Midi vertraging softsynth... of zoiets!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Auxillary

Ouwe rot
overleden lid
Ok, eerst vooraf: ik heb de zoek functie geprobeerd maar kon niets vinden wat mijn probleem omschreef of waar ik de termen niet goed van kon interpreteren.

Dus bij deze mijn probleem: als ik via mijn Triton LE via Cubase SX (en mijn midisport 2x2) een softsynth wil aansturen/bespelen dan krijg ik pas geluid na een halve seconde of zo. Vrij veel vind ik.

Is dit de latency waar ik veel over heb zien staan, bij mijn zoektocht?
Is dit te verhelpen?
Hoe?

Eric

Een vertraging heet inderdaad latency
Maarreuh ik heb hetzelfde probleem bij SX, alleen gebruik ik een midi-controller keyboard.
Volgens mij is hier dus gewoon niets aan te doen, maar ik ben alles behalve een expert.
Ik denk dat dat gewoon het grote nadeel van een softsynth is
Maarja wellicht dat anderen er iets meer van weten

Dit is inderdaad latency, ik gebruik zelf logic maar misschien kun je in sx ook de bufferinstellingen onder audio veranderen.
Hoe groter de buffer des te meer latency heb je dus als je een snelle pc hebt kun je beter een kleinere bufferinstelling gebruiken.
Ook kun je kijken naar de instellingen op je geluidskaartdriver, heb zelf rme daar kun je bijvoorbeeld in een menu kijken hoeveel vertraging(latency ) je wilt hebben.
Bij mij werkt een instelling van 6 msec het best.

Suc6

goh toevallig heb ik ook last van. Met de ene wat meer als de andere. die gratis piano van matt second's draadje bijvoorbeeld. Loopt verrekte traag daar. Denk dat ik ook al weet hoe het komt. Heeft denk ook ergens wat met je CPU enzo et maken. Cubase nam iets van 80 MB ofzo op in geheugen (met die softsynth aan. ALleen dat dus...) en in chainer was het nog geen 30 MB. Groot verschil. Daar liep die ook vloeiend. Met wel meerdere dingen erbij op de 8ergrond als Seti @ home.

ik heb ook SX en softsynths + externe midi keyboard maar ik merk dat het wel uitmaakt welke softsynth je neemt. Sommige zijn zeer CPU heftig, zoals Z3ta+.. Met live spelen merk je een latency op.. Bij de meeste andere VSTi's heb ik geen last ervan.

Arv

Het is vaak beter om niet te veel shit op de achtergrond aan te hebben.
Komt timing niet bepaald ten goede.
En om je comp op background services te zetten.dit doe je in het control panel.

Wat voor een geluidskaart heb je Auxillary?

Origineel geplaatst door Laurens O
Wat voor een geluidskaart heb je Auxillary?

Echo Mia

Plus mijn PC is net nieuw:
AMD Ahtlon 2400
512 mb
Asus A7N8X

Dus daar ligt het ook niet aan (hoop ik dan).

Eric

De vertraging wordt veroorzaakt door je geluidskaart.
Als je een soundblaster hebt en geen asio2 drivers dan heb je inderdaad een vertraging.
Die zijn ook meer geschikt voor dvd' te kijken en spelletjes te spelen.

Een RME,ESI of M-audio kaart bijvoorbeeld zijn beter geschikt.

Ik heb bijv. een Delta 66 kaart van M-audio, onder windows 2000 Pentium3 600 Mhz, een latency van 11.
Dat is goed te doen.
Gebruik je windows XP dan kan de latency makkelijk zakken naar 4 of 5 geloof ik, maar dan moet je processor ook weer hoger zijn.

Aangezien er in hardware synths vaak ook een latency zit van tussen de 4 en de 10 ms, is dit dus makkelijk te vergelijken.

