Minder bass na verhuis naar nieuwe ruimte.

seiko

Unprofessional Abuser
Hi,

Ben sinds kort verhuisd met mn studio naar een nieuwe ruimte.
Wat is er nu anders :

1) ruimte is groter (10 op 6)
2) Monitor's staan niet meer tegen de muur, maar in 'open space'

In mn vorig kamertje (4x4) toen de monitors (Mackie HR624) tegen de muur stonden (in hoeken dan nog) , was er volop bass.
Nu komt er nog amper bass uit mn TR-808 (heb op de achterkand van de monitors de switches aangepast naar de nieuwe situatie)

In mn vorige studio kreeg ik wellicht té veel bass, maar ik was dit gewoon en hield ermee rekeing in het mixen, uiteindelijk klonk het na de mix ok.

In mn nieuwe ruimte mis ik zoveel bass dat ik de neiging heb deze bij te EQ'... op een ander installatie merk ik dan dat mn mixen véél te bassy zijn.
Als ik cd's door mn monitor's jaag in mn genre (techno), komt er ook amper bass uit...dus t ligt niet aan mn mix, maar aan de opstelling van de monitor's.

Moet ik het gewoon worden (misschien is er niet veel bass in 'open space' configuratie) ?
Wellicht is het geluid nu 'eerlijker' maar aangezien ik techno maak wil ik toch een betere weergave van mn basskicks (de lage decays hoor je dus quasi niet, en in mn koptelefoon dan weer wel)

BTW dit is mijn hobby, ik wil niet bepaald 1000en euro's uitgeven voor wat extra bass ;-) dus hou hiermee rekening als je 'oplossingen' aanreikt.

Kwestie van wennen... of andere monitors die freestanding wel meer laag hebben. 6,5" is wel een klein waffertje natuurlijk. Dus het laag dat je in de kleinere ruimte had kwam uit je hoeken en had je eigenlijk moeten basstrappen om een eerlijk geluid te krijgen.

. Dus het laag dat je in de kleinere ruimte had kwam uit je hoeken en had je eigenlijk moeten basstrappen om een eerlijk geluid te krijgen.

dat wist ik, en daar hield ik ook rekening mee ... maar ik vond dat wel handig, goed wat bas rond mn hoofd en trillende vloer ;-) en ik moest amper volume open zetten
en NU zie ik die monitorconussen zwaar wapperen en eigenlijk hoor ik alleen maar wat droog geplop uit mn TR-808 ipv bassen die mn vloer en ruiten deden trillen

Of ik dit gewoon kan worden, weet ik niet.

Dan wordt het sparen voor andere monitors denk ik dan toch.

of zorgen dat er een muur achter mn monitor's komt (?)

Maak gewoon een zwaar paneel wat je achter je speakers plaatst. Voila, laag terug. Heb het laatst met een luistersessie gehad van een peperdure studio monitor. We vonden dat er laag miste. Toen hebben we zo'n afscherming die ze in opname ruimten gebruiken, erachter gezet, en BAM. daar was t laag terug.

Speakers tegen de muur=meer bass. Dat komt door de reflectie van de geluidsgolven.

Heel goed gezegd.

Je kan het vergelijken met een Galm zo krijg je resonance extra bij geluid is dus geen eerlijke weergave. een Subwoofer is een goedkope oplossing of grotere monitors nemen met 8inch Cone.

Back