luxe probleem

Locus

Ingeburgerd
Hallo,
Ik ben in het bezit van een i-mac en ik ben al een tijdje opzoek naar een (externe) geluidskaart. Mijn voorkeur gaat eigenlijk toch uit naar een firewire appartaat, daar ik in de toekomst evt. van plan ben om een drumstel te gaan opnemen, en daarvoor meerdere ingangen nodig zal hebben. Het firewire annbod blijkt echter een beetje gelimiteerd

Na veel zoeken kwamen de volgende 2 apparaten in aanmerking:
-Firewire 410 van M-audio (599,-)
-Motu 828 mk II (1135,-)

Het probleem is dat ze beide net een beetje op de grens zitten van wat ik nodig heb. De firewire is gelimiteerd door zijn 4 ingangen ( waarvan je er geloof ik maar 2 tegelijk kan opnemen)
en de Motu is misschien net weer iets te hoog gegrepen ,aangezien het mijn eerste apparaat is. En de prijs ligt ook aan het absolute limiet van mijn budget. En ik ben dus bang dat ik de mogenlijkheden van de motu ook niet optimaal zal gaan gebruiken.

-Zijn er geen andere tussenwegen?
-heeft een van jullie danwel positieve of negatieve ervaring met een van deze beiden?
- en bestaat er toevallig iets waarmee je pci cards op een i-mac kan gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Die MotU 828 MkII is voor 899 te koop hoor.
Je hebt ook nog een Presonus Firestation wat een direct concurrent met de MotU is qua prijs en prestatie.

En als je een drumstel op moet nemen heb je of een stereo setup qua mics nodig of een stuk of iets van 6 mics en dus ook mic preamps. En mic preamps kunnen ook duur zijn.

Een goed alternatief is ook de RME multiface. Die is goedkoper per input maar heeft helemaal geen preamps.

de komende tijd komen er ook van andere merken firewire spullen op de markt..oa terratec en ESI.... dus misschien nog heel fftjes uitzitten?

'fuse Die MotU 828 MkII is voor 899 te koop hoor.'

Dat is goed nieuws! mag ik vragen waar?

'En als je een drumstel op moet nemen heb je of een stereo setup qua mics nodig of een stuk of iets van 6 mics en dus ook mic preamps. En mic preamps kunnen ook duur zijn.'
Als ik het goed begrijp kan je dus NIET je line inputs gebruiken als microfoon ingang ?
In dat geval zou de Motu misschien toch niet voldoen aan mijn wensen...
Ik wil evt nog wachten op de octa mic van RME, ik weet echter niet of die ook met fire wire werkt....

Ik heb een aantal keer in studio's gewerkt met de MOTU 828 en zijn grotere broer, de MOTU 896. Mijn ervaring is erg goed, ze werken flexibel, klinken goed en zijn simpel te installeren en te gebruiken.

Dit hangt er wel vanaf of je OS 9 of OS X gebruikt. Voor OS X moet je het via CoreAudio aansluiten en dit is nog niet helemaal uit-ontwikkeld. Waarschijnlijk pas met OS X 10.3 (Panther), die vanaf deze week beschikbaar moet zijn.

Origineel geplaatst door Locus
Dat is goed nieuws! mag ik vragen waar?
In duitsland, misschien ook in Nederland bij de grotere winkels.

Ik wil evt nog wachten op de octa mic van RME, ik weet echter niet of die ook met fire wire werkt....
Dat is een losse microfoon voorversterker hoor, en geen geluidskaart of zo.

In die prijsklasse is er met firewire en preamps gewoon niet zo veel te krijgen. En dan zijn losse preamps wellicht je 'verlossing'.

Wil je per se je drumstel op meerde sporen opnemen? Zo niet, dan is een mengpaneel (waar je al je mics op aan kan sluiten) ook een goed alternatief misschien. De output van het mengpaneel kan je dan aan je 'geluidskaart' koppelen.

Ha bedankt voor de tip!
Ik had 'm net ook al ergens voor 899 aangetroffen, scheelt weer 14 euro :)

Nog even een technisch vraagje, de line inputs in de motu zijn dus niet als microfoon ingang bedoeld?
En welke low/mid budget microfoon is geschikt om zang en acoustisch gitaar op te nemen? en is deze dan ook direct gebruiksklaas in combinatie met de motu of evt. firewire 410?

Aan de mengpaneel oplossing zat ik idd zelf ook te denken, het is natuurlijk aan de ene kant wel fijn als je je drumwerk nog een beetje kan editten. Maar aan de andere kant dwingt deze oplossing wel tot prestatie!
Ik zal de voor en nadelen dus nog even moeten afwegen...

nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Back