Ik geef dan ook maar even een mening, er staat nu objectief gezien iets te veel positiefs over de behringer. Met een mixer, monitors, eindamp etc. (en eigenlijk alle spullen) is goed natuurlijk altijd goed in vergelijking tot waar je mee bekend bent en tot wat je kunt horen. Een pro 52 klonk goed toen ik geen Nordlead had en m'n Nordlead klonk goed tot ik een OBXA hoorde...
Dat sommige lui prima tracks op zo'n ding maken kan heel goed en is tuurlijk volledig afhankelijk van hoe je je tafel gebruik met alle verschillende mogelijke manieren van werken tegenwoordig met multi in out cards enzo (met de flexibelste techniek, al je midi sjit 1 voor 1 in logic/cubase mikken gebruik je je mixer alleen voor monitoring en gaat er bijna nix van je eind mix meer doorheen, je neemt dan vaak zo clean mogelijk op en bypast dus je board en effecten (die dan dus van any kwaliteit mogen zijn)).
Maar steeds meer mensen zijn weer ala "dat-tape" hun eindmix op hun board aan het maken, omdat je helemaal fuckin ziek wordt van die computers op den duur en dan gaat je mixer meetellen!
Met name je pre-amps en EQ maar ook het algehele signaal pad in je mixer is van invloed op je geluid en sorry hoor, een MX ziet er mooi uit en is veel voor wenig maar reken ff na wat 1 EQ en pre-amp in dat ding kost, eurootje of 5?
Het is gewoon geen professionele bak, dat kan niet voor dat geld en dat hoor je ook. Terzijde gelaten dat dingen stuk gaan klinkt het dun en doet het afbreuk aan mooie geluidsbronnen zoals de synths waar we allemaal zo graag over lullen.
Ik heb zelf lang getwijfeld aan een MX9000 en heb het niet gedaan. Ik heb laatst de Ghost van een vriend van me goed "gehoord" door een monitor set die ik ken en tja, no shit, maar die tafel KLINKT. Nu heb je geen Ghost geld (en ik ook niet) maar ik spaar ff door, tweedehands kun je nog weleens mazzel hebben met tafels van mensen uit een andere hoek dan de "onze". Dat hoeft geen Ghost te zijn, gewoon een goeie ouwe bak of en 16 channel Mackie en dan wel die duurdere. Heb je kanalen te weinig koop dan een patchbay, scheelt je rugklachten en komt soms de creativiteit ten goede (weinig kanalen, niet de patchbay :-))
Ik heb mezelf afgevraagd:
-Heb ik echt NU 24 kanalen nodig (heb er 12+4 stereo) op een soundcraft spirit?
-Tot in hoeverre speelt het hebben van een "heftig ogende bak" mee? (ookal klinkt ie niet)
-Wil ik als ik platen ga droppen weer een nieuwe tafel gaan kopen?
Als het is om voorlopig mee te fucken moet je het doen, als je er serieus product op af gaat maken niet.
Behringer sjit kan best cool zijn maar je mixer is cruciaal, als je een been verliest kan je dat op verschillende manieren oplossen, als je een nieuw hart krijgt is een goeie toch wel prettig :-)
Tis maar een mening maar denk er ff over na, het is prettig om na de koop van iets aan hetvolgende te gaan denken en niet zo van, kut over twee jaar dat vervangen en dat... feel me?
Succes!
Oh ja, probeer eens een "betere" tafel bij iemand te luisteren en je oren zullen je overtuigen.