zangcabine maken dmv gordijnen

olaf

Ouwe rot
ik wil binnenkort de kwaliteit van (zang)opnames verbeteren. heb net een mooie 2e-hands pre-amp weten te kopen en ga nu overstappen van mijn brakke dynamische microfoon naar een betere condensator mic. het enige is dat ik aardig wat lawaai van mijn huisgenoten, computer, en schreeuwende buurvrouw met huilend kind van 1 heb. nu vraag ik me af of ik dmv van gordijnen aan het plafond een soort van aparta vocal-booth ofwel zangcabine kan maken zonder dat er een echte verbouwing aan te pas moet komen.

Zou dit kunnen? Ik denk namelijk dat als je de juiste stof (hebben jullie ideen over welke??) neemt je zowel het geluid van buiten wegneemt alsook minder last hebt van reflecties vanuit mijn kamer.

Hebben jullie ideeen en ervaringen hiermee?

Geen idee of dat werkt, maar als het kan dan moet je van die hele dikke velours gordijn stof kopen (dat neemt heel veel reflecties weg namelijk) en je moeder achter haar naaimachine zien te krijgen... ;)

Hou er rekening mee dat een condensator (vooral een breedband) veel meer geluiden oppikt dan een dynamische microfoon. Ikzelf ga voor mijn zangopnames altijd naar werk, waar het 's avonds gewoon heel erg stil is. Wel copieer apparaat uit, ventilatie uit, koffieautomaat uit.

Thuis gaat het wel, maar het gebeurt veels te vaak dat de pizzacourier op zijn brommertje net de mooiste opname verprutst.

Die gordijnen werken wel, maar pas op, tegen die pizzabrommertjes helpen zes lagen gordijnen nog niet.

Let alleen op bij te kleine hokjes of hoekjes opnemen. Geeft een rotte klank, een kottekesklank dus, die je r niet meer uit een krijgt.

Ik heb ook een vocalboot, maar neem er voor die reden niet meer in op.
Gewoon in de regieruimte met een staande wand (doek kan ook)met isloatiemousse erop om het wat te breken en de stem niet in't rond te ketsen, maar voor de rest heb ik eindelijk nu een normale natuurlijke galm erop. Je moet alleen tijdens " RED " niet teveel in het rond stampen. Of rumoerig volk tijdens de opnames.

Voor de rest, ga ervoor met die doeken, en ga dus ook voor een open klank niet teveel in een hoekje ofzo.
Komt wel dik in orde.

:yamaha:

Origineel geplaatst door Prophet
Voor de rest, ga ervoor met die doeken, en ga dus ook voor een open klank niet teveel in een hoekje ofzo.
Komt wel dik in orde.

:yamaha:

dan zou ik dus ergens in het midden van de ruimte vier railsjes ophangen en daar de gordijnen aan. hoe zal dat klinken? moet ik nog bepaalde afmetingen in mijn hoofd houden? als je het zo doet emt gordijnen kan het dan te klein zijn?

Ik heb zelf een voorraadkast omgebouwd tot zanghok.
Zij- en achterwand(en) beplakt met isolatiematten uit de bouwmarkt
en achter de microfoon een laag of 4 zogenaamd etalageflanel wat je bij
verpakkingsmaterialen winkels kunt kopen.

Werkt behoorlijk goed, heb er al vrij veel dingen opgenomen en nog nooit
klachten gehad van maatschappijen of labels.

Dus, als je nog een kast over hebt of uit kan ruimen is dat misschien ook een idee
weinig geluid komt binnen en ook weinig komt van binnen naar buiten, dan kan je
ook s' avonds eens een zangsessie doen zonder problemen met je buurtjes.

Origineel geplaatst door olaf
dan zou ik dus ergens in het midden van de ruimte vier railsjes ophangen en daar de gordijnen aan. hoe zal dat klinken? moet ik nog bepaalde afmetingen in mijn hoofd houden? als je het zo doet emt gordijnen kan het dan te klein zijn?

Ge moet dat niet rondom in een vierkant ophangen ze.

Als ik jou was, zou ik gewoon iets aan't plafond bevestigen dat je kan oprollen naar boventoe of iets dat je kan wegnemen of aan de kant scharnieren. Of op statief zoals ze dat ik de grote studios doen.
Dat kan een doek zijn of iets anders dat het geluid breekt of absorbeert zodat het niet teveel in het rond kan gestuurd worden waardoor je die weerkaatsing mee zou terug in de mike sturen enzo weer neveneffecten krijgt.

