Preset spotting...wie?!

Preset sounds heb ik eigenlijk niks op tegen. Het gebruik van presets in Top40-hits is echter een andere verhaal. In het geval van dat plaatje van Timberlake is het echt niet veel meer dan het standaard drumloopje en twee of drie gekke geluidjes erbovenop. In combinatie met de standaard popmuziek formule is dat echt waardeloos om geld mee te verdienen. Maar hey, de mensen kopen het, dus wie ben ik om te vertellen dat je zo niet rijk mag worden... Gewoon een "ruige" videoclip met gouden kettingen, veel te grote kleding met nummertjes erop, "imponerende" uitingen en schuddende dames: en je hebt weer een dikke hit te pakken die je een paar ton oplevert. Mits je de juiste vriendjes hebt, uiteraard.

In principe zijn presets gewoon hetzelfde als erwtjes en worteltjes. De vraag is alleen of je na 500 keer (nagenoeg) dezelfde erwtjes en worteltjes nog steeds zin hebt in erwtjes en worteltjes. Er zijn echter altijd nog mensen die nog nooit erwtjes en worteltjes hebben gehad, dus dat scheelt weer een beetje.

Zelf ben ik niet tegen het gebruik van preset sounds. Echter komt bijvoorbeeld de Supersaw me gigantisch de neus uit na bijvoorbeeld een recent albumpje geluisterd te hebben uit de Trancemaster serie. Op een gegeven moment wordt het echt ultra-cheesy en irritant, en dan is het tijd om te stoppen met iets. Maar als je er van houd dan is het smullen geblazen natuurlijk.

Uiteindelijk gaat het ook meer om het totale plaatje dan alleen maar één element van een plaat. Een vette mix van allerlei preset sounds kan uiteindelijk ook gewoon goed klinken, dus iedereen moet eigenlijk maar doen waar hij/zij zin in heeft. De klassieke instrumenten klaagt ook niemand over wanneer ze voor de miljoenste keer te horen zijn in hun puurste vorm, dus waarom bij een elektronisch instrument wèl?

Inderdaad. Gebruik van een bepaald instrument of preset is niks mis mee, gebrek aan creativiteit wel. En in de mainstream is de creativiteit over het algemeen ver te zoeken. Maar dat was volgens mij altijd al zo.

een preset en wat er pcies (mee) gespeeld wordt zijn 2 verschillende dingen...

men kan heel kunstig een eigen sound bouwen maar als er slechts 2 nootjes gespeeld worden dan is het nog huilen met de pet op nutuulk...
een bestaande preset waar een heel knap stukkie muziek mee word neergezet is daarom aan de andere kant niets mis mee verder...

het spelen van noten is ook gewoon modulatie en daarmede dus een 2e stap in/met het geluid om tot een geheel te komen...
de sounddesginer bouwt de auto en de muzikant rijdt er in om van A naar B maar ook nog bijv naar F naar B enz te gaan :D

iemand nog hardware presets gespot de laatste tijd? :)

Mogen sample CD's ook? :P

Klangkarussell - Sonnentanz. Hele nummer uit samples direct van een sample CD, schijnt ook nog eens uit hetzelfde hoofdstuk/mapje te zijn. Toch een leuke hit mee gescoord :stupid

Op zich heb ik geen moeite met (fabriek) presets, (mits ze goed klinken), scheelt een boel tijd.
Zelf Jarre's LASERHARP sound uit de SYNTHEX heeft hij geen enkele inbreng in gehad, gewoon een standaard preset en zo zijn er nog vele voorbeelden.

Zie ook mijn draadje over presets die verboden zouden moeten worden.
Niets mis met de standaard 32 klanken uit een Yamaha DX-7, de Enya klanken uit een D-50, of Genesis met de Mini-lead uit de Korg Wavestation.
Maar meer de Korg M1 piano, de Roland JD-800 piano op velocity 127, de Roland SoundCanvas orgel 3: Die zouden verboden moeten worden.

Hoe zou de muziek klinken als de elektrische piano, de marimba's, de belletjes en de mondharmonica uit de DX-7 nooit uitgevonden zouden zijn? Ik denk dat er dan geen elektrische piano's, marimba's, belletjes, of mondharmonica's in zouden zitten.
Hopelijk zouden er dan meer klanken uit mooier klinkende synths, zoals de Roland Jupiter of JX in zitten.

Maar tegenwoordig mag je al blij zijn met überhaubt een synthesizerklank in een muzieknummer. Het is tegenwoordig één en al singer/songwriter met gitaren en banjo's. En als er al een synth wordt gebruikt, staat die op piano, strings of hammond. Waar zijn de jaren '80 gebleven van vóór Stock Aitken en Waterman?

Maar tegenwoordig mag je al blij zijn met überhaubt een synthesizerklank in een muzieknummer. Het is tegenwoordig één en al singer/songwriter met gitaren en banjo's. En als er al een synth wordt gebruikt, staat die op piano, strings of hammond. Waar zijn de jaren '80 gebleven van vóór Stock Aitken en Waterman?

Zie ook gitaarsolo's en drumsolo's of de goede oude jankende saxofoon, waar zijn ze gebleven?

Gelukkig zijn er ook nog jonge bands als Handsome Poets die een stevige synthlead niet uit de weg gaan.

Ja dankzij de opkomst van muziekmaaksoftware voor PC's is de kwaliteit van de muziek toch sterk achteruit gegaan... hoe toevallig is dat...

