Hulp met microfoon

GijsH

Stamgast
Hey,

Ik heb vandaag een microfoon gekocht een Se2200aII. Nu heb ik deze aangesloten op mijn geluidskaart (Propellerhead Balance) deze werkt op fantoomvoeding 48v. Maar wanneer ik deze aanzet hoor ik eerst niets en daarna hoor ik ontzettend veel ruis. Wanneer ik bijvoorbeeld iets opneem met mijn microfoon hoor ik niks buiten de ruis (precies wind). Nu was mijn vraag hoe ik dit kan oplossen. Ik weet dat de ruis nooit helemaal weg zal gaan in een gewone huiskamer maar nu neemt de microfoon niks op van wat ik speel. Misschien er ook even bijzetten dat het 48v lichtje op mijn audio interface rood oplicht. Ik weet niet of dit zo hoort, ik vind er niks van op de site.

mvg,

Gijs

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik een xlr-xlr kabel, input staat juist, fantoomspanning staat aan, heb al verschillende usb ingangen geprobeerd, in mijn DAW (Reason) staat normaal gezien alles juist ingesteld. Heb mij ook al op homerecording proberen te laten helpen en toen heb ik een screenshot etc gemaakt.

Hier is een geluidsfragment opgenomen met de gain lichtjes opengedraaid.
Zippyshare.com - untitled 4.wav

Hier een screenshot gemaakt tijdens deze opname.
http://oi46.tinypic.com/35k52wx.jpg

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/XL/125405/2/Propellerhead-Balance.jpg

Ik heb de xlr kabel via de xlr ingang (rechtsboven op mijn geluidskaart aangesloten en vervolgens na het openen van Reason op de 48v knop geduwd waardoor de fantoomspanning geactiveerd wordt.

Alles lijkt mij goed aangesloten te zijn.
Of er is een probleem met de mic of er is een probleem met de geluidskaart of met de kabel.

Weet je heeeel zeker dat de 48V aanstaat?
Kan je de weerstand van de 3 aders van de kabel meten? Die moet tegen de 0 Ohm aan zitten en er mag ook geen kortsluiting tussen de aders zijn, dus tussen de verschillende aders moet de weerstand heel hoog zijn iig boven de paar honderd duizend Ohm.
Kan je wel op lijn niveau opnemen? Dus een synth of cd speler.

Probeer eens om eerst de interface inc de 48v aan te zetten en dan je daw te starten. Is die interface usb powered ? Dan vraag ik mij nl af waar die 48v vandaan moet komen.

Ja die interface is usb powered en die 48v knop dient de fantoomspanning te activeren. Ik zal na mijn werk proberen om de interface op 48v te zetten voor het starten van Reason.

Daar wringt volgens mij toch het schoentje. Uit een usb komt 5 Volt. Daar kan die kaart niet zomaar 48 van maken. Kijk toch maar eens achteraan of er geen adaptor in kan. Vongens mij wel.

Alleen usb:

balance-rear-view.jpg

knap als daar 48v uit komt

Er gaat geen adapter er in, en 48v knop induwen voor het starten van reason helpt ook niet. Ik weet echt niet aan wat het zou kunnen liggen.

Misschien te weinig power vanaf je usb poorten?Ik weet niet of je bijvoorbeeld meerdere apparaten aan je usb hebt hangen?Probeer die anders eens los te koppelen en vervolgens nog eens een opname maken.

Als dat het is zou je aan gevoede usb hub kunnen denken zodat je dat spanningsprobleem in ieder geval niet meer hebt.

Ok bedankt voor info, ik heb alle usb poorten al eens geprobeerd maar dat hielp ook niks. Ik ben nu Reason aan het updaten maar zelfs als mijn DAW niet aan staat zie ik via het Signal clip lichtje op mijn interface dat er geluid doorkomt. (Niet dat hij clipt anders gloeit het lichtjes rood maar er komt wel geluid door)

Ik vind de genoemde opties rondom de combinatie van 48v en enkel usb power erg sterk.
Wat je zou kunnen proberen is het volgende:

Stop in 1 input de microfoon en zet op beide mic inputs de 48v aan.
Steek in de ongebruikte input een multimeter in pinnen 2 en 3.
Als je multimeter minder dan 48volt aangeeft dan heb je kans dat je microfoon meer stroom verbruikt dan de geluidskaart kan leveren (of meer dan de usb poort kant leveren). De oplossing zou dan zijn: losse phantom power unit kopen. Deze zijn niet duur.

Ok eens zoeken naar zo'n multimeter. Bij de specificaties van de micro staat wel dat deze 48v nodig heeft maar geen idee of hij meer verbruikt.

stroom = amperes
volt = spanning

en voeding kan een maximale stroom leveren op een bepaald voltage.
Als de microfoon meer stroom trekt (amperes) dan de voeding kan leveren, dan zakt de spanning.

Leuk weetje voor de beginnerling:
Stroom x Spanning = vermogen (watt)

dus:
1 volt met 100 ampere = 100watt
10 volt met 10 ampere = 100watt
100 volt met 1 ampere = 100 watt

Een usb poort heeft weinig vermogen dus zal snel overvraagd worden en dus zakken in spanning, en dan werkt je mic niet goed meer.

ok, misschien moet ik er nog even bij zeggen dat er soms geen ruis is en het daarna terugkomt. Wanneer die ruis er niet is en ik zeg iets door de micro hoor ik ook niks.

Ik voeg nog ff aan deze thread toe dat een eenvoudig multimetertje soms voor een paar euro bij de bouwmarkt te scoren is.
Begin vooral met zoiets kleine ipv gelijk 40 euro uitgeven aan een multimeter.

Ik vind het maar vreemd dit moet gewoon naar behoren werken met deze interface.

Al een andere xlr kabel geprobeerd?
Heb je met direct monitoring aan wel geluid?
Heb je de mogelijkheid om de microfoon te testen op bijvoorbeeld een mixer met phantompower en als dit niet kan ken je dan eventueel iemand waarbij je dit wel even zou kunnen checken?

Ik vind het maar vreemd dit moet gewoon naar behoren werken met deze interface.

Al een andere xlr kabel geprobeerd?
Heb je met direct monitoring aan wel geluid?
Heb je de mogelijkheid om de microfoon te testen op bijvoorbeeld een mixer met phantompower en als dit niet kan ken je dan eventueel iemand waarbij je dit wel even zou kunnen checken?
Bovenstaande dingen heb ik al geprobeerd, ik heb hier een dj mixer met xlr input maar deze is niet phantom powered. Ik ken niet direct iemand waar ik naartoe zou kunnen gaan om uit te testen maar ik ga zeker eens rondvragen of teurg naar de winkel gaan.

Back