Alesis M1 rijp voor de sloop?

Kneelz

Reuzebonk
Mijn rechter Alesis M1 active mkii monitor geeft plotseling niet meer wat er van hem verwacht wordt. Het laag is niet echt laag meer en bij bijvoorbeeld een kick klinkt het niet diep genoeg en komt er een hoger 'blaf' geluidje mee.

Mijn eerste indruk was; zo... dat wordt een nieuwe set monitoren.

Weet iemand of ik met zekerheid kan vaststellen wat er precies mis is? Ik heb hem nog niet open gehad maar als ik een geluidsbron direct op de monitor aansluit, dus zonder mixer, is het verschil met de 'goede' linker ook aanwezig. Het ligt i.i.g. aan de luidspreker/versterker dus.

Zijdelings nog even een andere vraag; Ik zie het somber in dus had ik al wat rondgekeken naar andere monitoren, bijvoorbeeld de tannoy reveal active. Ik zie dat deze vanaf 62 Hz tot 20khz weergeven.... is dat niet een klein bereik (met name in het laag)?

Als de lage tonen speaker nog wel werkt maar niet meer mooi klinkt kan het zijn dat de speaker kapot is.
Maar het kan ook zijn dat er een onderdeel in het scheidingsfilter of de versterker kapot is (een condensator of spoel ofzo).
Als dat laatste het geval is dan kan een reparatie goedkoop uitpakken.

Als je handig bent:
Verwissel de woofer van je linker speaker met je rechter speaker.
Verhuist het probleem mee naar de andere kant: dan is je woofer kapot.
Zo niet: dan is het waarschijnlijk je wisselfilter of de versterker.

Ja, is blijkbaar dus de woofer die gebreken toont. Ik zie dat ze bij Thomann spare-woofers voor de M1 hebben voor 49 euro dus dat komt wel goed!

Back