DIY 2D QRD Diffuser voor 52€ + 22 manuren

witteredink

Belgisch lid
Ik heb voorbije weekens zelf een 2D QRD diffuser gebouwd :biertje:

Kostprijs: 52€ (32€ voor 55 lopende meter dennehout + 16€ voor MDF plaat + 4€ voor pluggen en vijzen ter bevestiging op de muur).

Werkwijze:
Met programma QRDude berekent wat voor mij esthetisch, akoustisch en pragmatisch haalbaar was.
Er uiteindelijk voor gekozen om 4 stuks te maken van N=13, bracht me op een maximale hoogte van 144mm op volgende statistieken: Scatter 551Hz, Diffuse 1103 Hz, HF cutoff 6880 Hz.

Zagen, ontbramen en schuren van alle blokjes hout (100 stuks van 144mm, en telkens 48 stuks van 132, 120, 108, 96, 84, 72, 60, 48, 36, 24, 12mm).
Mijn schoonvader had hiervoor degelijk materiaal in zijn werkhuisje, met een handzaagje moet je hier niet aan beginnen!
> 6 uur met 2 personen, vooral die kleinere blokjes zaagden moeilijker!

Lijmen van alle blokjes op de MDF, in de juiste volgorde en esthetisch corrigeren waar hoeken openstonden of overlapten (niet alle blokjes bleken even recht te zijn...)
Lijmen in 3D, dus steeds even nadenken (op de plaat lijmen, tegen het blokje in dezelfde rij en tegen het blokje in de voorgaande rij met steeds verschillende hoogtes...)
> 5 uur met 2 personen

Totaal dus 22 'manuren' bij die 52€ te tellen.

Ik ben zeer tevreden van het resultaat, het geluid in mijn kamertje klinkt merkbaar beter.
De foto's zijn met mijn gsm genomen, maar een beeld zegt meer dan 1000 woorden:biertje:

Moraal van het verhaal: het is haalbaar en goedkoop om er zelf één te maken, maar onderschat de hoeveelheid (sterk repetitief) werk niet dat in de bouw ervan kruipt!! :z

Attachments

• IMAG0442.jpg
    IMAG0442.jpg
    71 KB · Bekeken: 162
  • IMAG0443.jpg
    IMAG0443.jpg
    75,3 KB · Bekeken: 129
  • IMAG0444.jpg
    IMAG0444.jpg
    77,1 KB · Bekeken: 122
Ik heb er ook 3 gemaakt, klote werk, maar zeker de moeite waard. QR dude werkt prima, ik heb een 2d en een 3d diffuser gemaakt.

Schuim is voor pussies , dit is "echte mannen" werk. ;)
Mooi gedaan.
Ik zou het wel een lak of beits laag geven , zonodig met een kleurtje, dan hou je het de aankomende jaren ook mooi.

De naam zegt het al, het is een diffuser, hij verspreid het geluid om een gecontroleerde (berekende) manier.
Het tegenovergestelde van demping dus. Je krijgt een meer evenwichtig geluidsbeeld in je ruimte.

...hij verspreid het geluid om een gecontroleerde (berekende) manier.
Het tegenovergestelde van demping dus. Je krijgt een meer evenwichtig geluidsbeeld in je ruimte.

Thanks, dat wist ik niet. Je moet een beste ruimte hebben om dat ding te kunnen gebruiken. Ziet er ook echt mooi uit... Nu nog een groter huis.

De naam zegt het al....

Dat ie iets verspreid zegt de naam inderdaad. Dat het om geluid in een ruimte ging maakte ik er niet uit op, maar dat ligt aan mijn ietwat slaperige toestand.

Schuim is voor pussies , dit is "echte mannen" werk. ;)
Mooi gedaan.
Ik zou het wel een lak of beits laag geven , zonodig met een kleurtje, dan hou je het de aankomende jaren ook mooi.

Ik bedoel niet dat geluid doorlatende akoestische schuim, maar dat schuim wat op pur schuim lijkt en wat je in platen kan kopen. Het zaagt makkelijk en met een schuurpapiertje ziet het er prachtig uit. Kijk wel uit met de lijm soort anders krijg je een smeltend hoopje zooi.

kvindt een mooi project ..kost net niet veel en is zelf te doen

vers denne hout in huis ...= goed ..almost cristtmass
:P

wat bedoel je met een 3D Diffuser?

Een 2d is een omhuizing met lamellen, waarvan de diepte de werking bepaald, een 3d is zo'n skyline.

goed gedaan!

Hoop werk inderdaad, je vergist je echt in de hoeveelheid werk er in zit. Lijken een paar balkjes en dan klaar.. maar inderdaad.. als je gaat tellen. :okdan:

thx positieve reacties, mijn schoonvader kan terecht trots zijn op zijn bijdrage :halleluja

Een 2d is een omhuizing met lamellen, waarvan de diepte de werking bepaald, een 3d is zo'n skyline.

Ik dacht dat zo eentje met lamellen een 1D was en een skyline een 2D, omdat er bij eentje met lamellen maar in één dimensie een 'sequentie van verschillende hoogtes' door loopt, zijnde horizontaal en bij een 2D deze sequentie gecombineerd wordt in het horizontale én vertikale.
Maar het is waarschijnlijk een kwestie van het kind een naam te geven?

Sorry, ik ken dit niet. Nog nooit van gehoord.

Is het de bedoeling dat ding dan achter jou komt te hangen?
Wat met de overige muren in jouw studio?

Lijkt me sterk dat zo één paneel echt veel verschil kan maken als de rest van de ruimte genegeerd wordt...

Je hoeft niet altijd alle muren te bekleden met reflectie dempers.
Sterker nog, het is af te raden, want dan heb je een dod ruimte die niet lekker klinkt.

Normaal is alle dempers zo te hangen dat de sweet spot (luisteraardpositie tussen de monitors) goed is uitgebalanceerd.

Back