Helemaal eens met Niel.
Je kunt prima monitoren voor onder € 1000. Als je echt professioneel werkt, wil je misschien beter, maar dan heb je ook als het goed is een fatsoenlijke of hele goede ruimte.
Anders is het ook niet professioneel. Maar zolang je in een gemiddelde home studio werkt, hoef je niet van dat dure high-end spul te kopen.
Professioneel = je kost verdienen met muziek maken.
2x Yamaha hs 50
2x Alesis monitor one mkII passief + Denon UDRA-70 versterker
DBX 223s crossover (alles onder 90hz naar alesis, alles erboven naar yamaha's)
Wist niet dat ik zulk goed geluid kon krijgen voor dit geld. En omdat de energie verspreid wordt over 4 speakers gaat het nog steeds erg HARD.
HARD...dat is erg belangrijk

Ziehier het eerste misverstand. Mixen doe je zo stil mogelijk.
Ik zei toch dat mensen die niet bereid zijn fatsoenlijke investeringen te doen aan hi-end monitors mijn visie zouden afstrijden.
Daar maken de merken die 'budget' boxen maken handig gebuik van en dat soort budget speakers kom je dan ook heel geregeld 2de hands tegen.
Dat geld al veel minder voor Dynaudio BM5a of Quested (zelfs bijna nooit) Hoe zou dat komen ?
Het idee dat een 'gemiddelde home studio' (wat dat ook moge betekenen) geen fatsoenlijke hi-end monitors nodig hebben is jezelf iets wijs maken.
Zoals ik eerder aangaf : DA-conversie en monitoring zijn de fundamenten van een goede klank.
Je keten is zo sterk als de zwakste schakel. Nogmaals : een setje hi-end monitors is een
INVESTERING die vele, vele jaren meegaat.
Ik heb geen professionele studio meer, maar ik hoor vaak als opmerking hier op SF dat mijn tracks qua mix erg goed klinken. Er zijn zelf SF'ers die vragen hoe ik dat doe.
Slechts 2 dingen : Fatsoenlijke DA-conversie, hi-end monitors en uiteraard een beetje een idee hebben hoe je moet mixen. Ik gebruik zelfs geen outboard FX gear...
Maar tot slot : iedereen moet maar zijn zin kopen...en achteraf (met verlies) verkopen.