Kmplete 8 vs Kurzweil PC3

Rudo

Stamgast
Hallo,

Sinds een tijdje gebruik ik Sonar X1 met Dimension Pro en Edirol Orchestral. Vroeger gebruikte ik altijd zogenaamde Romplers. Ik gebruik in principe authentieke klanken zoals gitaren, strijkers, drums, bassen, piano's en zo nu en dan wat blazers.

De klanken van Dimension Pro, zijn me niet uitgebreid genoeg en ik mis in het geheel wat dynamiek om er zo nu en dan wat meer power aan te kunnen geven.

Nu ben ik al een tijdje verliefd op de PC3 serie van Kurzweil, maar het is wel weer wat onhandiger werken. Want nu musiceer ik vaak zonder dat ik toetsen gebruik, en teken ik de noten in en maak op die manier mijn projecten af gewoon lekker achter mijn laptop. Als ik met de PC3 zou werken zou dat minder anoniem kunnen en neemt dat tot ergernis van mijn vrouw meer ruimte in beslag.

Dus om bovenstaand dilemma op te lossen heb ik verder gekeken en zit ik aan Komplete 8 te denken om meer geluiden en meer mogelijkheden te creëren binnen het werken met Sonar.......

Ik weet dat ik uiteindelijk zelf de keus moet maken, maar ik wil graag weten of er iemand is die suggesties heeft. Wat zouden jullie doen?

Groetjes van Rudo

Feedback heeft vanaf 2 juni de PC361 voor de ongekend lage prijs van € 499 in de aanbieding. Ook een erg fijn Fatar keybed - zelfde als bijvoorbeeld op de Access Virus en Blofeld.

Heb zelf vorig jaar een PC3K8 gekocht toen ik een nieuw 88 toetsen klavier zocht en daarbij ook naar bijvoorbeeld de Motif XF gekeken. Het klavier van de Kurzweil vond ik persoonlijk erg fijn spelen (Fatar) en het geluid sprak mij ook erg aan. Op de een of andere manier klinkt het allemaal heel erg muzikaal. Vooral orkest geluiden zijn briljant!

Over de discussie plug-in versus hardware is denk ik al genoeg geschreven - is wat je zelf prettig vindt. Zit de hele dag al met zo'n muis opgescheept en vind het dan 's avonds wel lekker om aan echte knoppen te draaien ;).

Patrick.

Hoi Patrick,

Thanks voor de reply. Tuurlijk ken ik de voor en nadelen van de discussie hardware vs plug-ins. Dat neemt niet weg dat ik het een moeilijke beslissing vind. Ook ik ben erg onder de indruk van de klanken van Kurzweil en trekken mij meer aan dan de klanken die ik nu tot mijn beschikking heb als ik Sonar gebruik......
Natuurlijk is de Komplete 8 een luxe uitbreiding op datgene wat ik nu heb, maar ik ben er gewoon niet zo verliefd op. Terwijl ik door de software mogelijkheden weer aan het musiceren ben geslagen juist omdat ik het heel simple kon opstarten, gewoon in de huiskamer terwijl mijn kinderen en vrouw wat anders aan het doen zijn in de huiskamer........ maar ja...... het gevoel.
De Kurzweil bij feedback was inderdaad degene die ik op het oog had!

+1 voor de orchestral sounds van de PC3 serie. Het beste dat er te krijgen is momenteel, althans op hardware gebied. Ik zou niet direct K8 aanschaffen, dat is een uitgebreid pakket met mooie spullen, maar niet toegespitst op jouw wensen als ik het zo lees. Zoek dan eerder naar een softwarepakket van East West, of Vienna of iets dergelijks. En het lijkt me dat je hoe dan ook toetsen nodig hebt om je muziek te kunnen uitwerken, toch?

Hoi OJS,

Bedankt voor je antwoord.

De reden waarom ik voor Komplete had gekozen is omdat daar Kontakt 5 in zit die aan mijn wensen voldoet. Maar voor 100 euro meer krijg ik er 26 extra dingen bij, en het is natuurlijk dan aan mij om het te gebruiken of niet.

