gewijzigd:
ik denk dat je dan toch wel moet rekenen op minimaal 5 of 6 inch speakers

Ik hou het bij 8"
Denk rond 1000€ of iets meer.
Zoek het vooral bij gereputeerde merken.

Dynaudio
Genelec
Quested
Focal
K&H
Adam

Laatst gewijzigd:
Of een 4" icm subwoofer. KRK VXT-4 bijv.

yamaha hs 50 zijn erg goed. Zeker voor dat kleine formaat en er komt ook nog wat bass uit ook !
300 euro per paar is een koopje en ze zijn niet voor niks gebaseerd op de zeer bekende yamaha ns 10's.
En als dat te schel is zet je ze, net als ik, op een mildere stand met de knoppen achter zodat je alsnog zonder luistermoe te worden alles goed hoort.

De reviews van de hs 50's liegen er niet om. Allemaal positief.

Bedankt voor de reacties. Ik heb niet zoveel ruimte, het gaat om een opstelling met een 17" laptop en een controller op een tafel (formaat eetkamer).
Hard hoeft het niet te gaan maar ik heb nu wel de neiging om volume relatief hoog te zetten omdat ik anders geen details hoor tijdens het mixen.
Het geluid van een 2.1 opstelling (dus met subwoofer) heeft me nooit kunnen bekoren.

Overigens, voordat ik de Genelec 6010A's gebruikte had ik de KRK VXT 8, die waren een flinke slag te groot (en klonken naar mijn mening ook niet echt gedetailleerd).

hmmm die vxt 8 lijken me toch wel ok monitoren?
\akoestiek een probleem?
misschien heb je meer aan een goede koptelefoon?

Ik zou snel beslissen voor onderstaande Dynaudio's.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=155164&highlight=dynaudio

Of deze :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=153121&highlight=quested

Sound on Sound Review : http://www.quested.com/pdfs/S8 Future Music.pdf

Veel mensen maken helaas een verkeerd onderscheid tussen 'boxen' die ze leuk vinden klinken en voor monitors moeten doorgaan en zoals jij aangeeft monitors die 'gedetailleerd' moeten klinken en waar je echt op kan mixen.
De Dynaudio BM5a en de Quested S8 horen daar zonder twijfel bij. Daarom vind je ze ook terug in 7/10 zichzelf respecterende pro-studio's.
Een set goede monitors is een investering, maar ik kan je zeggen dat mijn monitors (Quested H108 - toen 2500€) intussen al wel 15 jaar dienst doen en alles wat KRK, Alesis, Mackie, Phonic, Yamaha en zogezegde betaalbare monitors nog niet in de buurt komen qua sound.
Klinkt cru en wellicht levert dit reacties op van mensen die geloven dat je voor 500€ een set echte monitors kan kopen. Mijn geen zorg.
In heel je set up zijn 3 dingen héél belangrijk : ADDA convertors / Monitors en eventueel versterker in geval van passieve monitors.

Mijn advies in geval van geen +1000€ budget : Doorsparen en hou het bij de 'echte' monitor merken die in m'n lijstje staan.

600 voor bm5a kan wel goedkoper hoor, de mijne waren een klein jaartje geleden 500.
misschien moet je dit weekend ff naar feedback gaan daar hebben ze leuke kortingen!
S8 is niet echt compact lijkt me?

Mijn advies in geval van geen +1000€ budget : Doorsparen en hou het bij de 'echte' monitor merken die in m'n lijstje staan.

Niet mee eens. Heb nu een set van 550 euro die qua detail erg dicht in de buurt komt van m'n vorige genelec setje van 1500 euro. Enige puntje is dat het meer moeite kostte om alles op elkaar af te stellen en dat ik nu geen ingebouwde limiter meer heb in de mid/hi range (wel in de bass).

2x Yamaha hs 50
2x Alesis monitor one mkII passief + Denon UDRA-70 versterker
DBX 223s crossover (alles onder 90hz naar alesis, alles erboven naar yamaha's)

Wist niet dat ik zulk goed geluid kon krijgen voor dit geld. En omdat de energie verspreid wordt over 4 speakers gaat het nog steeds erg HARD.

Niet mee eens. Heb nu een set van 550 euro die qua detail erg dicht in de buurt komt van m'n vorige genelec setje van 1500 euro. Enige puntje is dat het meer moeite kostte om alles op elkaar af te stellen en dat ik nu geen ingebouwde limiter meer heb in de mid/hi range (wel in de bass).

2x Yamaha hs 50

Wist niet dat ik zulk goed geluid kon krijgen voor dit geld. En omdat de energie verspreid wordt over 4 speakers gaat het nog steeds erg HARD.

Helemaal eens met Niel.
Je kunt prima monitoren voor onder € 1000. Als je echt professioneel werkt, wil je misschien beter, maar dan heb je ook als het goed is een fatsoenlijke of hele goede ruimte. Anders is het ook niet professioneel. Maar zolang je in een gemiddelde home studio werkt, hoef je niet van dat dure high-end spul te kopen.

