korg triton, Z1, trinity verschillen

Devon-Miles

Ouwe rot
aangezien ik alweer een lange tijd geleden alles wat niet analoog was de studio uit heb gedaan en toch een beetje in need ben van af en toe wat gewone instrument sounds aan mijn muziek toe te voegen is mijn oor en oog gevallen op wat synths van korg.
ook heb ik 2 avonden in een andere studio met een korg triton le gespeeld en vind dat best relaxed om erbij te hebben.

nu zijn er een aantal korgs die qua uiterlijk best op elkaar lijken en zou wat meer info van gebruikers willen wat deze synths kunnen.

is de Z1 meer een analoog wannabe dus weinig authentieke instrument sounds? (afgezien van de goede sound)
is een triton rack misschien een optie?

triton LE is in ieder geval beter dan trinity, en ook uitgebreider dan een triton dacht ik. Maar triton heeft dan weer betere bouwkwaliteit. Voor de akoestische geluiden vind ik korg overigens helemaal niet interessant, dan liever yamaha of roland. De pad's zijn wel altijd leuk. Het klinkt allemaal wat helderder dan de andere merken, althans de presets.

Als je 'instrument sounds' wil zou ik de Trinity of de Triton, of zelfs een nieuwe Microstation (niet te onderschatten en waanzinnig goedkoop!!!), kiezen.

Als je een echte synthesizer wil waarmee je bijzondere, experimentele en echte 'synth' klanken kan maken en die een zeer krachtige en originele synth engine heeft dan zou ik de Z1 kiezen. Ik persoonlijk zou de Z1 kiezen :-).

Een goede en goedkope optie voor akoestische geluiden is een Kurzweil K2000(r), en die kan meteen ook prachtige synth geluiden produceren.

De nieuwere Korgs (vanaf Trinity) klinken inderdaad zeer helder en soms wat te 'proper' naar mijn smaak.

triton LE is in ieder geval beter dan trinity, en ook uitgebreider dan een triton dacht ik.

Een LE is een uitgeklede Triton. Je levert in op insert-effecten, uitgangen. Samplen is een optie.
Voor een vergelijk: http://www.vintagesynth.com/korg/triton.php
Er zweeft ergens op het internet ook nog een comparison table van de Korg Triton Series, maar hier kun je ook een vergelijk vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/Korg_Triton

Ik heb 3 Tritons gehad. (2 X Classic en 1 Extreme) De akoustische geluiden zijn m.i. te mager. Veel geluiden hangen op de effectsectie. Daar gaat in de zaal een hoop van verloren.
Je moet dan echt meer uitgangen uitsturen, zodat een zaalmixer er iets mee kan.
Workflow is snel en toegankelijk. (Eén van de belangrijkste redenen dat ik Korg gebruik.)

Een Z1 kun je in de Triton Classic/Studio/Extreme inbouwen met het Moss-board.
De Studio heeft betere outputs.
De rackversie van de Triton wordt niet zo vaak aangeboden. De prijs ligt daarom redelijk in de buurt van een keyboardversie. En de rackversie heeft geen sequencer aan boord.
Je kunt in een Classic/Extreme de geluiden van de LE inladen. Andersom niet.
De Extreme heeft bijna alle apart uitgebrachte boards standaard ingebouwd. Het is een soort afsluiting van de Tritonreeks, waarna Korg is overgestapt op de M3.

is de Z1 meer een analoog wannabe dus weinig authentieke instrument sounds? (afgezien van de goede sound)

De Z1 is meer dan een VA bak. Hij heeft verschillende oscillator-modellen aan boord waarmee je klanken kunt maken, die met een andere VA echt niet gaan lukken. Een zeer veelzijdige synth, maar standaard slechts 12 stemmen (uit te breiden naar 18 meen ik).

Triton en Trinity zijn workstations
Z1 is een synth

Mijn Triton Classic met MOSS-board is te koop. Zie mijn advertentiedraad als je belangstelling hebt.

Z1 lijkt me zeker vet ja, demo's klinken heel goed.
Heb niet zoveel aan een workstation en mijn studio staat goed vol (komt binnenkort nog wat nieuw spul ook) een rack iets zou tof zijn. Is een triton rack wat? Zie ze inderdaad niet zo heel vaak te koop staan en kost toch nog iets van 500 euro. Is er een iets goedkoper alternatief?

Triton en Trinity zijn workstations
Z1 is een synth

denk datje vooral weinigh dezelfde interfaces terug vind op ..andre synths tis net een nordlead met mooiere basisklank en beterearp...fil in
get da right board
:W

Heb niet zoveel aan een workstation en mijn studio staat goed vol (komt binnenkort nog wat nieuw spul ook) een rack iets zou tof zijn. Is een triton rack wat? Zie ze inderdaad niet zo heel vaak te koop staan en kost toch nog iets van 500 euro. Is er een iets goedkoper alternatief?

