Een paar UAD vragen...

Hoi,

Ik neem aan dat hier ook UAD gebruikers op het forum zitten.
Wellicht kunnen jullie een paar vragen beantwoorden:
1.Kan je UAD plugins gebruiken net zoals AU/VST plugins in Logic en/of Cubase tijdens het produceren met lage latecy?
2.Zijn de UAD plugins echt van zo'n hoge kwaliteit of is de kaart meer een grote dongle?
3.bestaat er andere/goedkopere shops die ook de UAD plugins verkopen muv de uad store zelf?

Alvast bedankt!

Even een hele zure en objectieve mening van mijn kant... :duivels:

Heb me destijds ook laten ompraten en een UAD2 duo aangeschaft. Op zich best leuk en aardig, maar had er uiteindelijk veel meer van verwacht. De kwaliteit van de plug-ins is goed, maar er zit toch wel erg weinig creativiteit bij de makers. Telkens weer een oud apparaat wat wordt gedigitaliseerd in plaats van iets echt nieuws te maken. Daarnaast zijn de prijzen ook niet mals (bijv. $349 voor een tape emulatie, $249 voor een beetje EQ) en heb ik een beetje het idee dat er teveel aandacht wordt besteed aan het grafische deel van de software.

De plug-ins zijn gewoon VST/AU/... waarvan het audiogedeelte van de code direct op de UAD kaart draait en de grafische omlijsting en aansturing op je gewone processor. Zie het een beetje als een synth aansturen met een externe controller. De latency is normaal gesproken erg laag en als je sequencer PDC (Plug-in delay compensation) ondersteunt, dan heb je er al helemaal geen last meer van.
De UAD hardware is dus niet echt een dongle, het doet wel degelijk wat. Toch heb ik steeds meer het idee dat UAD behoorlijk is ingehaald door de tijd. Tegenwoordig zijn computers zo krachtig dat je eigenlijk geen losse DSP meer nodig hebt. Daarnaast vragen de nieuwe UAD plug-ins steeds meer DSP kracht, waardoor je eigenlijk wordt gedwongen om meerdere kaarten aan te schaffen (en het liefst allemaal quad natuurlijk).
Wat betreft de aankoop van plug-ins hebben ze een heel goed model... ze zijn alleen op de site te koop en nergens anders. Het hele jaar door zijn er wel 'aanbiedingen', maar die weten ze vaak zo samen te stellen dat het (voor mij) weinig voordeel oplevert. Als je nieuwe plug-ins hebt gekocht, moet je tevens een nieuwe authorization file downloaden (anders blijft alles in demo mode draaien).

Wil je alles digitaal houden, je CPU zo min mogelijk belasten en heb je het geld liggen, dan is een UAD (of een andere DSP) het overwegen waard. Als ik nu weer voor de keuze stond, dan zou ik gewoon op zoek gaan naar andere alternatieven. :erm:

Een heel duidelijk antwoord van MSXUser!

Ik ben het er grotendeels mee eens, maar wel een stuk minder zuur.
Sinds kort werk ik ook met de plugins en ik moet zeggen dat m'n ogen toch wel een stukje open gingen, vooral qua EQs.
Wat mij betreft zijn die het m'n aankoop al waard geweest. Het is wel waar dat "nieuwe" plugins (licenties) aanschaffen redelijk duur is. Vergeleken met wat ze emuleren natuurlijk niet, maar voor een stukje software is het aardig pittig. Wachten op acties of gebruik maken van een Flexi pakket zijn daar geen oplossingen voor, maar het helpt wel.
Dat de DSP op de kaart draait is voor mij een enorme bonus, en eigenlijk hetgene waar het me in eerste instantie om ging. Ik heb een zeer redelijke computer, maar met de legers aan vsts en vstis die ik bij elk nummer weer aansleep (en op hoge kwaliteit gebruik) gaat mijn CPU toch echt regelmatig over z'n nek. Sinds m'n UAD kaart erbij zit, is dit al ontzettend veel minder geworden, en ik draai nu "maar" een UAD-2 Solo en een UAD-1. Dat maakt me erg gelukkig en heeft me al een hoop creativiteit-dodende frustratie bespaart.

