CD volume niveau

Origineel geplaatst door Backdrop
Zou het ook mogelijk zijn om i.p.v. de pieken te limitten, de gebieden
tussen de pieken te expanden (met een trage attack zodat de pieken erdoor heen glippen)?
Zo kan je het volume oppompen zonder te clippen, of niet ?

gr.
Bert

Geen probleem. :)
Maar wat Ron zegt zitten er wel snel nadelen aan, maar met een beetje beleid valt dit reuze mee. Maar dan haal je wel de dynamiek uit de mix en dat wil je niet altijd. Dan moet je gewoon een betere mix maken, da's uiteindelijk veel beter.

En die tracks van Sugababes zijn ook vet maar ze clippen niet omdat er een softsaturatie overheen zit want anders zouden ze clippen als de ziekte. Waarschijnlijk hele goede software of een (superdure) buizenapparaat gebruikt.

Ik zat net een stukje van de Red Hot Chilli Peppers te luisteren, van hun nummer Scar Tissue... op een bepaald moment begon me op te vallen dat het volume best wel hard was, en dat er af en toe gewoon wat clipte... was een mp3 rip gedaan met een of ander oud rotprogrammatje, dus ik m'n cd erbij pakken en ffies "extract from cd" gedaan in soundforge.

Resultaat:

screen_redhot.jpg

Dit is echt een pracht voorbeeld van "het moet zo hard mogelijk". Screenshot is genomen tijdens de gitaarsolo aan het einde, waarbij de db-meter gewoon een hele tijd stil blijft staan op -0,1 db! Het nummer clipt zoals ik dus eerder dacht gewoon een paar keer ergens in het begin. Zo master je een nummer toch niet?

Bij 'Californication' van The Red Hot Chili Peppers is het juist als 'effect' gebruikt. Deze lo-fi manier van mixen en masteren is niet ongewoon. Luister maar eens naar de nieuwe Metallica bijvoorbeeld.

Over de mix van the RHCP:

http://www.sospubs.co.uk/sos/dec99/articles/jim.htm

Interresant stukje, klopt wel wat er in staat over dat het album grotendeels mono is, en dat maakt in dit geval ook helemaal niet uit. Het blijft een goed album... maar alle dynamiek is er wel uitgehaald... en het feit dat sommige nummers clippen en af en toe een klein beetje ruisen vind ik gewoon heel raar. 'k vind het eigenlijk een hele slechte ontwikkeling dat iedereen z'n nummers maar zo hard mogelijk probeert te krijgen :erm:

Ben het wel met Nemco eens.

Want als je het zo enorm oppompt en geen aandacht aan de clipping die dan optreed besteed introduceer je veel hogere harmonischen en dat heeft weer als nadeel dat zo'n sound nog sneller je oren beschadigd omdat die gevoeliger zijn voor hogere frequenties. En in menige uitgaansgelegenheid staat de muziek al zo hard en dan ook nog eens zo scherp zodat het aantal mensen die permanente gehoorbeschadigen oplopen nog veel groter zal worden. En dan mag je van geluk spreken dat er nog veel vinyl wordt gedraaid zodat het met die scherpte nog wel mee valt maar als je CDtjes draait dan scheelt dit ook al best wel veel.

Eigenlijk zou hier de overheid al lang wat aan moeten doen want de controle is nu alleen op dB maar geen enkele zichzelf respecterende tent houd zich nog aan de wettelijk gestelde normen tenzij ze al een paar keer een dikke vette boete hebben gehad.

Zelf vind ik dit zo hard mogelijk maken van tracks eerder een stap terug dan vooruit. Want doe je daar dan alle moeite om details en mooi geluid in de mix te bouwen dan trek je die in een keer keihard door het bij het masteren weer uit te halen.

Back