2 TRANSFORMATOREN VERVANGEN DOOR 1 ?

audiocollage

Ouwe rot
Hallo,

Om plaats te besparen in een koffer wil ik twee identieke transformators vervangen door één met dubbele aftakking (voor twee identieke synthmodules).
De specificaties van die transformators zijn : 220 VAC +-39 W naar 12 VDC, 2 A.

Dan zou ik voor de vervangende minimum ééntje van 220 VAC naar 12 VDC, 4 A moeten nemen (beter nog een hoger vermogen bvb. 5A op de DC).

Nu is m'n vraag waar moet ik nog op letten (bvb. leveren die transfo's een DC die ook afgevlakt is of enkel gelijkgericht) ?
Hoe kan ik de goede werking met minimum risico testen of checken (enkel een multimeter in bezit, geen scoop meer...) ?

Dank.

Een transformator levert wisselspanning en de synth modules zoals jij beschrijft willen DC. Dat betekend dus dat ze in ieder geval gelijkgericht en afgevlakt moeten zijn. Dan heb je nog de vraag of dit gestabiliseerd moet zijn. Bij twijfel dan zal gestabiliseerd de meeste kans op een goed resultaat geven. (gelijkrichten is voor mij trafo -> brugcel of diodes, afvlakken is trafo -> brugcel -> condensator, gestabiliseerd is trafo -> brugcel -> condensator -> stabilisator)

Wanneer alleen gelijkgericht en afgevlakt (en de modules verwachten gestabiliseerd) dan zou je brom kunnen gaan krijgen en wanneer een ongestabiliseerde voeding niet belast wordt is de spanning daarvan ook meestal hoger.. M.a.w. een niet 4A gestabiliseerde voeding met maar 1 module aan zou zomaar eens 13 of 14V kunnen geven.

...(gelijkrichten is voor mij trafo -> brugcel of diodes, afvlakken is trafo -> brugcel -> condensator, gestabiliseerd is trafo -> brugcel -> condensator -> stabilisator)...
Ik begrijp je uitleg wel maar hoe kan ik dit te weten komen zonder scoop. De huidige transfo is trouwens deze : Yamaha PA6 Power Adapter dan wel de 220V uitvoering.

Aan welke uiterlijke en/of geschreven specificaties herken je zo'n compleet gestabiliseerde transformator ?
De condensators en stabilisator zie je niet (hoewel de huidige transfo's redelijk groot zijn).
Er staat enkel dat het gelijkspanning is, dus enkel een brugcel zou ook al kunnen ...

Nog beter... welke transfo geeft een gestabiliseerde 12 VDC met maximum belasting van 5 A uit.

Attachments

• Transformator 12VDC 2A.jpg
    Transformator 12VDC 2A.jpg
    15,9 KB · Bekeken: 67
Je zou ze open kunnen schroeven en kijken wat er in zit, als ze gestabiliseerd zijn zit er meer in dan alleen 2 of 4 diodes en een condensator, waarschijnelijk wel een koelplaatje met iets van een regelaartje.
Hier http://www.circuitsonline.net/schakelingen/33/voedingen/5-a-gestabiliseerde-voeding.html simpel 5A voeding, maar is niet stroombeveiligt of kortsluitvast dus zekering gebruiken.
Thanks maar ... bestaan er geen komplete versies i.p.v. DIY ?
En hoe staat het met de spec's om die gestabiliseerde toestellen te herkennen ?
(transfo kopen => opengooien => pech niet gestabilliseerd => retour ???)

Als die modules 2A vragen dan zou ik dat maar zo laten,,, en twee afzonderl'k adapters blijven gebruiken

'K heb zo een tijdje 4 midi mergers aan één adapter gehangen, tot er uiteindek rook uit de adapter kwam,
Nu heb ik al een tijdje zo'n fame multi power supply

Als die modules 2A vragen dan zou ik dat maar zo laten,,, en twee afzonderl'k adapters blijven gebruiken

'K heb zo een tijdje 4 midi mergers aan één adapter gehangen, tot er uiteindek rook uit de adapter kwam,
Nu heb ik al een tijdje zo'n fame multi power supply
Dat is ook waar ik schrik van heb, maar met de juiste capaciteit zou dat toch moeten kunnen denk ik zo...
Blijkbaar had ik nog niet genoeg gegoogled... maar ik vermijd liever geschakelde voedingen omwille van de storingen of is dat een overbodige questie ?
Het gaat tenslotte om een voeding voor (kostbare) synthmodules.

Er is natuurlijk niks mis met het idee wat je hebt.
Maar misschien zijn deze dingen wel interessant om mee te nemen:

Als je twee lichtere voedingen wil vervangen voor één zwaardere om ruimte in je koffer te creeeren, houd er dan wel rekening mee dat een zwaardere voeding ook groter is dan een lichtere wat weer ten koste gaat van de ruimtebesparing.

Met twee voedingen heb je een betrouwbaarder systeem dan met één voeding.
Als de voeding doorbrand werkt geen van de twee synths meer. In de oude setup heb je altijd nog 1 werkende synth.

Back