Yamaha Tyros (workstation) en Logic 9

MCM

Producaa
Hallo,

Ik ben al een tijd bezig om mijn Tyros te linken met Logic. Hiermee bedoel ik dat ik een korte midi opzet maak op de Tyros en deze daarna in Logic zet en daar uitwerk.
In principe gebruik ik dan dus de externe midi van de Tyros.

Bij een kennis heb ik het in Cubase gezien en dit ging heel makkelijk.
Hij zette gewoon een midi file cubase en kende bij elke input van elk midi spoor de ''Yamaha Tyros'' toe die in het rijtje tussen de inputs stond.

Tevergeefs heb ik het geprobeerd in Logic maar het lukt me echt niet.
Als ik een midi file van de Tyros erin zet en deze afspeel klopt er sowieso al niets van, buiten dat kan ik niets toekennen dat hij extern op de workstation moet reageren.

Wie kan mij helpen?

Maik

Aangezien je wel MIDI kan opnemen en ook afspelen vanuit cubase veronderstel ik dat de MIDI-aansluiting van jouw Tyros naar de computer wel goed is.

Alleen klopt het niet wanneer je het via cubase terug afspeelt. Je bedoelt wellicht dat jouw Tyros wel geluiden afspeelt maar niet de juiste?

In dat geval moet je enkel nog een patch script installeren. Dit zorgt ervoor dat je de klanken kan selecteren zodat cubase de juiste programma- en banknummers kan versturen wanneer er afgespeelt moet worden.

Op de volgende locatie vind je zo'n patch script voor o.a. jouw Tyros:
http://www.rivetedstudios.com/cubase/cat_view/34-cubase-files/35-patch-scripts.html

Info: een patch script is niets meer dan een tekstbestandje waarin de namen van de klanken van een instrument staan, samen met de nodige programma- en banknummers.

Je zou ook zonder zo'n patch script kunnen werken maar dan moet je zelf in cubase deze 'codes ' invoegen bij het begin van elk spoor. Dit zijn gewoon standaard MIDI-boodschappen : program change en bank change messages.

Volgens mij moet het hier wel mee lukken.

Hey,

Bedankt voor je reactie!

Alleen werk ik met Logic en niet met Cubase, heb het in Cubase alleen gezien bij een kennis :)

Ik lees nu pas dat je zelf met Logic werkt en niet met cubase.

In Logic zal het wellicht op een gelijkaardige manier werken.
Zelf ben ik niet thuis in Logic dus weet ik niet of ik de juiste terminologie hanteer maar volgens mij moet je een 'environment' maken voor jouw Tyros (of een bestaande environment zoeken op internet.

Meer info over Logic en environment vind je terug op
http://audio.tutsplus.com/tutorials/recording/understanding-logic-pros-environment/

Back