Welke v/d Yamaha DX Reeks hebben allemaal instalbare WaveForm OSC ??

Zijn er eigenlijk ook analoge FM synths?
De Akai VX600 heeft ook FM en AM modulatie..
en niet analoog, maar de Kurzweil K2xxx reeks heeft dat ook, volgens mij de Shaper DSP.

Lees deel 12 en 13 van de Synth Secrets serie en je weet waarom er geen analoge polyfone FM synths met 4 of meer operators op de markt zijn (geweest): http://www.soundonsound.com/sos/apr00/articles/synthsecrets.htm en http://www.soundonsound.com/sos/may00/articles/synth.htm

Some analogue polysynths such as the Oberheim Matrix 6 are capable of simple, 2-oscillator FM. This is because their digitally controlled oscillators (DCOs) are stable enough to maintain the precise frequency ratios required for the technique (see last month's instalment of Synth Secrets for more on this). However, FM is only truly versatile when you have access to a large number of oscillators, VCAs and contour generators. Furthermore, however many modules you need for a sound, you will need twice as many for duophony, three times as many for 3-note polyphony... This soon becomes a very large number of modules, and is undoubtedly the reason why FM never caught on in the analogue realm. Just consider the size of the modular synth that you would need to emulate a DX7: 96 oscillators, 96 VCAs and 96 multi-stage EGs for the oscillator levels, plus pitch envelope generators and their associated VCAs, innumerable mixers, and heaven-knows-what-else. The total system would incorporate hundreds of modules and would weigh many tons.

Thx T-CM11, voor je uitleg omtrent FM8. Eigenlijk had ik keihard RTFM tegen mezelf moeten roepen. Ik beken. :engel:

Nu, wat betreft analoge FM synths.
Volgens mij vormt het gedrift van oudere analoge oscs geen meerwaarde voor FM, misschien zelfs in tegendeel.
Dus is het ook de extra productiekost niet waard.
(tenzij gebundeld met subtractive)
Digitaal doet dit al perfect.

De CZ101 is helemaal digitaal, die heeft geen "Digital Controlled Oscilators" (=analoog) zoals in de Juno 60.

het staat er toch echt..
en het klinkt ook DCO (in mijn oren)

Attachments

• DSC02733.jpg
    DSC02733.jpg
    73,7 KB · Bekeken: 82
Er zit zelfs geen filter in
Idd, maar je kan wel iets van een lopass nabootsen, ik dacht het volume van iets;.. ik moet 't terug opzoeken...

Hier is een oktalyzer module van mij van in '90 waar ik de CZ101 met verschillende 'filter' settings heb gesampled..
http://www.stephenm.be/sf/new belgium beat.okt

Kan afgespeeld worden met VLC..

En amai, ik heb ineens genoeg nieuwe dingen om handen,

'K heb eindelk de kurzweil K2661 DSP functies eens onder de loep genomen;.
't Klinkt best indrukwekkend, en 'k heb dat nog nooit van een K2xxx gehoord naar mijne weten....

'k zal't binnenkort wel is uploaden met video en Audio demo enzo...

Soit, met die TX81z en editor in huis begin ik ineens veel te begrijpen... EINDEL'K !! :)

De 'DCW' van een Casio CZ maakt elke golfvorm regelbaar van een sinus golfvorm tot de uiteindelijke golfvorm. Het effect lijkt op een filter, maar technisch is het heel iets anders en het resultaat klinkt ook anders.

Back