Telefunken ecc83 tube

Status
Please reply by conversation.

Dr. RiPsaw

Ouwe rot
Ik ben op zoek naar 1 of 2 (liefst 2) Telefunken ECC83 buizen, hoeft niet persee een matched pair te zijn.

nou, dat valt wel tegen.
vandaar dat ik ook eerst wil weten waar ze ingaan.
ik heb ze in principe alleen om vintage studiospulletjes van nieuwe buizen te voorzien.
een behringer preamp is zinloos om er zo´n buis in te zetten.

ze zijn ook niet echt goedkoop.

:mega:

Ik heb een vintage Tube Works Blue Tube II preamp (BK Butler design) op de kop weten te tikken voor m'n Fender Rhodes, en ik wil er vooral een smooth en transparante klank uit gaan halen. Telefunken tubes zijn daar denk ik toch wel de ultieme buizen voor :)

de klank van alle buizen is bij benadering hetzelfde.

je kan voor dit soort preamps gewoon JJ ´s van een tientje nemen, die doen het , op wat meer microfonie en ruis na dan net zo goed.
maar daar zal je niets van merken, het gaat om gewone line signalen.
( koop desnoods een buisje extra, dan kan je bij eventueel teveel ruis of microfonie onwisselen)

( ik heb eventueel wel telefunkens, voor 55,- per stuk, maar dat lijkt mij in dit geval dus totaal overbodig..:okdan:)\

:koffie:

de klank van alle buizen is bij benadering hetzelfde.

je kan voor dit soort preamps gewoon JJ ´s van een tientje nemen, die doen het , op wat meer microfonie en ruis na dan net zo goed.
maar daar zal je niets van merken, het gaat om gewone line signalen.
( koop desnoods een buisje extra, dan kan je bij eventueel teveel ruis of microfonie onwisselen)

( ik heb eventueel wel telefunkens, voor 55,- per stuk, maar dat lijkt mij in dit geval dus totaal overbodig..:okdan:)\

:koffie:

In zeker zin wel, maar het hangt ook erg af van de toepassing, en ik ben het dan ook niet helemaal met je eens. Ik heb een een tijdje terug een no-name 12au7 buis in een preamp vervangen door General Electric (NOS) buis, en ik vond het verschil hoorbaar bij vrouwelijke focals (laag werd strakker, zijde-achtig hoog).

Overigens gaat het bij de Blue Tube II preamp niet om line-level input, maar om een instrument input, en daarmee dus ook om de allereerste gain-stage waar de tube op van invloed is. Ik heb de oude buis reeds vervangen voor een JJ, en dat klinkt een stuk aangenamer, maar ik denk dat er nog veel meer uit te halen is; vooral het laag vind ik nog te wollig, en de Telefunken staat erom bekend een transparante sound met een strak laag te hebben. Nu is Telefunken lang niet altijd de holy grail, maar ik denk dat het wel de moeite waard is om uit te proberen... :okdan:

Status
Please reply by conversation.
Back