MFOS quantiser schakelaar vraag

renepela

Ouwe rot
Ik wil een tweetal MFOS quantisers gaan bouwen. Ik heb echter een vraag over de twee schakelaars die erop zitten. Als ik het goed begrijp worden er twee schakelaars gebruikt om te kunnen kiezen uit drie opties (whole, half en fourth).
In de documentie staat dit:
Switches S1 and S2 are used to set the output step size. When switch S2 is connecting the junction of R11 & R16 to R12 (S2 in the Half/Whole position) then S1 controls the step size. When S1 is in the "Half" position the output steps in discrete .08333V steps. When S1 is in the "Whole" position the output steps in discrete .16666V steps. When S2 is in the "Fourths" position connecting the junction of R11 & R16 to R45 to ground, S1 has no effect and the output steps in discrete .33333V steps. If you only want to use the quantizer for .08333 V conversion you can put two wire jumpers on the board. One connecting SS1 to SS2 and one connecting SS4 to SS5.

Nou kan ik het uiteraard doen met twee schakelaartjes, maar ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet logisch om twee schakelaars te gebruiken voor drie mogelijkheden. Veel mooier zou het zijn als ik met een drie positie schakelaar kan kiezen tussen de drie standen. Ik wil dus eigenlijk maar 1 schakelaartje i.p.v. twee.

Kan dit en zo ja, hoe dan?
Ik zit zelf te denken aan een on-on-on toggle switch, maar ik snap nog even niet helemaal hoe ik dat dan aan moet sluiten.

Deze URL laat een plaatje zien van het frontpaneel wat ik voor ogen heb. Hier worden dus nog twee schakelaartjes gebruikt voor elke quantizer (er zitten er twee achter het paneel): http://www.ecalpemos.nl/sdiy/motm-modular/mfos-modules/

Laatst gewijzigd:
Ik heb hier destijds mijn hoofd over gebroken en uiteindelijk gewoon de twee schakelaars ingebouwd.
Met een draaischakelaar is het niet moeilijk volgens mij.

Ik ben gelukkig niet de enige die er niet helemaal uit komt. Met een draaischakelaar krijg ik er denk ik geen twee op het paneel vanwege ruimtegebrek. Draaischakelaar is misschien ook wat overdreven voor drie posities.
Twee schakelaars is natuurlijk altijd een optie, maar liefst zou ik het toch echt met 1 schakelaar doen.

Helemaal niemand die die quantizer ook gebouwd heeft en dan met 1 schakelaar i.p.v. twee?

het is best te doen met een schakelaar, dan moet je een 12 polige on/on/on schakelaar hebben, en die zijn nogal zeldzaam tegenwoordig.( ik heb ze liggen, voor astonomische bedragen)
vandaar dat ze het met 2 schakelaars gedaan hebben.
:mega:

Toch eens kijken of ik die kan vinden dan. Als ik ze eenmaal heb moet ik dan maar eens kijken hoe ik het precies aan moet sluiten. Een 6 polige on-on-on schakelaar is kennelijk niet genoeg.
Wat noem jij astronomische bedragen Jeroen?

Volgens mij moet het mogelijk zijn om met 2 relais en een wisselschakelaar met middenstand het geheel voor elkaar te krijgen. Als ik het goed begrijp heeft S1 geen functie meer als S2 in de 'Fourths' stand staat. Ja, het is lelijk getekend :)

Attachments

• MFOS quant s1 and s2.jpg
    MFOS quant s1 and s2.jpg
    16,4 KB · Bekeken: 62
dat is nou nog eens een goed plan, en lelijk getekend valt wel mee, heb je het mfos schema wel eens gezien?...:D

je bent alleen de diodes vergeten te tekenen die over de relais horen...

:mega:

Oh ja, de diodes... klopt! :D Het idee is in ieder geval duidelijk.

Mijn eerste ingeving was om een stapelschakelaar in te zetten, maar die worden zo te zien bijna niet meer gemaakt. Als ze al te krijgen zijn, dan wordt het een duur geintje (zag prijzen vanaf 30 euro).