Trinity rack heb je ook nog. Ik gebruik de Triton nog regelmatig al moet ik er bij zeggen dat ik hem vaak door een 12 bit sampler haal voor dat rauwe randje..

De Triton moet het inderdaad flink hebben van zijn effecten maar dat vind ik juist het mooiste van die bak, de 5 inserts en 2 mastereffecten. Fijne bak voor pads in ieder geval.

Deze tracks zijn 100 % triton zonder randapparatuur:

Z1 heeft goed speelbare toetsen maar een behoorlijk uitgebreide menu-structuur die je dient te doorlopen om de instellingen te kunnen veranderen. Dat went weliswaar maar wordt niet echt prettig. Wat één van de redenen is dat ik vorige week nog mijn Z1 de deur heb uit gedaan.

Ik heb nog een Waldorf Micro Q Keys en die vind ik vele malen beter klinken dan die Z1. Je ziet ze niet zo vaak maar het zijn heerlijke bakken. Voor zover ik het kan beoordelen lijkt de Blofeld daar niet weinig op qua sounds en mogelijkheden (uitgezonderd de aansluitingen). En die worden nog wel eens aangeboden, de desktop versies misschien nog wel meer dan de keys versies. Overigens zie ik ook menigmaal Micro Q rack versies aangeboden worden voor betaalbare prijzen.

de menu's van de Z1 zijn zeer toegankelijk ;
je kan kiezen wat je wilt editten en dan heb je een paar tabbladen that's it..

Ik word alleen nog steeds suf van die malle cursor en indeling van de menubladen op de Z1. De MicroQ vond ik maar niks, vleesch noch visch.

Laatst gewijzigd:
de menu's van de Z1 zijn zeer toegankelijk ;
je kan kiezen wat je wilt editten en dan heb je een paar tabbladen that's it..

Je bent toch echt wel ff aan het zappen voor je het gewenste tabblad hebt anders, maar goed, ieder zijn meug natuurlijk.

Ik word alleen nog steeds suf van die malle cursor en indeling van de menubladen op de Z1. De MicroQ vond ik maar niks, vleesch nog visch.

De micro Q niets? Hmm, blijkt wederom dat smaken gelukkig verschillen. Maar wanneer is iets dan vleesch en wanneer visch bij jou? :P

Hoeft niet allebei maar een lekker randje is wel fijn. Ik vond de MicroQ steriel klinken, alleen met zweefpads klonk -ie wel lekker.

Als de korg sound je bevalt zou ik toch voor de volgende generatie gaan.
Oasys,M3 of kronos

Vooral de kronos is 8):okdan::halleluja
Dat korg niet sterk is in de gewone acoustische sounds kan je bij de kronos niet stellen,, stukken beter dan de motif serie etc.

Trinity is niet sterk in het gewone... sounds,, hij gaat zeker nooit weg vanwege de pads, heel bruikbaar. De triton heb ik nooit gehad,, een verbeterde trinity ? moet haast wel een betere keuze zijn.

De Z1 is een verhaal appart, er is zeker niets gewoon aan en lijkt me niet wat je zoekt.

af en toe wat gewone instrument sounds
Om hier maar eens even op terug te komen: dan kom je dus op een Trinity of Triton uit, niet op een Z1. Een MicroQ of Blofeld is ook een pure VA, piano's kun je vergeten (tenzij je de Blofeld uitrust met sampler-expansion en daar alles in gaat laden).

Wil je perse editen? Anders zou ik er gewoon een Yamaha Motif ES rack in gooien of een Roland XV5050 of Fantom XR/SonicCell. Aan een JV1080 zou ik niet meer beginnen, zelfs de Trinity rack heeft veel meer sprankelend hoog, al heeft de Roland wel weer de betere Rhodes-samples en zo.

De Trinity klinkt overigens erg fijn, al haalt het het qua realisme natuurlijk niet bij Kontakt. Check - http://www.synthmania.com/TR-Rack.htm

Editen is op deze bak vrijwel onmogelijk zonder computer, dus dan heeft een Triton rack wel meer nut. Maar da's weer wat duurder.

De triton heb ik nooit gehad,, een verbeterde trinity ? moet haast wel een betere keuze zijn.
De Trinity heeft naar mijn mening lekkerdere filters.

Blofeld is ook een pure VA, piano's kun je vergeten (tenzij je de Blofeld uitrust met sampler-expansion en daar alles in gaat laden).
http://www.waldorf-music.info/en/blofeld.html
The Blofeld is not only capable of producing these warm, organic analog sounds known from the Q synthesizer line, it also sports a wavetable engine like its predecessors with "Wave" in their names.
This unique synthesis system is based upon the revolutionary PPG Wave synthesizers of the early 80s. So when you listen to the Blofeld for the first time, you will instantly recognize those edgy, hard-hitting and bell-like timbres that have been an integral part of so many world hits from the PPG era on, and become increasingly popular once more.

Okee, VA met wavetables dan. Nog steeds een groot verschil met een rompler (Triton) of een physical modeling engine (Z1).

Back