Welke v/d Yamaha DX Reeks hebben allemaal instalbare WaveForm OSC ??

Stephen

The Gate is open: Tidal,,
Welke Synths en Modules van de Yamaha DX Reeks hebben instelbare OSC waveforms ???

Ik heb sinds gisteren een TX81z hier staan, en ik vind dat toch helemaal niet zo moeilk om daar mee te werken hoor.. (met de TX81z editor)

Da's tenminste nog eens iets anders dan 'subtractive' !! Verryyy Cool vind 'k !!

En door eens met de TX81z bezig te zijn geweest, snap ik FM8 nu ook helemaal !!

Alé, mss is het wel erg moeilk te begrijpen als je van de SIN OSC's een sawtooth wil maken ???
Vandaar m'n vraag, welke DX synths hebben instelbare Wave OSC's :)

Laatst gewijzigd:
FS1R in ieder geval en volgens mij ook de SY-99 :)

De DX11/V2, V50, YS200 en de yamaha TQ5 volgens mij ook dat klokwekker ding of is dat gewoon met sinussen?

(Leuk weetje: De DX11 was oorspronkelijk de V2 (In Japan) maar vanwege de nazi raket hebben ze hem in europa en amerika DX11 genoemd)

Ik heb sinds een paar weken ook een TX81Z, al helemaal volgegeprogrameerd met patches (nuja met 32 patch memory is dat nou ook weer uh) erg fijne bak!

Echt extreem veel invloed hebben die verschillende waveforms nou ook weer niet vind ik op het geluid, zit meer in de detail en karakter als je ze vergelijkt met de DX100/21 etc. net ietsje gruizige vollere bassjes en kristal achting rondingen

Alé, mss is het wel erg moeilk te begrijpen als je van de SIN OSC's een sawtooth wil maken ???

Nuja dat doe je toch gewoon met een knopje in de editor :D

>volgens mij ook dat klokwekker ding of is dat gewoon met sinussen?
De FB01 ??

Ik prefereer deze editor:
http://the-all.org/tx81z/programmer.html

>Echt extreem veel invloed hebben die verschillende waveforms nou ook weer niet vind ik op het geluid,
tja, mss niet met de DX reeks, maar wel in de FM8 vind 'k
Een super saw maken is daar echt wel eenvoudig mee, met de Saw OSC.

>Nuja dat doe je toch gewoon met een knopje in de editor
ja, haha idd :D :D
Mss zoals deze setup, maar die 'feedback' waarde van 43 moet toch wel erg juist staan dan !??

fm8-sawtooth.jpg

Nee de Yamaha TQ5 niet de FB01 die heeft gewoon sinussen toch, dit is de TQ5:

Yamaha_TQ5_%28EOS%29.jpg

Daar zit ook een alarm klok in ofzoiets

Of is dat een urban myth :D

Ik kom op de volgende modellen:

DX-11, TX-81Z, YS-100/200, B-200, TQ-5, V-50, SY-77, SY-99, TG-77, FS-1R

De PLG-100DX en de DX-200 hebben dan weer de originele DX-7 klankbron met sinussen?

Wat is wel interessant vind, zijn de EOS-modellen die hier niet leverbaar zijn, zoals de B-500/700/900, maar die werken met samples.

Okey,,:okdan:
Bij de YS geeft Sounddiver geen instelbare OSC weer, maar 't lijkt er idd ook bij te zijn :)

Tot hier zit ik voorlopig met m'n overzichtje van die met instelbare OSC waveform:
yamaha-dx-form.jpg

EDIT:
En deze hebben dus enkel een SIN als OSC !??? DX1, DX5, DX7, DX7II, DX9, DX21, DX27,, DX100 ???

Laatst gewijzigd:
misschien een domme vraag hoor, maar kan je filtersweepen in FM8 of dien je daarvoor eerder te sweepen met de intensiteit / volume van de modulator ?

Een LFO op de Filter ???? of een Controller op de Filter ???

Er is een demo te vinden van FM8 op hun site,,

Okey,,:okdan:

EDIT:
En deze hebben dus enkel een SIN als OSC !??? DX1, DX5, DX7, DX7II, DX9, DX21, DX27,, DX100 ???