Ja dankzij de opkomst van muziekmaaksoftware voor PC's is de kwaliteit van de muziek toch sterk achteruit gegaan... hoe toevallig is dat...
het percentage dat denkt muziek te kunnen maken is idd omhoog gegaan en daarom potentieel meer shit... maar het is nog altijd niet verplicht om er ook naar te luisteren nutuulk... blijkbaar vinden veel mensen het goed, of denken het goed te (moeten) vinden...
zo keek ik gisteren een buzz fuzz docu (zie "hoe werd de eerste hardcore gemaakt" thread) maar dat was nutuulk ook al helemaal nix...
tsja DJ he, dan krijg je dat... ja zo kan je idd ook wel elke week 5 'nummers' produceren :P

er word vooral veel nagemaakt zonder dat men wil onderzoeken wat er aan de originele muziek ten grondslag lag... als je dat laatste niet bezit/voelt dan blijft het een lege schelp... de eerste electronische muziek was nutuulk ook niet gebasseerd op electronische muziek bijv...

het word makkelijker gemaakt door goedkope software en
het word makkelijker gemaakt om alles om internet te dumpen waardoor er een overschot aan kutmuziek de wereld in komt..

vroeger moest je ECHT muziek kunnen maken en je best ervoor doen, investeren en muziek kunnen, nu niet meer...
gewoon paar kant en klare wavjes/sampletjes onder klaar zetten en klaar is de zoveelste shit

mja de techniek is 1 maar het gaat vooral om de leegheid die er in zit, monkey see monkey do dingensen...
er is vaak niet echt meer een verhaal, boodschap, essentie, next level in te ontdekken... het is oog-muziek ipv oor-muziek...
het mag niet te moeilijk anders stoot het af dus moeten dezelfde cliche's er minimaal in nutuulk, er hoeft niet nagedacht te worden...
het word makkelijker gemaakt door goedkope software en
het word makkelijker gemaakt om alles om internet te dumpen waardoor er een overschot aan kutmuziek de wereld in komt..
maar daar je toch gewoon omheen fietsen? of wil je er per se recht doorheen?

Er zijn denk ik twee punten ter bespreking in de hele discussie: standard presets vs. hoe je muziek maakt.

Er is niks mis mee met het gebruik van sample presets/standard presets of goedkopere/gratis software. Zelfs zou ik dit aanbevelen, dat is de uitdaging om een goede muziekant/producer zijn skills te laten horen.

Muziek maken is veel complexer dan een vst laden en op zoek zijn naar presets. Met zang is er geen uitzondering: er zijn daar ook "presets" (voor iedere zanger verschillend) maar als je maar vier woorden in zingt, je kunt een geweldige zanger zijn maar je brengt geen muzikaliteit uit. Dus...

Ter revisie:

Wat is je idee om muziek te maken? Daar aan werken, daarna de presets op zoeken die dat kunnen ondersteunen. Balans tussen beide stadiums proberen te vinden. Dat doe je niet 1,2,3. Het kan maanden duren totdat je "hey, ik heb mijn geluid gevonden voor wat ik heb bedacht". Dit allemaal zonder te weten of het publiek leuk vindt of niet, maar je doet uiteindelijk muziek voor jezelf dus eerst moet je jezelf leuk vinden. Als een preset te veel door anderen gebruikt werd, en je wil niet een van de velen zijn die dat gebruiken, gewoon laten. En het is gewoon werk... hard werken :(

vroeger moest je ECHT muziek kunnen maken en je best ervoor doen, investeren en muziek kunnen, nu niet meer...

Ja, vroeger was het louter kwaliteit dat de klok sloeg.

En ging het om muzikaliteit en niet om uiterlijk vertoon

Ook in de jaren 70 (namelijk 1979) waren tal van clichés gemaakt, ik neem aan dat van echte stringpartijeen... Je vind ze allemaal we terug nu in de sample cd's nutuulk...

Je hebt "functionele muziek", namelijk, muziek die wordt gedraaid voor een algemeen publiek, meestal met de standard presets gemaakt omdat het zo commercieel is en niemand let hiermee op, "muziek voor tijden het koken/schoonmaken" whahaha.... Of muziek om aandachtig te luisteren, maar de stroming hier is ook vaak "vastgelegd"...

We denken aan spontaniteit, gevoel, etc, dat je echt goed aan het werk ben als musicus/producer om een goede muziekstuk te maken, maar het is tot de millimeters bestudeerd, projectmatig gezien.

Ik ben meteen fan van de presets uit de Yamaha CS-80. Zouden die ook in de AN-1X zitten, of heeft Yamaha niet de moeite genomen om hun historie te bewaren?

Ik ben meteen fan van de presets uit de Yamaha CS-80. Zouden die ook in de AN-1X zitten, of heeft Yamaha niet de moeite genomen om hun historie te bewaren?

Misschien toch wel. Yamaha Motf XF Premium collection:
http://uk.yamaha.com/en/news_events/music_production/motif_premium_collection/

Aangezien ik toch al een Flashboard kaart wou aanschaffen, heb ik deze al besteld. Kost nauwelijks meer dan de kaart alleen dus, waarom niet.

Ik ben alvast benieuwd aangezien daar o.a. heel wat samples van de CS-80 bijhoren.
Yamaha now updates the package to be the "Premium Collection" with two more Voice and Sample banks starring the legendary and iconic Yamaha CS-80 synthesizer. Exceptional realism has been achieved thanks to the expertise and experience of Professor Dr. Peter Jung, who sampled no less than sixty-one CS-80 Waveforms, amounting to over 460 megabytes of data.

Er staan intussen al wat geluidsvoorbeelden op Soundcloud:

CS80
https://soundcloud.com/yamaha-synth-italy/motif-xf-cs80-sounds-premium
CP1
https://soundcloud.com/yamaha-synth-italy/motif-xf-cp1-sounds-from-10th

Eigenlijk had ik dus enkel interesse in de geheugenkaart maar ... wie weet zijn die samples ook wel mooi. Ik ben benieuwd.

Back