Speelgoed dat niet voor pro's bedoeld was, maar voor pro's wel heel cool

Mark-T

Budget lid
Iedereen kent de Yamaha SHS10 en en SHS200, die eigenlijk voor kinderen werden gemaakt, maar door de Midi-uitgang deuren openden voor pro-gebruikers.
De Casio SK-serie is eigenlijk altijd speelgoed gebleven, maar ook volwassenen mogen met speelgoed spelen.
Het gaat mij meer om apparaten die waren ontworpen voor de Intertoys, maar in een professionele studio niet zouden misstaan.
Het eerste wat in mij opkomt is de Yamaha DD-serie digitale drumpads. De oorspronkelijke DD-5 was al heel bruikbaar vanwege zijn Midi-uitgang. Met de DD-65 heeft Yamaha zelfs de professionelere drummer erkend, door hem compatibel te maken met bestaande drumstandaards. De YouTube-filmpjes liegen er ook niet om.
Verder valt te denken aan de Casio DG-gitaren, de Casio DH-digitale hoorns, Suzuki Omnichord...
Wie weet er nog een apparaat uit de Intertoys-afdeling te bedenken, dat in een moderne studio nog steeds leuke/nuttige diensten kan bewijzen?
Ik bedoel dus geen crappy dingetjes die alleen voor circuit-bending interessant zijn, maar iets met Midi, een bruikbare klank, of een ongebruikelijke interface.

-Sommigen houden van die Mattel orgeltjes met optische platen...Een soort speelgoed-Orchestron dus.
-Philicordatjes. (dat was wel duur speelgoed destijds hoor. Niet echt speelgoed, eerder een huiskamerversie van een nog veel duurder instrument)

Ja proo'st :mega:

Je had vroeger bij de speelgoedwinkel van die gele megafoon herrie dingen voor op het stuur van een kinderfiets te zetten. Die sounds die daar uit kwamen hoor je nog altijd 1op1 terug in reggae soundsystems enzo.

Het gaat mij meer om apparaten die waren ontworpen voor de Intertoys, maar in een professionele studio niet zouden misstaan.

Als je Intertoys en studio omdraait kan je een veel langere lijst maken. :P

de stylophone ?
nauwelijks serieus te nemen, zeker de reissues niet, maar toch telstar en andere tophits

yamaha dd50 idd ga helemaal los op dat ding, knal m door een versterker en gaan :D

Besef me net dat ik die shs-10 nog bij mijn moeder op zolder heb liggen, tussen de he-mans, de gi-joes en n verdwaalde lolo-bal.

Mijn eerste synth, alleen al cool door de demo song die er inzit (wham/last christmas)
kga m vanavond meteen zoeken

Een SHS-10 zul je niet snel kopen voor de ingebouwde klanken, maar de SHS-200 heb ik in een heel ver verleden wel gebruikt vanwege zijn klank. De stereo chorus (die de SHS-10 mist) maakte van de brass-klank best een indrukwekkend geluidje. En ook de belletjes mochten er wezen.

Wat betreft de PSS-480: ik heb de PSS-580. Dat is hetzelfde keyboard. Ik kan er zelf niet veel mee aanvangen. De presets zijn quasi onbruikbaar en hij heeft geen stereo chorus. Ik heb echter ooit een editor programma gedownload met extra klanken, en daar zaten wel wat bruikbare klanken tussen. Met een stapel effect-apparatuur erachter zou je het kunnen gebruiken in een productie.

Maar ik koop kleine keyboardjes meestal voor het gebruiksgemak: batterijen erin en dan kun je ze er makkelijk even bij pakken als je wat akkoorden of noten moet uitzoeken. Daarom gebruik ik momenteel de Casio SA-10 ipv. de PSS-580. Die is kleiner en heeft standaard een vrij 'bruikbare' piano-klank.

Als ik volgende week weer toegang heb tot de oefenruimte en de kabels, wil ik een keer een multitrack-opname maken met de SA-10. Met flink wat effecten en pitchshifting denk ik er wel wat stoers uit te kunnen halen.

Bij een mini-keyboardje wil ik het liefst al het plezier in het apparaatje zelf hebben. Dus gewoon dat ding werkend op batterijen mee op bed nemen.

Vandaar dat ik de Casio SA-10 verkies boven de Yamaha PSS-580. De SA-10 heeft gewoon betere klanken aan boord.
De PSS-580 wordt pas leuk als je hem aan een computer hangt.

Klinkt misschien vreemd, maar ik vind dat het speelgoedje van zichzelf al een kwaliteit moet hebben. Dus geen Bontempi of iets dergelijks, of Bontempi moet ondertussen onverwachts met iets leuks gekomen zijn...

Laatst gewijzigd:
Een SHS-10 zul je niet snel kopen voor de ingebouwde klanken, maar de SHS-200 heb ik in een heel ver verleden wel gebruikt vanwege zijn klank. De stereo chorus (die de SHS-10 mist) maakte van de brass-klank best een indrukwekkend geluidje. En ook de belletjes mochten er wezen.

Die SHS-200 heb ik ook. Er zijn enkele toffe FM-klanken maar de meeste zijn gewoon kut voor 'serieus gebruik'. De chorus is inderdaad wel tof maar is jammer genoeg niet met een andere bron te gebruiken. Als midi-controller is ie wel best leuk en met de ingebouwde klanken kun je ongelooflijk cheesy muziek maken, gewoon omdat het kan.

Een SHS-10 zul je niet snel kopen voor de ingebouwde klanken

Nee, zeker niet, maar mocht je er toch al eentje hebben: met name aan het hoge uiteinde van het spectrum (transpose +12, pitch bend config naar 12 en dan ook helemaal omhoog) storten in het bovenste octaaf een aantal FM-algoritmen helemaal in. Hij kan dan behoorlijke dissonante bliepjes produceren. Niet verschrikkelijk boeiend, maar wel onverwacht.

Back