Auxillary, ga eens in SX naar: "Devices", "Device Setup" en dan naar het gedeelte "VST Multitrack".
Welke driver is hier gekozen? Iets wat veel mensen over het hoofd zien als ze SX voor het eerst gebruiken, is dat altijd standaard ASIO drivers gebruikt worden door SX, dit zou dus ook bij jou het geval kunnen zijn, ik heb vaker gezien dat mensen dit vergeten. Zorg ervoor dat hier de ASIO drivers van de Echo geselecteerd zijn.
Ik ken deze kaart niet, maar als ik naar de specs kijk, en ze hebben het over "low latency", dan zou ie best wel wat in z'n mars moeten hebben, maar dat weet ik niet 100% zeker natuurlijk.
De nieuwste drivers downloaden wil ook wel eens helpen, en idd, kijk eens naar je buffergrootte, en probeer die evt. te verkleinen.
Hoe kleiner, hoe sneller de respons, maar als je te ver gaat dan krijg je een zogenoemde "buffer underrun" (simpel gezegd: de datapakketjes kunnen niet snel genoeg afgehandeld worden) waardoor je geplop en gekraak in je geluid krijgt.
Anders weet ik het ook ff niet meer, in ieder gevak succes drmee!

Laurens:
Bij multitrack zijn idd de ASIO (multimedia) drivers geselecteerd! En dat hielp niet veel. Dezelfde vertraging dus.

Maar toen schakelde ik over naar de ASIO WDM drivers en ... wat denk je? Bam, heerlijk real time geluid! Dus bij deze is mijn probleem eigenlijk opgelost! Er zit nog wel een héél klein vertraginkje op maar dat valt op te lossen in Cubase zelf. Ik wilde geoon beter horen wat ik speelde als ik een melodie aan het knutselen was. En met een dikke, halve seconde vertraging is zoiets wel erg lastig, hehehe.

Damn, wat is dit toch een gaaf FORUM! Mensen bedankt voor de input en oplossingen, met name Laurens dus...

:okdan:

Eric

Mooi, weer iemand blij :)

Het lijkt me sterk dat de ASIO drivers van je Echo langzamer zijn dan de WDM, heb je echt zeker weten de ASIO drivers van de "Echo" geprobeerd, en niet toevallig die van Cubase? Vertel me anders ff wat de keuzeopties in het lijstje bij "VST multitrack" zijn, ASIO zou op zich nog sneller moeten zijn.
Je latency is met de WDM tenminste al verbeterd, dus das tenminste al een goede stap vooruit, ik weet zeker dat als je je ASIO drivers goed ingesteld hebt, je dan helemaal blij bent!

Mzzzl

Nou ik heb deze setup pas enkele maanden maar MEI is pas net geweest dus ik zal ze eens snel downloaden. Alweer bedankt voor de tip!

Eric

Origineel geplaatst door Auxillary
Nou ik heb deze setup pas enkele maanden maar MEI is pas net geweest dus ik zal ze eens snel downloaden. Alweer bedankt voor de tip!

Eric

Welke mogelijkheden heb je nog meer in dat menu? De "ASIO (multimedia) driver" is volgens mij namelijk gewoon een schil rond de standaard Windows MME driver (dus traag). De "WDM" driver zal idd sneller zijn (een schil rond de WDM driver). Heb je geen ASIO driver waar de naam van je geluidskaart in verwerkt is? (Bij mijn Cubase VST 5 op mijn systeem heb ik bv de "EWX2496 ASIO Driver" geselecteerd), dat zou volgens mij in theorie "nog beter" zijn.

Aan andere kant als het nu werkt... :)

Origineel geplaatst door ironfreq
Welke mogelijkheden heb je nog meer in dat menu? De "ASIO (multimedia) driver" is volgens mij namelijk gewoon een schil rond de standaard Windows MME driver (dus traag). De "WDM" driver zal idd sneller zijn (een schil rond de WDM driver). Heb je geen ASIO driver waar de naam van je geluidskaart in verwerkt is? (Bij mijn Cubase VST 5 op mijn systeem heb ik bv de "EWX2496 ASIO Driver" geselecteerd), dat zou volgens mij in theorie "nog beter" zijn.

Aan andere kant als het nu werkt... :)

de echo mia heeft speciale WDM-drivers voor 2000 en XP. ik denk dat het wel goed zit zo.

Nou.....!

Volgens mij is het probleem nu echt opgelost guys. Ik heb die laatste versie drivers geïnstalleerd en via de device setup de Asio Echo WDM driver geselecteerd. En ik hoor zo goed als geen vertraging meer.

Nogmaals THANKS allemaal.

Eric

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back