Ableton boek gezocht (nederlandstalig)

supahgrass

Stamgast
hallo

ik werk met wat analoge apparatuur maar vind gans de boel samen sequencen enz niet echt praktisch, daarom wil ik ableton gebruiken (ik zou ableton niet gebruiken om muziek op zich te maken) om dat met een midi interface mijn apparatuur aan te sturen.

Kan iemand mij een zeer goed nederlandstalig boek aanraden?

bedankt voor de moeite

Niet dat ik er veel verstand van heb. Maar Ableton en MIDI schijnt niet altijd een top combinatie te zijn. Logic/Cubase schijnen er beter mee om te kunnen gaan.

Ben erg benieuwd wat er dat precies niet lekker is met Ableton + midi en waar de pijnpunten liggen.....
Ik ben ook van plan mijn hardware (o.a.) aan te laten sturen middels Ableton, zou balen zijn als dit niet goed gaat werken. Of is het een kwestie van Ableton is GOED met midi, maar Logic en Cubase zijn beter.....

(sorry heeft niets met boeken te maken, maar waarschijnlijk ook handig voor de TS om te weten)

Denk dan eerder dat laatste ja. Weet niet precies waar de beperkingen liggen. (ik weet wel dat SysEx data b.v. niet mogelijk is in ableton. Sysex data wordt eruit gefilterd)

Zelf ben ik zoekende naar een Access Virus synth. Onderzoek leerde me dat deze synths problemen hebben met midi sync i.c.m. Ableton (in cubase/logic werkt het gewoon)

Vaak heb je in Ableton latency problemen, je kunt natuurlijk deze aanpassen maar inderdaad is niet altijd optimaal.

Zoals Dacide al zei dus, cubase of logic zijn beter en vooral dat laatste krijg je heldere geluiden.

Vaak heb je in Ableton latency problemen, je kunt natuurlijk deze aanpassen maar inderdaad is niet altijd optimaal.

Zoals Dacide al zei dus, cubase of logic zijn beter en vooral dat laatste krijg je heldere geluiden.

Kan je dit onderbouwen met feiten/voorbeelden Pablo?

Volgens mij lees ik hier veel herkauwde forum wijsheden. Ik ben benieuwd of de beste heren hier zelf tests of vergelijkingen hebben uitgevoerd.

Kan je dit onderbouwen met feiten/voorbeelden Pablo?

Volgens mij lees ik hier veel herkauwde forum wijsheden. Ik ben benieuwd of de beste heren hier zelf tests of vergelijkingen hebben uitgevoerd.

Ik gebruik Ableton erg vaak maar ik componeer de tracks met samples en softsynths dus dat probleem met de midi heb ik namelijk niet. Maar heb wel dat probleem bij iemand anders gezien, en met zangopname's gebeurt dat ook. Niet dat dat perse altijd gebeurt, in logic werkt de sequencer vloeiender.

Verder heb ik geen andere uitleg :)

Ik ben vooral benieuwd naar jouw stelling over heldere geluiden.

Ik ben vooral benieuwd naar jouw stelling over heldere geluiden.

Ah, dat... Oké daar kan ik wel iets zeggen.

Het hangt er vanaf je setting; wat ik merk is dat op een of andere manier als je geluiden in logic importeert (maakt niet uit welk bron) de klanken komen daar vrij authentieker, dynamischer, opener; dan wel moeilijker om te beheren ook dan in Ableton.

Aan de TS ik zou toch een demo van beide downloaden en proberen.

Aha...En die setting dan? Daar ben ik wel reuze benieuwd naar.

Ik hoop niet dat je het over warp hebt in Ableton.

Helaas kan ik geen Nederlandstalige Ableton boek aanraden. Midi timing gaat wel een koude douche zijn als je vanuit analoog komt. Ik zou in het begin niet proberen om software- en hardwarematige sequencing te combineren.

en kent er hier iemand een goed nederlandstalig boek over hoe je je apparatuur kan aansturen met ableton en als sequencer gebruiken? :p

Als je al een Mac hebt; logic is 149,- in de app store...krijg je volladig incl alle plugs en weet ik het hoeveel aan content meegeleverd.

Hoe beginner of gevorderd ben je?
Wat heb je aan setup staan, en wat wil je daarvan aan ableton knopen?
Het is denk ik nogal een verschil of je 2 synths hebt die je wilt aansturen, of 24 drumcomputers, modulair spul, digi mixer, en een stapel synths etc etc.
Je kunt wel een boek kopen, maar daarin staan niet elke vorm van aansluiten beschreven. je kunt er dus gif op innemen dat jouw exacte setup nergens staat beschreven. Op zich geen punt, maar als je als beginneling even in een boek wilt kijken hoe het moet kom je van een koude kermis thuis vrees ik.
in princiepe zou je met een handleiding van Ableton ook al uit de voeten moeten kunnen, als het echt een specifiek ableton dingetje is. of anders support/ forum mailen met je vragen.

Mijn vermoeden is dat je je vraag beter hier kunt stellen, hier zitten allemaal mensen die praktijkervaring hebben, en zoiets is vervelend opzoeken in een boek, vind ik zelf.

Dus wat wil je precies doen, en met wat?

of specifiek even googlen / op youtube zoeken. Er zijn zoooo veeeeel filmpjes over elk denkbaar Live onderwerp dat je het er wel moet vinden.

Over midi icm Live. Midi op zich werkt wel natuurlijk alleen met sync kun je wat onregelmatige resultaten hebben. Maargoed, je kunt wel weer per poort een midi-delay etc. toepassen dus met wat priegelwerk moet het goed te krijgen zijn.

Het audio verhaal stamt volgens mij nog uit de tijd van Live 7 waar de audio engine nog minderwaardig was aan de andere DAWs. Volgens mij is dit in 8 grotendeels wel opgelost. Of je gebruikt externe summing, heb je daar helemaal geen last van :)

ik heb nog nooit met software gewerkt, ben niet echt sterk met software. maar ik dacht nu eenmaal dat een "simpel & gemakkelijk" programma zoals ableton me verder kon helpen. kent niemand een goed goed boek over ableton om apparatuur aan te sturen? sooort van "ableton 4 dummies" o.i.d. :D

ps: ik wil vooral ableton gebruiken, omdat het enorm "simpel"is om apparatuur aan te sturen zeggen collegas die dit ook gebruiken hiervoor. niet te veel blablabla enz :) grtz

ik

ps: ik wil vooral ableton gebruiken, omdat het enorm "simpel"is om apparatuur aan te sturen zeggen collegas die dit ook gebruiken hiervoor. niet te veel blablabla enz :) grtz

Is dan niet gewoon even eenvoudiger om een paar van die collega's af te lopen en eens een middagje over de schouder mee te kijken. Je geeft ze na afloop een flesje wijn of iets dergelijks en jij hebt informatie die je in geen enekel boek snel kunt vinden.

NL-boeken kun je trouwens i.h.a. wel vergeten. Alles is engels en dat geld ook voor de meeste tutorials op youtube. Daar is ook ontzettend veel te vinden. Ik heb zelden dat ik daar niet iets kan vinden dat uiteindelijk antwoord geeft op mijn vraag. Wel even rekening houden met een zoektocht. Het is niet zo dat je binnen 10min je antwoorden hebt.

Succes
Paul

Back