Om welke muziek style gaat het voornamelijk. OF je moet inderdaad een sub erbij hebben en anders zou ik zeggen minimaal 6 inch om er toch nog wat laag uit te krijgen. Tenzij je geen laag nodig hebt natuurlijk. :)

Helemaal eens met Niel.
Je kunt prima monitoren voor onder € 1000. Als je echt professioneel werkt, wil je misschien beter, maar dan heb je ook als het goed is een fatsoenlijke of hele goede ruimte.
Anders is het ook niet professioneel. Maar zolang je in een gemiddelde home studio werkt, hoef je niet van dat dure high-end spul te kopen.

Professioneel = je kost verdienen met muziek maken.

2x Yamaha hs 50

HARD...dat is erg belangrijk :D Ziehier het eerste misverstand. Mixen doe je zo stil mogelijk.

Ik zei toch dat mensen die niet bereid zijn fatsoenlijke investeringen te doen aan hi-end monitors mijn visie zouden afstrijden.
Daar maken de merken die 'budget' boxen maken handig gebuik van en dat soort budget speakers kom je dan ook heel geregeld 2de hands tegen.

Dat geld al veel minder voor Dynaudio BM5a of Quested (zelfs bijna nooit) Hoe zou dat komen ?

Het idee dat een 'gemiddelde home studio' (wat dat ook moge betekenen) geen fatsoenlijke hi-end monitors nodig hebben is jezelf iets wijs maken.
Zoals ik eerder aangaf : DA-conversie en monitoring zijn de fundamenten van een goede klank.
Je keten is zo sterk als de zwakste schakel. Nogmaals : een setje hi-end monitors is een INVESTERING die vele, vele jaren meegaat.
Ik heb geen professionele studio meer, maar ik hoor vaak als opmerking hier op SF dat mijn tracks qua mix erg goed klinken. Er zijn zelf SF'ers die vragen hoe ik dat doe.
Slechts 2 dingen : Fatsoenlijke DA-conversie, hi-end monitors en uiteraard een beetje een idee hebben hoe je moet mixen. Ik gebruik zelfs geen outboard FX gear...

Maar tot slot : iedereen moet maar zijn zin kopen...en achteraf (met verlies) verkopen. :doei:

Laatst gewijzigd:
zou zelf voor de bm6 gaan.
als je een beetje het geluid wilt kunnen vertrouwen.

Professioneel = je kost verdienen met muziek maken.

Maar tot slot : iedereen moet maar zijn zin kopen...en achteraf (met verlies) verkopen. :doei:

1e: exact zoals ik het ook bedoel. Professioneel is als je er geld mee kunt verdienen.

2e: eens en oneens. Je schreef ook dat je het over een investering hebt. Mijns inziens is een hobby geen investering maar een liefhebberij. Een investering doe je als je verwacht er (meer) geld mee te kunnen gaan verdienen. En dat is bij een hobby weer niet het geval.
En budgetten verschillen nu eenmaal. Je kunt wel roepen dat als je een beetje serieus muziek wilt maken, je tenminste Dynaudio's of Quested of K+H moet hebben, maar dat kan nu eenmaal niet iedereen betalen. Voor velen is het immers (maar) een hobby. Met minder duur spul kun je ook gewoon prima resultaten behalen.

En waar ik je gelijk in geef is dat het HARD kunnen van een set inderdaad nergens over gaat.

Mijn eigen praktische conclusie: op kleine budgetmonitoren kun je prima werken als je weet wat je doet. Maar wil je het super exact en hoge kwaliteit, ontkom je er niet aan om meer geld uit te geven (en naar grotere monitors te kijken).

Vrij doorzichtig dat skelet op zoek gaat naar een stok om mee te slaan en daardoor het word HARD pakt want meer kan hij niet vinden. Als je een representatieve weergave van laag wilt hebben, met name met dance muziek zul je meer volume nodig moeten hebben om het laag evenredig hard te horen in vergelijking met het mid/hoog. Misschien moet skelet zich eens verdiepen in de Fletcher Munson curve:

fletcher.jpg

Wat ik bedoelde, de hs 50's stand alone (en andere van die grootte) geven ook laag weer maar omdat ze vrij klein zijn zit er niet genoeg power in om het goed weer te geven, dus minder gedetaileert geluid. Met de alesis' die dat hier overnemen ontstaat er meer power, en daardoor beter weergave van het laag, juist op lagere volumes. Maar ik wil ook kunnen horen hoe het klinkt als het wat harder staat, wat dus nu nog steeds mogelijk is. Dit kunnen kleine monitoren dan weer niet. Ik vind het een groot pluspunt dat dit wel kan met de set die ik nu heb, daarom noemde ik het. Heeft niks te maken met dat het persé hard moet want als er iemand zuinig is op zijn oren dan ben ik het wel. Als je dan gaat mierenneuken over mijn avatar, die slaat op sounddesign en niet op je oren naar de klote helpen.

Gelukkig zijn er altijd nog liefhebbers met verstand van.
Ben je ongesteld ofzo ? shit :D bm6 fanbooi in the house, begint religieuze trekken te krijgen zo, met maar één waarheid.

Je kan ook voorstellen om bv een AKG K701 koptelefoon (of iets dergelijks) te gaan gebruiken met een fatsoenlijke koptelefoonversterker, scheelt heel veel ruimte kan ik je vertellen ;)

Back