Bitrman schema

JohnDoe21

Gedeactiveerd account
Heb n Bitrman gehad en deze werkt wel maar de bypass werkt niet meer 100%....lijkt alsof het signaal niet goed doorkomt.....had wel al 2 smd weerstanden gevonden die door gefikt zijn. Deze twee hebben de opdruk 474 dus dat is dan 470 000 ohm =470K toch?

Ook kan ik een onderdeeltje niet identificeren....het lijkt me iets van kristal ofzow...iig staat er naast t onderdeeltje M1...wasda?

Iemand?

bvd

beterman

beterman

Je moet ff goed kijken waar die weerstanden van je zitten. Wil je een 470k weerstand op zijn max van 0.125W laten branden heb je 240V nodig! Als deze weerstanden in een laagspanningscircuit zitten zijn het zeer waarschijnlijk geen 470K weerstanden :P

En het lijkt erop dat etaoin meer kennis heeft dan je gegeven hebt ;) Als je twijfelt ff een foto posten.

Verder is het waarschijnlijk dat als de bypass niet gedaan wordt met een normale switch dat er digitale switches in je circuit zitten die verrot zouden kunnen zijn. Denk aan discrete FETs en ICs zoals 4016, 4066, DG441, etc.

Oh, nee, ik had even naar de foto's op deze site gekeken: http://www.getlofi.com/2005/12/alesis-modfx-smashup-part-1.html
Daar staat ook het partnumber van de CPU en in de datasheet vond ik dat het kristal (de tekst op de site zegt dat die intern zit, maar de datasheet zegt dat juist niet), op pinnen 20 en 21 moet zitten. En dat denk ik ook te zien in de foto voor component "M1".

Ik vind het vooral bijzonder dat van een "doorgefikte" SMD-weerstand de opdruk nog leesbaar is...

@etaoin: slim! En goed punt van die SMD R. Bij zo een superkleine SMD R is dat nog onwaarschijnlijker ;)

Vond het overigens opmerkelijk om te zien dat ze een 8051-variant gebruiken. Op de een of andere manier had ik iets DSP-based verwacht. Aan de andere kant voor de prijs waarvoor ze destijds weg gingen eigenlijk ook weer niet.

Oh, nee, ik had even naar de foto's op deze site gekeken: http://www.getlofi.com/2005/12/alesis-modfx-smashup-part-1.html
Daar staat ook het partnumber van de CPU en in de datasheet vond ik dat het kristal (de tekst op de site zegt dat die intern zit, maar de datasheet zegt dat juist niet), op pinnen 20 en 21 moet zitten. En dat denk ik ook te zien in de foto voor component "M1".

Ik vind het vooral bijzonder dat van een "doorgefikte" SMD-weerstand de opdruk nog leesbaar is...

Het zijn de input weerstanden en volgens de specs heeft ie idd 470k impendance ingangen....heb ze op het circuit doorgemeten en ze piepen ipv een waarde uit te lezen....vandaar denk ik dus ook het distorted geluid en er zit een behoorlijke aarde hum in de Bitr......en anders verdenk ik de de AD/DA conversie chippies.....

Hey,

Dan is het heel raar dat die 470k Rs eruit liggen. Dan zou je verwachten dat ongeveer alles op die printplaat stuk is....

Succes met de fix!

heiko

Je moet ff goed kijken waar die weerstanden van je zitten. Wil je een 470k weerstand op zijn max van 0.125W laten branden heb je 240V nodig! Als deze weerstanden in een laagspanningscircuit zitten zijn het zeer waarschijnlijk geen 470K weerstanden :P

Het zijn zeker 470k weerstanden....opdruk is 474 = 470k

En het lijkt erop dat etaoin meer kennis heeft dan je gegeven hebt ;) Als je twijfelt ff een foto posten.

:?

Verder is het waarschijnlijk dat als de bypass niet gedaan wordt met een normale switch dat er digitale switches in je circuit zitten die verrot zouden kunnen zijn. Denk aan discrete FETs en ICs zoals 4016, 4066, DG441, etc.