Best een goed idee van die relais, nadeel is dat ik dan weer een printje moet maken met die relais erop.
Ik heb even gezocht naar zo'n on-on-on schakelaar met 12 soldeer punten (ze noemen dat overigens een 4-pole on-on-on switch volgens mij), maar die zijn inderdaad heel moeilijk te krijgen en niet onder de 30 euro per stuk. Da's wel erg duur, zeker als ik er twee nodig heb.

In plaats van een printje te ontwerpen, zou je er voor kunnen kiezen om de relaisschakeling 'zwevend' op te bouwen. Indien de relais niet met schroeven of zo bevestigd kunnen worden, kun je dubbelzijdige tape of siliconenkit gebruiken (of zelf een beugeltje maken). Neemt uiteindelijk minder ruimte in en hoeft er helemaal niet lelijk uit te zien. :)

Zo'n oplossing met relais vind ik op zich wel fraai.
Mijn technische kennis is echter redelijk beperkt.
Ik kan prima een module in elkaar zetten, maar alleen als het helemaal voorgekouwd is en goed is gedocumenteerd. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik nou precies een printje met relais schakeling moet bouwen. Jullie hadden het al over diodes en zo, en ik neem toch ook aan dat het relais gevoed moet worden?

Op zich is het allemaal niet zo moeilijk, helemaal als je de onderdelen eenmaal in handen hebt.
De meeste relais hebben een aansluitschema op de buitenkant staan. Dit schema gaat (meestal) uit van een onbekrachtigd relais. Staat er geen schema op, dan is met behulp van een multimeter eenvoudig te bepalen waar wat zit (of even zoeken op internet kan natuurlijk ook :) ).
Met de kleine 5 of 12 volt printrelais is het een eitje. In vrijwel alle gevallen zit er een grotere afstand tussen de pinnen van de spoel en de schakelcontacten. Heb even een klein schemaatje toegevoegd.

Als je een toggle switch (S3 in het vorige schema) op je frontplaat gaat gebruiken (1x wissel), dan heeft deze 3 aansluitingen. Op de middelste aansluiting komt de voedingsspanning (+), op de linker- en rechter aansluiting komt pin 1 van resp. relais 1 of 2.
Zoals je kunt zien heb ik de diodes dit keer ook maar ingetekend. Houd er rekening mee dat de diode in sperrichting moet worden aangesloten (ofwel, de kant met de ring komt aan pin 1 van het relais). Deze diode mag een doodgewone 1N4148 zijn en kan rechtstreeks over pin 1 en 2 worden gesoldeerd. Pin 2 van de relais worden vervolgens aan massa gelegd.
Nu nog het aansluiten van de schakelaars de de print. In mijn schema zou pin 4 van het relais van op resp. SS1 of SS4 van het schema komen, pin 3 op SS2 of SS5 en pin 5 op SS3 of SS6.
Nu natuurlijk de vraag wat pin 6 doet.... helemaal niets. Deze pin in vaak niet verbonden, of gelijk aan pin 4.

Oh ja, voor ik het vergeet: een stukje krimpkous maakt het geheel mooi en veilig af.

Attachments

• relay1.jpg
    relay1.jpg
    7,5 KB · Bekeken: 67
Ik zat te denken aan een cd4053 en een drukknop en wat indicatieledjes, maar daar komt weer best wat logica bij kijken en voor je het weet heb je een extra pcb zo groot als die van de quantizer er bovenop zitten. Wel een charmant oplossing vanaf het frontpaneel gezien.

@renepela: Mocht je toch nog twijfels hebben, gewoon vragen :)

@falafelbiels: Net als j.baars had ik daar ook al aan gedacht. Is inderdaad erg mooi, alleen aardig complex. Eigenlijk zou een 2 bits counter genoeg moeten zijn en dan wat pielen met AND en OR poorten. Misschien dat het met 3 of 4 IC's wel te doen is (heb m'n databoeken al jaren niet meer ingezien). Een LED toevoegen kan natuurlijk ook met mijn oplossing. Gewoon relais met 2x wissel ipv. 1x en bijv. een 3 kleuren LED erbij (scheelt ook weer extra gaten boren) :9

Back