TRS Midi via Flame Fire! als through geeft start/clock niet door naar bluebox

Nulstrøm

Ingeburgerd
Hoi medespaghettimensen,

Ik heb vorige week een upgrade op mijn rack gedaan door de Flame Fire! drummodule en Oxi Meta erbij te hangen (Current cRack). Ik zag de TRS Midi ins en out op de Flame Fire en in de handleiding dat dat een through zou moeten zijn, wat mij op het idee bracht de fire aan te sturen via TRS midi vanaf mijn Beatstep Pro en dan door te sturen naar mijn bluebox voor start/clock. Dan zou ik de expander en ook een TRS Midi splitter niet nodig hebben. Maar dat werkt niet, de bluebox start niet en lijkt ook niet geklokt. Alle apparaten zouden TRS-B moeten zijn dus kan dat het probleem niet verklaren, en ik kan niet veel Midi settings vinden in beide apparaten dus ik denk niet dat ik instellingen gemist heb. Kan wat ik wil en doe ik dus ergens iets fout? Of kan het misschien andersom aangezien bluebox ook in/out TRS midi heeft? Of zal ik toch echt aan een trs midi splitter (module) moeten gaan denken?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groet Nulstrøm

vergeten te vermelden; voordat ik de drummodule had gebruikte ik de trs out BSP direct in Bluebox TRS Midi in en dat werkt gewoon dus het is ook niet de BSP configuratie. Start en clock komen door. Ook als ik die opstelling weer herstel blijft het werken. Gebruik ik de drummodule als "through" komt start/klok niet aan bij bluebox.

De vraag is welk apparaat de clock niet doorgeeft.
Dat lijkt de beatstep te zijn.
Dus hard proberen om die clock uit te laten sturen via de midi 2 port als slave.

De vraag is welk apparaat de clock niet doorgeeft.
Dat lijkt de beatstep te zijn.
Dus hard proberen om die clock uit te laten sturen via de midi 2 port als slave.
Dat klinkt raar in mijn oren omdat als ik TRS midi van BSP direct in Bluebox steek werkt clocking en start/stop. Dat is wat ik had voordat de Fire toegevoegd werd en dat werkte prima. Als ik nu een van de twee als midi through wil gebruiken reageert het 2e apparaat achter het 1e niet of nauwelijks.

ik krijg net een ingeving. ik denk dat ik de midi out van Fire eens aan mijn audio interface ga hangen (die ik pas sinds gisteren heb en ik had de midi in daar nog niet "in mijn hoofd zitten") en dan met een midi monitor ga kijken wat ik binnen krijg.

Je hebt ook nog 2 soorten TRS midi (A & B) met een iets andere bedrading, kan zijn dat je daar misschien ook compatibiliteisissues mee hebt.

Je hebt ook nog 2 soorten TRS midi (A & B) met een iets andere bedrading, kan zijn dat je daar misschien ook compatibiliteisissues mee hebt.
Daar had ik gelukkig al naar gekeken. Alle apparaten draaien A.

Ik zal zoals gezegd mijn BSP eens aan de fire hangen en dan de midi out aan mn pc. Dan zou ik moeten kunnen zien wat er over loopt met MIDI-OX. Ik zal de resultaten delen voor de volgende die met deze vraag zit. :)

In je eerste post schrijf je dat ‘alle apparaten TRS-B zouden moeten zijn’
mijn fout, ik controleerde het na je reactie nog eens en kwam uit op A, maar ik bedenk me nu dat AI nog wel eens hallucineert en daar had ik de vraag neergelegd, dus ik heb voor de zekerheid net ook de handleidingen bekeken.
Flame Fire!: TRS-B
Bluebox Eurorack: TRS-A en TRS-B support
Arturia Beatstep Pro: Staat niet in de manual maar ik vind online dat Arturia alles TRS-B draait.

Dus toch een AI hallucinatie, maar zonder effect omdat het dus allemaal B zou moeten ondersteunen.

Bedankt voor het doorvragen want les geleerd. Moet mijn vertrouwen in AI weer wat omlaag schroeven blijkbaar.

update: net BSP met trs-B>DIN aan mn minifuse gehangen, midi-ox op de in laten luisteren, en dan zie ik midi messages van de bsp binnen komen. Steek ik de trs-B>DIN in de midi out van de flame met BSP op midi1 of midi2 in van de flame zie ik niets op de output wat ik ook stuur, of het nu start stop, clock, de drumsequencer is of CC messages zijn.

Hang ik de bsp via trs midi op bluebox en kijk dan wat ik daar op de out zie loopt er een klok en zie ik start/stop, maar als ik het goed interpreteer is dat niet BSP maar Bluebox zelf die de signalen uit stuurt. Ik heb midi stop uitstaan op de bluebox dus reageert hij niet op de stop van bsp en ik zie geen stop op de stream van de bluebox out op het moment dat ik de BSP stop, maar ik zie wel een stop vanuit de bluebox vertrekken als ik handmatig daar de stop knop gebruik.

Ik heb ergens gelezen dat bluebox geen through is dus dat was te verwachten, maar in de Fire handleiding staat wel dat het een through zou moeten zijn. Werkt de trs-B>DIN gewoon niet op die aansluiting of zou ik daar toch iets moeten zien?

