Cassettedeck loopt te langzaam. Snaar vervangen?

conso

Fold it
Na jaren uitstellen besloten om eindelijk toch maar eens m'n oude multitrack opnames, die op cassette staan, op cd over te zetten.

Maar m'n cassettedeck, Yamaha KX-480, draait de cassettes nu echter duidelijk hoorbaar te langzaam af. De cassettes zijn jaren geleden wel op ditzelfde deck opgenomen. Het deck heeft zeker een jaar of vijf (mogelijk zelfs langer) stil gestaan.

Kan de oorzaak van het langzamer lopen in de (uitgedroogde, uitgeleuterde...?) aandrijfsnaar zitten?

Ik vond op Ebay een vervangende nieuwe aandrijfsnaar voor dit model deck. Maar als het probleem daar waarschijnlijk niet in zit bestel ik die natuurlijk niet.

Ik denk eerder dat het vet in het aandrijfmechanisme is ingedroogd/ingedikt waardoor de motor het niet meer goed aan kan. Heb je hem al open gehad om te kijken?

Nee, nog niet open gehad. Ik zal dat morgen eens doen. Maar is voor een leek makkelijk vast te stellen of dat het probleem is?

Nou nee, tenzij hij extreem langzaam loopt. Een fractie te langzaam draaien geeft qua gehoor al een flinke afwijking dus met het blote oog zul je dat niet kunnen concluderen.
Laat hem anders eens en dag of nacht zonder tape draaien (als hij geen automatisch afslag systeem heeft, anders werkt dat niet) misschien gaat de boel daardoor weer wat beter draaien.

Openmaken gaat in dit geval dan dus eigenlijk niets opleveren. Deck heeft automatische afslag, dat trucje had ik al even geprobeerd, maar werkt helaas niet.

Ik had in een Sony deck dat een paar jaar had stilgestaan wel slappe snaren, maar dat uitte zich meer in dat hij de tape helemaal niet meer vooruit kon krijgen omdat de snaar ging slippen.

Ik weet niet wat voor motorsturing erin zit, maar als er een elektronische sturing in zit, kan het natuurlijk ook nog dat door ouderdom van componenten daarin de snelheid van de motor gewoon ietsje anders is (alhoewel ik dat niet na vijf jaar al verwacht). Als je zeker weet dat het niks mechanisch is zou je nog kunnen kijken of het deck een afregeling heeft voor de snelheid.

Wat ik zelf overigens doe, is na het overzetten de boel gewoon digitaal op snelheid brengen ;) Ik heb aardig wat tapes van oudere decks en de Sony draait relatief langzaam (dat was al toen ik hem nieuw kocht). Het meeste resample ik gewoon 1 tot 2%.

min of meer herhaling van tips, maar omdat ik vanaf mijn prille jeugd al zo liep te klooien met decks en de liefde er nog steeds is..bij deze:

je kan heel voorzichtig de belangrijke draaiende onderdelen schoonmaken. wel met heel veel beleid. met spiritus en wattestaafjes bijvoorbeeld.
het rubber liever niet met spiritus, maar met beetje water. of verdund spiritus.
en vooral ook de koppen schoonmaken met spiritus. soms kunnen koppen na lange tijd viezig worden en blijft de tape plakken en gaat dus langzamer draaien.

je kan ook nog controleren op vuil, stof en haren die om as-jes zitten vast gedraaid. ook bij de motor. dat kan de boel ook lekker tegenhouden.

als dit niet helpt dan zal het misschien eerder aan de electronica liggen. Sommige decks hebben een klein trim-potmetertje om de snelheid af te stellen. Te vinden aan/op de motor zelf of anders draadjes van motor naar printplaat volgen. soms staat er iets bij gedrukt op de printplaat. 'speed' of 'motor' of iets dergelijks...als dit niet werkt wordt het lastiger denk ik...

als het om niet te veel opnames gaat en hij nog wel goed afspeelt zou ik als eerste nu meteen alles digitaal opnemen. heb je dat in iedergeval veilig gesteld. dit kan je later altijd nog bewerken.

ik heb nog steeds 1000den bandjes met muziek van jaren muziezieken. ben ze aan het belujisteren en ordenen naar inhoud voor latere digitalisering..niet door heen te komen! :-)

Ik kwam ergens eentje tweedehands tegen en die had ook een paar jaar stilgestaan en exact hetzelfde probleem. Ik zou toch als eerste hem even flink laten draaien. Als het na 5 C90 tapes nog steeds niet OK is dan moet je wellicht verder gaan kijken.

Ik kwam ergens eentje tweedehands tegen en die had ook een paar jaar stilgestaan en exact hetzelfde probleem. Ik zou toch als eerste hem even flink laten draaien. Als het na 5 C90 tapes nog steeds niet OK is dan moet je wellicht verder gaan kijken.

dan zou ik hem toch als eerste een beetje schoonmaken op belangrijke plekken. als het aanloopt door aangekoekt vuil, vet, rook, haartjes, enz...dan blijft dat misschien zo. ook als je hem 100 uur laat draaien. maar ok, ik ben dan ook een fanatieke obsessieve schoonmaker in dat soort situaties. niet iedereen is zo..

Bedankt voor de reacties.

Ik laat'm nu al een flink aantal uren draaien met een cassette erin, maar vooralsnog is de snelheid nog niet goed.

Deck heeft electronische sturing.

