x0xb0x sequencer problemen

evostars

Ingeburgerd
Hallo,
Ik heb een x0xb0x gebouwd. het analoge gedeelte lijkt in orde, maar de sequencer doet raar.
Ik heb er al een hoop tijd in gestoken, maar loop vast in de mogelijkheden.

Hieronder in het engels (vanwege copy paste) mijn situatie,
Als iemand de problemen herkend, of wil helpen, nou dan graag!

I've build my x0xb0x, checked the VCO and VCF, and checked all the polarities, and IC's. Power is fine, there are no shorts, and there is no trash. I looked over the board several times. The wire connectors(IO and main board) are also fine.

But the problem:
-when i power up, all the lights go on, but there is no sound or interaction possible. When I power of and on again within a few second, a section of the led lights is off. After a few of these reboots, all leds are off.

When i try to connect with the CPU with USB/conbox, the CPU isn't there.

I bought a new CPU, with sokkOS 1.9.1 on it, so that should be fine (first CPU had no bootloader).

I checked the analog voltages, but havent checked the digital section, because I haven't got them(reference).

I spent a lot of time measuring and looking for errors, but didn't find the error.
My hope is running low. But I won't give up. This monster will work!

Does anyone recognize this problem?

Ik heb de resonator vervangen door een 16Mhz kristal, met 2 18pF naar aarde op de pootjes.
Werkt ook niet.
Ik meet 16 mhz op pin 18 en 19.
Voltages zijn ook raar, pin 18=0V pin 19=141mV

Pin 9 en pin 40 zijn gewwon 5V en de aarde is ook goed (pin 20)

Ik ga nogeens de connectie tussen pin 18,19 en de crystal meten, zonder de CPU erin... de connectie lijkt goed, maar wellicht is er toch kortsluiting...

Iemand nog ideeën?

Wat bedoel je met het feit dat je de digitale spanningen niet gemeten hebt (reference)?

Als je CPU geen 5v heeft dan doet ie het niet :) Als je met reference bedoelt dat je geen juiste aarde weet dan kun je gewoon de analoge GND gebruiken. Je zit er dan misschien een tiental mV's naast maar dat zou niet erg moeten zijn.

Ik weet verder niet waarmee je meet, maar meten aan een oscillerend kristal kan nog wel eens problemen geven om de meter of scoop de kring te zwaar belast. Aangezien je zegt dat je de kristalfrequentie meet neem ik aan dat de kring oscilleert.

Dingen om te checken: reset en enable lijnen, verbindingen met EEPROMs en evt. kortsluitingen in de toetsjes. Hierdoor zou de x0xb0x kunnen denken dat een toets bij het opstarten continu wordt ingedrukt waardoor hij niet verder boot, etc. Verzeker jezelf er ook van dat je de switches niet gedraaid gemonteerd hebt. Dat kan soms met die kleine vierkante ALPS tact switches.

Succes
Heiko

Thanks Heiko,
Ik heb vandaag een nieuw 16MHz crystal eraan gehangen, met 2x 18pF naar aarde.
Maar zonder resultaat.
Pen 18 en 19 meten 0 en 141mV. Dus ik ga daar meten of er kortluiting naar aarde is.

Reset pin 9 is 9v net als pin 40 VCC, OOK 5V.
Ik zal mn switches ook eens nalopen.

Wat voor IC is dat dat je daar 9V op mag zetten? Meeste microcontrollers zijn 5V of 3,3V...

Da's een heel stuk beter ;) 9V zou het einde zijn geweest van je uC. Het had wel verklaard waarom je sequencer zo raar doet :)

Ik ben zelf enorm bekend met de 303, maar niet met de sequencer uit de x0xb0x. Het zou mooi zijn als een van de x0xb0x bouwers jou zou helpen! Dus bij deze: wie helpt dit medeforumlid op deze heerlijk regenachtige midzomeravond :mega:

Pin 18 bleek onder de socket van de cpu kortsluiting naar aarde te maken.
Ik zie nu de 16mhz op mn scope. Het is geen echte sinus. Maar mijn scope is een 10mhz...

Ik meet 560mV op pin 18
En 700 mV op pin 19
Naar aarde en dc...

Maar helaas nogsteeds geen interactie en geen geluid.

Wellicht zijn er meer plekken onder de cpu die kortsluiten ...

De selector heb ik ook nog niet kunnen meten.

Pin 33 t/m 37 zijn volgens het schema afkomstig van het rotary switch circuit. Veranderen de spanningen op deze inputs als je de knop in een andere positie zet?
Anders zou je cpu best wel eens in dezelfde stand kunnen blijven staan.
Een oscillerend kristal is iig een goed begin. Check misschien even of de reset vertraging ook werkt. Het schakelingetje voor de reset input pin9 moet pas 5v worden een seconde of wat na het poweren van je x0xb0x. (R200: 1 megaOhm en C105: 1uF)

Mr Rq thanks!
De reset kwam pas na een minuut omhoog!
Blijkt dat ik c102 en c105 verwisseld heb... 100 en 1uF!
Hij doet het
Whoohoo
Thanks guys!:okdan:

Mooi dat ie het doet!

Kan je ook een stukje laten horen met alleen de x0xb0x, zonder drums, fx, etc.
In de link lijkt ie vreemd te klinken, maar dit kan natuurlijk door de sidechaincompression komen.

Mooi dat ie het doet!

Kan je ook een stukje laten horen met alleen de x0xb0x, zonder drums, fx, etc.
In de link lijkt ie vreemd te klinken, maar dit kan natuurlijk door de sidechaincompression komen.

dat kan, doe ik later.
er vielen mij een paar dingen op, clickjes aan het begin van de tonen, grote volume verschillen (cutoff dicht is erg zacht en nog wat dingetjes), fine tuning(octaaf) moet ik nog een keer over doen.

Ik heb wel al de filter overdrive erin zitten (love it) en de muffler(waar ik weinig van merk). En de bassmod, die ik ook heelijk vind (0.68uf ipv 0.01) Allemaal schakelbaar... de clip is vooral met veel filter overdive

Het klankverschil zal goed de filteroverdrive kunnen zijn.

Veel x0xb0x's hebben last van die klikjes. Hier staan er ook 2 met dit euvel.

zijn dr ook oplossingen voor? klinkt als een hele snelle attack, die te snel is. ergens een condensatortje bijplakken wellicht... zijn dr al oplossingen voor gevonden dat je weet?

hej je hebt 606 bericht geplaatst!

Back