Ja en FB01, TX802/816 en ook de 2 operator FM PSS-50 / PSS-190 / PSS-290 / PSS-390/ PSS-590 / PSS-790 synths

Er was ook nog een super zeldzame 8 operator FM synth van Yamaha uit de jaren 80, ben vergeten hoe dat ding heet maar daar zijn er maar een paar van gemaakt er stond hier eentje te koop een paar jaar geleden uit de studio van Dave Morley volgens mij.
Eh die gebruikte volgens mij ook alleen sinussen

En dan zijn er nog de Elka EK44/EM44 8 operator FM synths met alleen sinussen

En volgens mij ook met multi wave oscs zijn de Korg FM synths de 707 / DS8

Er was ook nog een super zeldzame 8 operator FM synth van Yamaha uit de jaren 80, ben vergeten hoe dat ding heet maar daar zijn er maar een paar van gemaakt er stond hier eentje te koop een paar jaar geleden uit de studio van Dave Morley volgens mij.
Eh die gebruikte volgens mij ook alleen sinussen

De FVX-1?

http://m.matrixsynth.com/2006/10/yamaha-fvx-1.html

Er zijn overigens ook nog niet-Yamaha apparaten die wel Yamaha chips gebruiken. De Böhm 12/24 gebruikt bijvoorbeeld de YM2203 4OP FM chip (alleen sinussen, maar daar zit dan weer een square en noise generator naast).

Laatst gewijzigd:
Ik heb de DX200, bevalt erg goed!

De DX200 gebruikt enkel sinusgolfvormen, toch?

Anders moet ik dringend eens mijn PLG150-DX van dichterbij gaan bekijken. Ik heb in ieder geval nog geen instelbare golfvormen gevonden.

misschien een domme vraag hoor, maar kan je filtersweepen in FM8 of dien je daarvoor eerder te sweepen met de intensiteit / volume van de modulator ?
http://www.sweetwater.com/expert-center/techtips/d--05/12/2008
An Analog-style Multimode Filter in NI's FM8
05/12/2008
In general, digital synthesis provides many more sounds than analog synthesis. But wouldn't it be great if you could process an FM synthesis sound with the richness of two analog-style multimode filters? Well, that's exactly what Operator Z does in Native Instruments FM8!

Operator Z is a special-class operator. Imagine if you could use two separate 2-pole 24dB multimode filters to sculpt your sound. Operator Z has a Cutoff control that sets the initial cutoff frequency of both filters. Reso(nance) works similarly, and sets the degree of resonance (amount of boost at the cutoff frequency). Mode performs the same function for each filter. It allows users to set the response mode in a variable fashion from lowpass, bandpass, and highpass. Finally, the cutoff spread applies to Filter 2 only. It offsets Filter 2's frequency compared with Filter One. Finally, the Filter Mix changes the balance of the output of the two filters, from only Filter 1's output, to both outputs to Filter 2 only.

There are additional controls, as well as envelopes, modulators, and so forth, but the bottom line is that by using Operator Z, there are many more tweakable parameters, all of which can be used to add analog-style sound quality to what is essentially a digital-only output. Don't expect instant gratification, but always be prepared to save programs that please your ears as you encounter them.

leuk allemaal maar met sinussen bouw je juist harmonischen op maar wanneer er al harmonisch rijke golfvormen worden gebruikt dan streeft dat een beetje het essentiele doel van FM (als in klankopwekking) zijn doel voorbij...

Het essentiële doel van Yamaha is volgens mij nooit geweest om een zo goed mogelijk implementatie van pure sinus-FM neer te zetten. Ik vermoed dat eerder het doel was om bruikbare instrumenten met goed geluid neer te zetten en daar geld mee te verdienen :D
De halve golven die ze later zijn gaan gebruiken zijn natuurlijk puur economie, om met minder OPs toch meer variatie te krijgen. Niemand kon een 8OP betalen.

Beetje offtopic:

Zijn er eigenlijk ook analoge FM synths? Of zeg ik nu iets heel geks...

Back