Als je je achter de mike begeeft zodat jij de vocalist bent, dan plaats je zoiets 1,5 a 2 of 2,5 M gewoon horizontaal achter de mikestand zodat al wat je giert op het raakvlak komt van dat geplaatst object. Ik deed het het laatst gewoon met een partituurstand met daarop ipv een partituur een 50x100 nopjesmousse erop, was perfect! Mijn studio is hier en daar ook met wat nopjesmousse voorzien, maar niet te veel.

Maar je kan het met doek ook. Als je last hebt van omgevingsgeluid moet je dan weer gewoon zorgen dat er geen herrie gemaakt word,(maar gewoonlijk lukt dat niet ;) ) dus zal je je studioruimte zelf moeten hermitisch maken. Met eventuele extra oplossingen buiten de studioruimte ook. Mogelijkheden te over als je maar je fantasie gebruikt.

Voor een speciaal drumgeluid, plaats je dan weer de drummer onder te traphal, met de mike op een al even absurde plaats....wees inventief.;)

:biertje:

bedankt voor jullie reacties! wat ik nog niet helemaal goed begrijp trouwens is hoe groot zo'n "kabine" minimaal moet zijn als ik dit met gordijnen doe. ik lees dat je zo'n 2,5 meter ruimte achter de zanger moet hebben. en ervoor en opzij? als ik dan zo bekijk dan moet ik gewoon een gordijn om mijn hele studiootje gaan ophangen aangezien de afmetingen redelijk overeen beginnen te komen. of heb ik dit fout en is het beter om en kleinere ruimte voor de zang te houden?

bedankt voor jullie reacties! wat ik nog niet helemaal goed begrijp trouwens is hoe groot zo'n "kabine" minimaal moet zijn als ik dit met gordijnen doe. ik lees dat je zo'n 2,5 meter ruimte achter de zanger moet hebben. en ervoor en opzij? als ik dan zo bekijk dan moet ik gewoon een gordijn om mijn hele studiootje gaan ophangen aangezien de afmetingen redelijk overeen beginnen te komen. of heb ik dit fout en is het beter om en kleinere ruimte voor de zang te houden?

doe testopnames en vergelijk het resultaat...

In groenten / bloemen veiling hallen bij de rand tussen koelcel en loods hangt vaak een heel dik rubber gordijn dat veel gluid tegen houd.

In de SOS stond laatst een artikel waar ze een douchegordijn gebruikten bij een zangcabine. Volgens mij was het een Studio SOS artikel. Zal wel ff zoeken.

dikke rubber gordijnen?kijk voor de lol eens bij het lokale tuincentrum,vijverfolie in div diktes.

Als je vijverfolie gebruikt, dan los je het probleem van de reflecties toch juist NIET op? Dat spul absorbeert toch niet?

Ow wacht, dan hang je dáár gewoon weer gordijnen voor :)

doe testopnames en vergelijk het resultaat...

maar grofweg... van welke afmetingen moet je ongeveer uitgaan voor zo'n ruimte? is wel handig om te weten als ik dingen wil gaan uitproberen. moet toch spullen kopen en zo...

Niet in het midden. De afstand tussen alle wanden (ervanuitgaand dat je een vierkante/rechthoekige ruimte hebt) en je mic is dan gelijk met als gevolg reflectie die op één frequentie sterk benadrukt gaat worden. Als je je mic uit het midden van je ruimte haalt heb je dat probleem niet aangezien de afstanden tot de wanden verschillend zijn en het probleem dus als het ware verdeeld wordt over verschillende frequenties met als voordeel dat het op een veel lager niveau zich voordoet.

sprak vanmiddag iemand en die had het over speciaal sound-veloer - ik weet niet precies hoe je dat spelt - kent iemand dat?

Sound-velours ?!?!? nooit van gehoord.....
Ik zeg niet dat het niet bestaad, maar ik heb toch m'n twijfels over je bron.....

Vijverfolie werkt best ok, tegen vanalles: licht, geluid. (ruimschoots getest bij m'n kweek-hokje)
Ik zou alleen wel je plafond goed bekleden met vloerbedekking ofzoiets.

ik zal het nog eens navragen. volgens mij wist hij wel waar hij het over had.

Back