Totale 'retard'vraag over kabels

musicheaven

Ouwe rot
Ik wil van mijn modular out (dus TS 3.5mm jack male) naar mijn alphalink (geluidskaart) inputs (XLR female)
Het blijkt totaal niet zo simpel te zijn om hier een gepaste kabel en/of verloopstuk voor te vinden..
Momenteel doe ik het met TRS 3.5jack male naar xlr male, ik krijg signaal in cubase maar er zijn fase- en volumeproblemen door dat die TRS eigenlijk voor stereo bedoeld is.

Welke kabel is hiervoor geschikt? heb de grote muziekwinkels én amazon afgespeurd lijk inspector clouseau en poirot samen, maar vind geen oplossing.

Help ! :)

Het is sowieso verstandig om eurorack signaal eerst naar normaal line signaal te converteren.
De 4ms Listen I/O is bijvoorbeeld een module die dit voor je fixt.

Of deze:

Of deze:

Ja, ik gaf slechts een voorbeeld van wat ik gebruik, maar er zijn meerdere varianten beschikbaar inderdaad.

Voordeel van de 4MS is dat je ook inputs hebt, dus dan kun je je huis-tuin-en-keuken-synthje ook door je eurorack spulletjes heen sturen voor nog meer potten en pannen.

Of deze (die heb ik :) ):

In de Erica Pico line zit ook een goedkope 3hp module die dit kan. Weinig ruimte en weinig geld:

@joranalogue heeft ook nog een input-module. Erg mooi spul en een goede keuze als je iets meer wil uitgeven. En gemaakt door een forumlid :)

Overigens kan je de extra module ook wel omzeilen met een mono-jack naar xlr. Gebruik wel een ongebalanceerde bedrading, dus pin 1 en 3 combineren naar de sleeve van de mono jack.

Is een wat mindere oplossing maar zou wel moeten werken. Vaak genoeg gedaan in een instant modulair setupje.

Laatst gewijzigd:
hm, mijn vraag was niet helemaal duidelijk ,waarschijnlijk totaal mea culpa

ik zoek helemaal geen attenuator om de 'hete' modular signalen wat af te zwakken, mijn alphalink geluidskaart heeft bakken headroom en geen enkel probleem met de modulaire levels.

Ik zoek gewoon kabel TS 3.5 male naar xlr male. en dat blijkt dus totaal onvindbaar. wat ik wel heb is TRS 3.5 male naar xlr male. maar ik vroeg me af of er daardoor misschien fase problemen kunnen zijn? want TRS is in principe stereosignaal.
m.a.w.: wat gebeurt er als ik TRS kabel gebruik voor monosignalen?....want TS naar xlr vind ik gewoon niet...

Ik zou denken dat die wel te koop zijn maar zelf maken is eenvoudig. Zie de bedrading die ik beschreef in mijn bovenstaande post.

dag ishi, wel dat denk ik dus ook maar niet te vinden - dat is juist de vraag die ik stel :)
zelf solderen kan ik niet.
vraag blijft dus open :)

ik zoek helemaal geen attenuator om de 'hete' modular signalen wat af te zwakken, mijn alphalink geluidskaart heeft bakken headroom en geen enkel probleem met de modulaire levels.
Ik zou nog wat onderzoek doen als ik jou was, maar succes met je zoektocht verder!

Ik zoek gewoon kabel TS 3.5 male naar xlr male.
Je bedoelt deze?:

Die heb ik bijvoorbeeld voor mijn Strymon pedalen naar mixer (ze liggen er dicht bij, vandaar de korte lengte).

Aliexpress to the rescue. Als dat geen optie is, zou ik op zoek gaan naar een vriend die kan solderen. Want in principe kan iemand met een soldeerbout in een kwartiertje zoiets fixen, ofwel met je huidige kabel, danwel met losse stekkers en wat kabel.

Ik vermoed dat de Aliexpress-kabel wel "the right thing" doet door in de kabel pin 3 naar ground te solderen, maar garantie is dat niet. Dus je zou hem even open moeten draaien om te (laten) inspecteren. Of gewoon inpluggen en als ie het doet, is het klaar.

Dit soort kabel is zeldzaam omdat het een beetje een "hack" is, de ingang verwacht een gebalanceerd signaal, je output is ongebalanceerd. Maar als je de "cold" van een XLR aan de "ground" verbindt, voorkom je in de meeste gevallen dat je geluidskaart het 2de signaal flipt en werkt het eigenlijk altijd prima.

dank voor de antwoorden..

@ the groove: voila, dat is wat ik zoek, bedankt ook voor de uitleg!

Laatst gewijzigd:
helemaal niet ishi... ik heb gewoon heel de tijd geprobeerd beleefd te blijven - en het met wat humor op te lossen - terwijl mijn vraag eigenlijk gewoon niet goed gelezen werd. desalniettemin toch aan iedereen bedankt voor de tijd.

ik vraag info over een verloopkabel en ik krijg allemaal info over modulaire levels/linelevels die ik niet gevraagd heb.
bovendien meld ik in de openingspost duidelijk dat het over 3.5mm jacks gaat en dan krijg ik voorstellen voor 6.3mm jacks.
en het is me nog steeds niet duidelijk waarom ik een attenuator nodig heb indien er bij het ingaan van mijn geluidskaart geen clipping of hum is - (en vice versa indien je een hardware synth hebt met luide output én bovendien dan nog eens eurackmodules met drive aan de input, lukt ook een synth in eurorack inpluggen prima. zonder extra pad ertussen....) maar indien ik hier iets mis sta ik open voor uitleg

Wij proberen ook beleefd te antwoorden hoor.

Wat ik al zei, het zal met veel modules vast wel voldoende werken. Bedenk wel dat je per module afhankelijk bent van niet heel strak gedefinieerde electrische specs. En met de willekeurige samenstelling van case en modules ben je je eigen system operator. Verder zijn er meer overwegingen die pleiten voor een aparte module. Zo lees ik bij Joranologue:

"Naast het bieden van een enorme headroom met behoud van extreem lage ruis- en vervormingsniveaus, maakt het circuit van de Transmit 2 gebruik van ontwerpmethoden met lage impedantie, radiofrequente (RF) filtering en hoogwaardige gebalanceerde drivers. Dit zorgt voor prestaties die vergelijkbaar zijn met die van een transformator-interconnect, in een compacte en betaalbare module. Dankzij de bescherming tegen elektrostatische ontlading (ESD) en fantoomvoeding-ontlading is de module robuust genoeg om de zware omstandigheden van liveoptredens te weerstaan."

Maar ik zou zeker achter die kabel aangaan en proefondervindelijk uitproberen of het voldoende is. Succes!

Voor toekomstige landers op deze discussie: Thomanns CableGuy is berehandig.

klopt, maar zover ik kan zien heeft cableguy mijn kabeltje niet. proof me wrong en maak me gelukkig :) haha

Back