Ik wordt toch niet zo vrolijk van de afwezigheid van MIDI-ondersteuning in Windows 8 RT (merk op: RT en dus niet de gewone Windows 8 ).
Voor de 'gewone' Windows 8 is er geen vuiltje aan de lucht aangezien de bestaande API's gewoon blijven werken maar in Windows 8 RT ontbreken deze want, volgens Microsoft ... legacy ..., en dus overbodig.
Meer info vind je o.a. in onderstaande links waar een Microsoft techie gewoon aanduidt alsof iedereen zal overschakelen op alleen software en de hardware wereld vaarwel zou zeggen.
http://social.msdn.microsoft.com/Fo...e/thread/72f78574-02c3-4986-8d5f-623b31c89765
http://createdigitalmusic.com/2012/...for-desktops-a-leap-backward-for-metro-winrt/
Vooral deze vind ik nogal 'arrogant' en getuigen van weinig kennis van de wereld waarin producers, engineers en muzikanten zich bewegen.
James Dailey - Windows Media SDK
The recording industry is quickly moving away from HW synths to SW based synthesis. Personally I have all of my MIDI gear plugged in and ready to go but I don't know that I've turned it on for over a year. My go to keyboard, an Axiom 49, plugs in via USB. I have a handful of "legacy" MIDI HW synths but hundreds of soft synths (its an addiction). My guitar amp is even gathering dust thanks to NI plug-ins.
So at this time we really don't see a super compelling need to support legacy MIDI devices in Metro style apps. My guess is that MIDI will stay on the desktop until its completely eclipsed by soft synths and USB based devices.
Dus, volgens Microsoft zal iedereen, binnen afzienbare tijd, gewoon nog enkel software gebruiken. Blijkbaar vergeten ze dat ook software nog steeds, bij voorkeur, wordt aangestuurd m.b.v. controllers ... MIDI-controllers. Lijkt me toch een uitspraak van iemand die deze industrie niet echt goed kent.
Op de iPad zie je trouwens zowat alle fabrikanten nuttige toepassingen uitbrengen om hun spullen aan te sturen zoals editors voor synths, control surfaces voor mixers,.... (hoeft niet persé via een MIDI-kabel maar kan tegenwoordig ook draadloos)
Als ik tussen de lijnen lees dan vermoed ik dat deze man vergeet dat controllers met USB nog steeds het MIDI-protocol gebruiken, enkel de traditionele midikabel is dan vervangen door een USB-kabel.
Windows 8 RT zou heel interessant kunnen zijn om handige, muzikale tools te ontwikkelen maar zonder MIDI-ondersteuning wordt dat natuurlijk niets. Ik had eigenlijk al plannen om enkele apps te maken die gebruik zouden maken van de Modern UI (aka Metro) maar het ziet er niet zo goed uit.
Als developer zie ik me niet onmiddellijk overstappen naar een ander platform maar ik ga toch even andere opties bekijken.