Inderdaad heb ik ook andere opties bekeken zoals EastWest, maar Kontakt 5 sprak mij meer aan. Op ties van Vienna heb ik niet bekeken, ga ik zo even opsnorren.

Toetsen heb ik wel hoor, maar die staan vaak opgeborgen. Soms sluit ik die aan om even wat inspiratie op te doen en als ik dan een idee in mijn hoofd heb zitten heb ik de toetsen bijna niet meer nodig, De toetsen die ik heb zijn de terratec Area 61.....

Ik ben sinds vorig jaar over gegaan op Software. Ik moet zeggen ik heb wel de overstap gedaan naar Mac omdat dat gekloot met Windhoos eindelijk was.

Ik ben erg blij dat ik overgestapt ben naar softsynths. Ik neem ook dingen op via logic enzo. Ik heb altijd een mobiele studio bij me.

Wat mijn reden was om voor software te kiezen is dat je makkelijker up te date blijft. Wat ik wel een nadeel vind is dat de softsynths erg duur zijn... Vandaag Nexus 2 binnen gekregen, super vette synth maar wel a 275 euro....

Het ligt er een beetje aan wat je wilt. Ik moet zeggen ik heb ook naar die aanbieiding van Feedback zitten kijken en de geluiden die ik uit de Kurzweil heb gehoord zijn erg vet , en dat voor maar 500 euro.

In je beslissing moet je wel even nadenken dat je met een pc of laptop nog niet klaar bent. Een goede geluidskaart kost ook aardig wat geld. Het zijn best flinke investeringen die je moet doen. En je moet niet vergeten dat die softsynth best een aanslag op de CPU en geheugen zijn.

Al met al heb ik flinke investeringen gedaan en ben een erg tevreden Softsynth gebruiker. Ik neig soms nog een hardwarebak te kopen, maar dat gepriegel met die klotemenu's vind ik niks.

Denk er nog maar eens goed over na wat je precies wilt. Als je budget 500 eu is voor alles in totaal zou ik zeker die Kurzweil overwegen. Mocht je later meer willen investeren en eventuele opnames willen maken kan je het softwarepakket overwegen :) Ik ben enorme fan van NI :)

Kogel door de kerk..... ik vanmorgen naar Feedback, maar ja..... uitverkocht terwijl die op de site nog op voorraad stond. Balen....... Balen....... Balen!

Hmmmm ik was daar al bang voor... De folder was ook ineens offline gehaald.... T bewijst maar dat t een klote winkel is...

Dan toch maar Komplete denk ik!

Dan toch maar Komplete denk ik!

Aangezien de Kurzweil blijkbaar geen optie meer is.... dan toch maar voor de Komplete 8 gaan. Ik lees alleen echter steeds vaker dat de boel met komplete geregeld vastloopt en dan met name met studio drummer.

Mijn laptop voldoet ruimschoots aan de eisen die NI er voor stelt, maar dat is bij anderen ook het geval. Heeft iemand daar ervaring mee, of loopt het over het algemeen soepel?

Alvast bedankt!

Groetjes van Rudo

Ik heb geen last van vastlopers wat betreft pluggins. Maar ik gebruik ook Mac. Geen idee hoe dat op Windows is.

Ik heb een tijdje geprobeerd te werken op een Windows bak, was een regelrechte hell...

Ik kan Komplete 8 bestellen voor 499 dollar via Ebay. De geschatte extra belasting is 8%, dus dan is het zeg maar 540 dollar..... dat is omgerekend ongeveer 432 Euro...... Wat zijn de nadelen van bestellen via het buitenland? En zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie? Of moet ik gewoon niet zo krenterig doen en die 40 euro gewoon extra lappen en het pakket in Nederland kopen?

Alvast bedankt!

Ik zou gewoon in NL bestellen. Levertijd is dan aanzienlijk korter en je hebt een aanspreekpunt als er iets mis is. Bax, Studio de Dijk, I4; ze kunnen allemaal concurreren met dollarprijzen en de Duitse prijsvechters. Overigens kun je bij Thomann en Music Store ook met een gerust hart bestellen.

Back