Was van plan de cassettes over te zetten met een audio-cd brander... Maar als ik het naar m'n iMac zou overzetten, met welk simpel programma kan ik dan de snelheid achteraf iets aanpassen? (Ik gebruik m'n Mac eigenlijk nooit voor geluidszaken, heb dan ook geen opname pakket)

Ik ga morgen ook eens kijken of binnenin het deck de snelheid makkelijk aan te passen is.

Ik heb jaren geleden naast de koppen ook de rubberen rol regelmatig met zuivere alcohol schoongemaakt, voordat ik me realiseerde dat dat voor het rubber niet slim was. Misschien dat die daar toch iets aan overgehouden heeftt.

Bedankt voor de reacties.

Ik laat'm nu al een flink aantal uren draaien met een cassette erin, maar vooralsnog is de snelheid nog niet goed.

Deck heeft electronische sturing.

Was van plan de cassettes over te zetten met een audio-cd brander... Maar als ik het naar m'n iMac zou overzetten, met welk simpel programma kan ik dan de snelheid achteraf iets aanpassen? (Ik gebruik m'n Mac eigenlijk nooit voor geluidszaken, heb dan ook geen opname pakket)

Ik ga morgen ook eens kijken of binnenin het deck de snelheid makkelijk aan te passen is.

Ik heb jaren geleden naast de koppen ook de rubberen rol regelmatig met zuivere alcohol schoongemaakt, voordat ik me realiseerde dat dat voor het rubber niet slim was. Misschien dat die daar toch iets aan overgehouden heeftt.

ik werk ook op een mac. weet alleen geen gratis simpel audio-edit programma.
misschien is Audicy (of zoiets) wat?

het enige wat het moet kunnen is stereo opnemen en de pitch/toonhoogte veranderen waarbij de lengte/duur van de file ook wordt aangepast. dwz dat als de pitch omhoog gaat wordt de duur korter. en wordt de pitch lager dan de duur langer.
precies zo als bij een bandrecorder ook gebeurd.

;leuke is dat je zo de orginele snelheid en tempo weer exact terug hoort.

alcohol trekt water aan, waardoor het rubber droog wordt met als mogelijke gevolg dat het uitdroogt....maar hierdoor loopt hij niet sneller of langzamer denk ik.

ik werk ook op een mac. weet alleen geen gratis simpel audio-edit programma.
misschien is Audicy (of zoiets) wat?

het enige wat het moet kunnen is stereo opnemen en de pitch/toonhoogte veranderen waarbij de lengte/duur van de file ook wordt aangepast. dwz dat als de pitch omhoog gaat wordt de duur korter. en wordt de pitch lager dan de duur langer.
precies zo als bij een bandrecorder ook gebeurd.

;leuke is dat je zo de orginele snelheid en tempo weer exact terug hoort.

alcohol trekt water aan, waardoor het rubber droog wordt met als mogelijke gevolg dat het uitdroogt....maar hierdoor loopt hij niet sneller of langzamer denk ik.

Een simpel en liefst gratis programmaatje zonder al veel overbodige toeters en bellen zou inderdaad fijn zijn. Wanneer je totaal niet in dat software spul thuis bent zie je door het enorme aanbod al snel door de bomen het bos niet meer. Ik duik vanavond eens even in dat Audacity (:P).

En dan is de alcohol dus waarschijnlijk niet de bron van het snelheidsprobleem.

audacity werkt helemaal prima de luxe...

en als je cassettedeck nog steeds te langzaam loopt, dan zou ik bij de kringloop even voor 5,- een andere scoren...:okdan:

:koffie:

En dan is de alcohol dus waarschijnlijk niet de bron van het snelheidsprobleem.

bij mensen krijg je weer wel een snelheidsprobleem met alcohol.

:biertje:

bij mensen krijg je weer wel een snelheidsprobleem met alcohol.

:biertje:

Dat heb ik dan eerst maar meteen even getest. Dus in plaats van met het deck aan de gang te gaan zou ik gisteravond eerst een paar :mega: gaan drinken. En vanaf de eerste bestelling heeft het me 7 uur gekost om 5 km. naar huis af te leggen. Snel is dat niet, en ik heb van dat langzame rijden ook nog een flinke pijn in m'n knar overgehouden. En voor de prijs van het experiment had ik waarschijnlijk een 2e hands deck kunnen kopen; zonder Calzone saus, dan dan weer wel.

De Yamaha is een normaal cassettedeck. (De opnames van een multitrack heb ik jaren geleden op cassette overgezet. En de multitrack heeft al lang geleden de geest gegeven.)

Kringloop en marktplaats zijn inderdaad opties voor vervanging. Maar de Yamaha is wel een aardig goed deck. Als -ie tenminste strak:walker: Ik meen dat ik er indertijd ruim 700 guldentjes voor heb neergelegd.

Kan me niet voorstellen dat er iets mechanisch zwaar loopt. Ik denk eerder dat de elektronica verlopen is en met name de potmeter van de snelheid afregeling. Er zal vast iets op de printplaat van de motorsturing of op de hoofdprint (ergens waar de draadjes van de motor naartoe gaan) zo'n regelaartje zitten de tekst "motorspeed"of "drivespeed" erbij. Even een klein slagje met de klok mee zal voldoende zijn.
Op sommige cassettdecks zit dit regelaartje in de motor zelf, aan de kant waar het typenummer stickertje zit. Met zo'n klein mini schroevendraaiertje kan je hem dan afstellen. Soms zit ie onder dit stickertje verscholen!
Suc6

Back