Hmmm het switchen doet ie dus wel maar in bypass mode blijft het geluid distorted...ook brand het signaal ledje zelfs als er geen signaal opstaat.....switch ik hem naar t effect dan werkt inprincipe de Bitr wel maar het originele input signaal komt gewoonweg niet goed door.....

@ etaoin thnx voor de link....

Hey,

Dan is het heel raar dat die 470k Rs eruit liggen. Dan zou je verwachten dat ongeveer alles op die printplaat stuk is....

Succes met de fix!

heiko

Ach het is een gevertje dus we gaan kijken of ie t weer gaat doen.....verlies er iig niks aan dan wat tijd.....:mega:
Daarbij weet ik niet wat de vorige eigenaar ermee gedaan heeft....

Het zijn de input weerstanden en volgens de specs heeft ie idd 470k impendance ingangen....

Maar als deze weerstanden de ingangsimpedantie verzorgen dan staan ze dus parallel aan de input? Aangenomen dat het daarna een hoogohmige opamp in gaat. Een serieweerstand heeft dan weinig invloed op de impedantie.

Maar dan zou je, als ze 0 ohm zijn, juist niks moeten horen.

Maar als deze weerstanden de ingangsimpedantie verzorgen dan staan ze dus parallel aan de input? Dan zou je, als ze 0 ohm zijn, juist niks moeten horen.

Ik ga zo ff kijken als ik weer thuis ben.....internet ligt er thuis ff uit....:(

Gisteren even verder gemeten en wat blijkt de -9V komt uit op -4,5V....de +9V en +5V zijn in orde....als ik de PSU banen volg wordt ie gerectificeerd en daar komt dan ook mooi +9V uit maar de -9V haalt ie niet....ook meet ik bijna -1V DC op de AC aarde lijn....net na de adapter aansluiting zit een er C-tje van de AC + naar de AC -....deze is volgens mij niet meer okee maar wat voor waarde die heeft...:? Denk zelf dat 100nF het wel moet doen.....schema's zouden toch echt handig zijn....:)

edit: de rectificatie diodes heb ik vervangen maar geen resultaat...

Laatst gewijzigd:
Schema's zijn denk ik niet vrijgegeven, daarvoor lijkt hij me te nieuw en gezien de nieuwprijs van 25 euro worden ze denk ik normaal gesproken niet gerepareerd maar gewoon weggegooid :D

Verder beetje warrig verhaal Dennis... AC+, AC- en AC aarde WTF? :D Hij heeft toch een tweepolige voedingsaansluiting? En die -1V DC die je meet, ten opzichte van wat is dat?

Verder beetje warrig verhaal Dennis... AC+, AC- en AC aarde WTF? :D Hij heeft toch een tweepolige voedingsaansluiting? En die -1V DC die je meet, ten opzichte van wat is dat?

jaa, die Dennis weet wel waar hij het over heeft als hij spullen aan het repareren is..:D

:koffie:

da´s mooi.
en wat mankeerde er nu aan?

:mega:

Op de -9V lijn was een 100 ohm weerstand die zijn waarde niet meer haalde en dus de voeding scheef trok....deze vervangen en hij werkt weer perfect.....

Schema's zijn denk ik niet vrijgegeven, daarvoor lijkt hij me te nieuw en gezien de nieuwprijs van 25 euro worden ze denk ik normaal gesproken niet gerepareerd maar gewoon weggegooid :D

Als ik de huidige prijzen op eBay bekijk voor de Bitrman is ie toch wel waard om te fiksen.....blijken ook zeer gewild te zijn...

Ja die prijzen hebben mij ook verbaasd. Ik heb destijds een Phazer gekocht toen ze massaal door de muziekwinkels gedumpt werden en iets van 30 of 35 euro betaald geloof ik. Grappig dat toen blijkbaar niemand ze wilde hebben en nu wel. Het lijken wel 303's :D

Back