Denk er aan dat je nu op de 2e hands markt vaak voor minder dan 100 eur een UAD-1 kunt regelen (ook op dit forum) en daarmee kun je dus eenvoudig even aan de UAD plugins proeven. Bevalt het niet, dan verkoop je hem weer door. Bevalt het wel, dan kun je upgraden naar een UAD-2 solo, duo, quad, apollo. Als je een heel UAD-account van iemand over kunt nemen dan kun je die UAD-1 kaart tot eind juni zelfs voor een leuke korting van 150 eur inruilen bij aanschaf van je UAD-2.

Succes!

Kijk, dat zijn pas duidelijk antwoorden!
Hartstikke bedankt alvast.

Op de UAD website staat dat je de UAD beter niet kunt gebruiken bij "tracking" en dat ze aanraden om de kaart pas in de laatste mastering fase te gebruiken ivm latecy...
(UAD Satelite FAQ).

Wat is jullie ervaring hiermee?

Bij het mixen is ook wel handig.

Hier staat het volgende:
http://www.uaudio.com/blog/uad-2-satellite-basics-faq

Will UAD-2 Satellite work for tracking with UAD plug-ins on input in real-time?

The latency will probably be too high for most users. This is a very common issue with Firewire DSP accelerators, as the buffer settings required in all DAWs for stable operation are too high to be used in a tracking workflow. Therefore, we recommend using UAD-2 Satellite in the mixing and mastering stages of your workflow, where latency is less of an issue

Betekend dit dat je de plugins niet goed kunt gebruiken tijdens de productie?!

Dat gaat alleen over de externe Firewire Satellite versie en dan ook nog eens alleen tijdens het opnemen (tracking). Als er onwerkbare latency zou zijn tijdens het mixen zouden deze plug-ins geen bestaansrecht hebben.

Ophidian had het al even over de trade-in actie en het is erg belangrijk hier rekening mee te houden bij de aanschaf van je kaart!!
Hou er rekening mee dat wanneer je in de toekomst eventueel nieuwe plug-ins aan wil kopen je absoluut een uad2 kaart moet hebben in je systeem!!
Ze gaan namelijk alle plug-ins herschrijven naar 64bit en deze kunnen niet draaien op de uad1 kaarten of op een combinatie van beide kaarten.
Dus met andere woorden wil je in de toekomst uitbreiden met nieuwe plug-ins dan heb je niks meer aan je uad1 kaart of aan je combi van uad1 en uad2.

Via deze link kan je wat meer lezen over de uad trade-in: http://www.uaudio.com/trade-in

Verder staat misschien ook wel ergens op de website maar ik kon het zo snel niet vinden in dus even ter info/uitleg het volgende schrijven wat ik via mail heb ontvangen:

April 2, 2012

Dear UAD-1 user –

I hope this letter finds you well, and that your new year has been filled with music.

In December, I wrote an open letter to our 45,000 UAD owners worldwide regarding Universal Audio’s plans to transition the UAD platform to 64-bit architecture in 2012. Today, I’m pleased to announce that this transition is going smoothly, and we are on schedule to have our full library of almost 60 UAD-2 plug-ins transitioned later this year, at no charge to our users.

Importantly, as part of this 64-bit transition, upcoming versions of UAD Powered Plug-Ins software will no longer support legacy UAD-1 DSP Accelerator devices. Please note that your UAD-1 card(s) will continue to work exactly the same as it always has; but you will no longer be able to install future UAD software.

Although we have not introduced a new UAD-1 plug-in for more than two years, owners of mixed “UAD-1-and-UAD-2” systems will soon have to decide whether to download future UAD-2 software containing new plug-ins, or to stay at their “pre-6.2” software version to retain UAD-1 compatibility.

To make transitioning to UAD-2 easier, we will be offering a convenient UAD-1 Trade-In program through June 30th. This program will allow you to trade in your legacy UAD-1 or UAD-1e with your dealer, and receive an instant credit of $200 each toward the purchase of a new UAD-2 PCIe card or UAD-2 Satellite FireWire unit. Details to follow in the coming days.

I hope that you will choose to join us on the UAD-2 platform in 2012, as we transition to 64-bit architecture and unveil several groundbreaking new plug-ins. But whether you choose to upgrade your UAD-1 or not, please know that we sincerely appreciate your past and present support. We could not have built this platform without you.

Questions or comments? Feel free to email me at bputnam@uaudio.com.