Ik heb maar een mail naar FLAME service gestuurd. Ik hoop dat ze behulpzaam zijn en het raadsel op kunnen lossen want de module aansturen via CV en dan ook velocity toepassen is een woud aan kabels wat de ergonomie van mijn kleine setup niet vooruit helpt.

(EDIT: En ik heb nog hoop dat ik zonder een TRS bridge het probleem opgelost krijg. Zo nee, wordt het waarschijnlijk de Tubbutec TRS bridge module).

Laatst gewijzigd:
Fabrikant heeft geantwoord. Het is dus geen through. Midi out op de Flame Fire wordt vooralsnog alleen gebruikt voor kit export functies. De persoon die mij beantwoorde zegt wel dat ze gaan kijken of het mogelijk is het in de firmware te integreren. Productsupport Flame: +1!

Helaas is de eindconclusie uiteindelijk dus wel dat ik niet om een midi bridge heen kan als ik de bsp naar beide modules wil kunnen sturen, tenzij die firmware mogelijk is en snel komt maar da's koffiedik kijken.

Dan haal je toch gewoon een simpel midi through kastje?
Die neemt de midi out van de bsp en dan heb je meerdere midi outs.

Dan haal je toch gewoon een simpel midi through kastje?
Die neemt de midi out van de bsp en dan heb je meerdere midi outs.
ik vond het moeilijk een handige kleine te vinden met TRS Midi Support. Kun je er een aanraden?

Nog een zoektocht later is het toch echt duidelijk dat als ik alles TRS wil houden ik niet anders kan dan een dergelijke module in mijn rack te hangen. Er zijn bar weinig losse doosjes die meerdere inbound TRS connecties ondersteunen. Een naar meer heb ik wel gevonden, maar dan zit ik weer in de knoop in de toekomst als er een piano achtige controller bij komt die op m'n wenslijst staat. Dus ik denk dat voor mijn situatie en wensen de TRS splitter modules de meest handige optie zijn zonder MIDI host dingen als een Hermod+ erbij te hangen. Ik heb daarnaast al eerder problemen in mijn rack gehad door converters op kabels die plotseling weerstand toevoegden op connecties (oxidatie), dus heb er wat afkeer voor gekregen. Converters voegen in mijn ogen alleen points of failure toe waar het eigenlijk niet nodig is. Vandaar de focus op native-TRS.

Yes, dat wist ik.
Er is niet 1 klein trs through doosje.
Ik heb echt een hekel aan trs midi.
Zo had ik midi i/o in mijn 4 volca modulars gemaakt en daar is geen plaats voor din.
Werkte het niet omdat de trs niet de Korg standaard was...
Anyhow ik heb ze zelf in de korg standaard gezet.

Anyhow als je een beetje kan solderen maak je zo een mooie midi trs kabel. Daar heb je drie aderige kabel voor nodig.
Ik heb er 8 gemaakt voor de volca's. En nu maak ik er nog 2 voor mijn usb-c naar din midi kabel.

Yes, dat wist ik.
Er is niet 1 klein trs through doosje.
Ik heb echt een hekel aan trs midi.
Zo had ik midi i/o in mijn 4 volca modulars gemaakt en daar is geen plaats voor din.
Werkte het niet omdat de trs niet de Korg standaard was...
Anyhow ik heb ze zelf in de korg standaard gezet.

Anyhow als je een beetje kan solderen maak je zo een mooie midi trs kabel. Daar heb je drie aderige kabel voor nodig.
Ik heb er 8 gemaakt voor de volca's. En nu maak ik er nog 2 voor mijn usb-c naar din midi kabel.
Heb ook nog wat volca's liggen toevallig. Ik was bezig met een setupje toen ik mijn hart verloor aan Eurorack. Ze vangen nu stof in de kast
Ben ook gisteren een vriend tegen gekomen die goed is in audio elektronica. Die wist snel uit te leggen dat zo'n dingetje eigenlijk vrij simpel zelf in elkaar te solderen is. Midi repeaters zijn niet heel complex als je gewoon forwarding wilt zonder filtering ofzo. Maar om gedoe met A/B te voorkomen en filtering toe te kunnen passen waar nodig denk ik dat het zich zou lonen als ik het meteen fatsoenlijk aanpak, dus ben mij al aan het orienteren op in-rack TRS oplossingen. Tubbutec TRS bridge ziet er mooi uit bv. Gewoon tot 4 controllers naar tot 4 devices, allemaal TRS, en A/B switches op elk kanaal.
De volgende upgrade die mijn modular gaat krijgen is een 2e kast, en er komt nog zeker 1 voice bij die ik via trs midi aan zou kunnen sturen, dus dan is t ook meteen toekomstbestendig. Ben sowieso geneigd om geen externe gear te willen gebruiken exclusief de midi controllers (totdat ik zo gek ben om alle sequencing en fader controls ook in-rack te gaan hangen, mocht die dag ooit komen).

Midi kan je passief splitten.
Bv trs dmv een 2 weg koptelefoon splitter.
Dus zo maak je een twee weg midi through.
3 of meer moet je actief doen.

Ik heb een vrij uitgebreide Eurorack set.
Maar de Volca modulars vind ik ook te gek.
Daar heb ik er 4 van en een volca kick.

Back