Sincerely,

Bill Putnam Jr.
Founder
Universal Audio Inc.

Dat gaat alleen over de externe Firewire Satellite versie en dan ook nog eens alleen tijdens het opnemen (tracking). Als er onwerkbare latency zou zijn tijdens het mixen zouden deze plug-ins geen bestaansrecht hebben.

Dat kun je zeggen, maar als je zoals ik tijdens het mixen met hardware compressors/EQ's etc werkt op de sent/returns van bijv Logic, krijg je toch latency dankzij UAD, loopt ook snel op... blijft grootste nadeel van UAD, waar ik verder vrij positief over ben overigens

Je kunt die latency corrigeren door in het UAD Control Panel te kijken, daarin wordt precies aangeven welke latency de kaart 'reserveert'. In mijn geval neem ik dan de kanalen die buiten de doos zijn behandeld weer op met een pre-delay die even groot is, en dan staat alles weer recht. Voordeel is overigens wel dat soms dingen door die latency mooi scheef gaan staan en dat is niet lelijk. :W

Latency <> real time
delay compensation zorgt er alleen maar voor dat alles weel gelijk speelt
maar je keyboard spelen door een UAD compressor, of realtime wat plugs tweaken met een midicontroller blijft een RAMP.....

Latency <> real time
maar je keyboard spelen door een UAD compressor, of realtime wat plugs tweaken met een midicontroller blijft een RAMP.....

Niet op de Apollo in elk geval :).

Destijds mij ook laten ompraten vanwege 'de kwaliteit'. Na een tijdje heb ik hem maar verkocht. Het zal allemaal vast van hoge kwaliteit zijn, maar volgens mij is het meer een hype. Ik bereik precies hetzelfde met plugins. Daarbij vind ik het veel te duur. Kan je beter echte hardware voor kopen :) (distortions, etc).

MSXUser schreef:
Daarnaast vragen de nieuwe UAD plug-ins steeds meer DSP kracht, waardoor je eigenlijk wordt gedwongen om meerdere kaarten aan te schaffen (en het liefst allemaal quad natuurlijk).
maar staan die high resources dan ook in verhouding tot de kwaliteit? (ruim begrip natuurlijk)
Ik bedoel, U-he Diva is ook heavy op resources maar die klinkt er ook naar...

UAD s uit het Psion organizer tijdperk, denk dat meeste resources nog in de GUI gaan zitten, qua sound is het niks beter dan Native, slechter ga ik niet meer zeggen want dan krijg ik alle UAD fanbois weer op m'n dak.... :)

Heb je uad recent nog gehad?

Latency <> real time

UAD s uit het Psion organizer tijdperk, denk dat meeste resources nog in de GUI gaan zitten, qua sound is het niks beter dan Native, slechter ga ik niet meer zeggen want dan krijg ik alle UAD fanbois weer op m'n dak.... :)

Ik heb totaal geen problemen met audio direct door een uad plugin te sturen.
Daarbij gebruik ik ook nog diverse hardware FX.

Nok eens met dingen roepen die onzin zijn.
Hoe kan je nu een steentje meedragen aan deze topic als je zelf geen uad kaart hebt en deze ook niet recentelijk onder de vingers hebt gehad (of heb ik t mis)
Jouw ervaringen dateren blijkbaar van jaren geleden.

Ik ben geen fanboy maar een aantal plugins van uad zijn wel erg fijn.

nee, recentelijk geen ervaring, maar UAD geeft zelf al aan wat de latency is
Dat kan jij als gebruiker dat niet storend vinden, maar daarom is het er nog wel
Ik bedoel als je daw op 64k buffers kan draaien, maar UAD is de enige reden dat die op 512 of 1024 moet blijven omdat die het anders het niet kan bijbenen, dat vind ik dat dus echt een dealbreaker. Maar goed, iedereen legt de lat weer verschillend

Ik denk inderdaad dat mijn lat wat lager ligt in vergelijking met jou.
De latency die er is ervaar ik als niet storend.. Vandaar dat ik me een beetje ergerde aan het feit dat je het in een eerdere post een RAMP noemde. Wellicht moet je het nog eens (langer) proberen, net als cubase 7.

Alhoewel ik best snap dat 512 voor jou een dealbreker is, daar jij echt een high end studio bezit ben ik niet vies van een ruisje hier en daar of een beeetje latency.

Back