USB 2.0 vs FireWire

benjahmin

boem klap boem boem klap
Hallo,

Waarom gebruiken DigiDesign en Yamaha voor die audio/midi interface, remote controller & digitale mixer combinatie een FireWire aansluiting?
Het is toch zo dat FireWire 400 mb/s datatransfer heeft en USB 2.0 480 mb/s? Is dit omdat veel mobo's nog geen USB 2 ondersteunen? of ... is dat omdat het er een lange ontwikkelingperiode overheen gaat zoals (MLAN van Yamaha).

Zit namelijk er over te denken om die O1X van Yamaha te kopen, maar technologie gaat zo hard en USB 2 is volgens mij sneller dusss, ... misschien wachten (p.s. weet dat O1X nog niet uit is).

Misschien kunnen jullie hier wat tips over kwijt.

Groet Benjahmin:okdan:

volgensmij is firewire stabieler... En als het gaat om of mensen het standaard op hun pc hebben zitten of niet, dan kan je beter usb2 nemen, omdat tegenwoordig alle pc's standaard met usb2 geleverd worden, maar firewire is zo'n beetje overal optie.

USB2 kan 480MBit bursten, maar red dat over 't algemeen zo goed als nooit. Firewire zorgt voor een continuë datastroom.

Bovendien weet je bij USB nooit of een byte die je overstuurt hij ook daadwerkelijk aankomt. Die controle informatie moet je dus zelf weer terugsturen vanaf 't device.

USB apparataten hebben ook altijd een computer nodig als communicatiemiddel, Firewire apparaten kunnen onderling praten (geen verschilende client en host chips).

ik zal het nog maar eens voor de zoveelste keer herhalen...
als je alleen op snelheid let knal je op een dag tegen een boom ;)

vaak heeft het ook met de beschikbaarheid van chipsets en devkits voor fabrikanten te maken.... moet beamen wat greenskin zegt: firewire is wat beter geschikt voor continue datastromen dan USB imho.....

mLan is helemaal geil, straks kan je bv zo'n 01X gewoon uitbreiden met hoeveel en hoe dure I/O je maar wilt, zolang het maar mLan compatible is praat het allemaal met elkaar...en steeds meer fabrikanten ondersteunen mLan..

Olaf

01X is pas eind van dit jaar beschikbaar en dan blijft nog maar de vraag wat mLan gaat doen of dat USB2 de voorsprong van firewire heeft ingehaald. Persoonlijk hoop ik dat mLan het gaat halen maar dat is nog lang niet zeker. (ben je eindelijk van die K-midi zooi af)

Ik zou nog gewoon even geduld hebben als ik jouw was. Laat de mensen die alle nieuwe snufjes graag willen hebben maar alle fouten maken en leer daarvan. ;)

Re: USB 2.0 vs FireWire

Origineel geplaatst door benjahmin
Het is toch zo dat FireWire 400 mb/s datatransfer heeft

Firewire800 bestaat ook al (zie de nieuwere Macs). Welke interface al dan niet beter is weet ik niet.

En het leuke aan mLAN is ook dat het volledig ondersteund wordt in OS X 10.2. Dit betekent dat je de Firewire poorten die standaard op iedere Mac zitten, kunt gaan gebruiken als multi-kanaals audio I/O. Vroeger moest je daar bv nog een extra PCI kaart voor bijkopen met ADAT/TDIF aansluitingen om multi-kanaals audio op je computer te hebben, maar met de Macs hoeft dat dus niet meer : het zit er allemaal standaard op !

Tussen haakjes : zowel USB 2, Firewire 400 als Firewire 800 zit voortaan standaard op de nieuwe Mac G5 (vanaf augustus verkrijgbaar).

Origineel geplaatst door fuse
01X is pas eind van dit jaar beschikbaar en dan blijft nog maar de vraag wat mLan gaat doen of dat USB2 de voorsprong van firewire heeft ingehaald. Persoonlijk hoop ik dat mLan het gaat halen maar dat is nog lang niet zeker. (ben je eindelijk van die K-midi zooi af)

mLan wordt door steeds meer bedrijven gesupport:

http://www.yamaha.co.jp/tech/1394mLAN/english/partner.html

mLan gaat natuurlijk ook veel verder dan USB1/2 ..... is eigenlijk niet te vergelijken behalve dan de data-doorvoer-snelheid

Zolang Roland niet in dat rijtje staat kan het met mLan nog alle kanten op. En veel van die fabrikanten hebben de ontwikkeling van mLan al weer gestaakt had ik gehoord. Maar dit kan ook te maken hebben dat er voor mLan een nieuwe (single chip) chipset is gemaakt die goedkoper is en makkelijker in het gebruik. En vreemd genoeg niet compatible met de vorige versie.
Hopelijk die ook in de 01X zit en al die andere vernieuwde mLan produkten. En bijv ook een Presonus firestation MkII en al die dure tinkertoys van ART,Zsys,Apogee etc.

Maar het zal pas echt doorbreken als er mLan spullen voor Jan met de Pet in de dozenschuiver computerwinkel om de hoek komen te liggen. Want daar komen wel al die USB2 spullen te liggen.

Origineel geplaatst door fuse
Maar het zal pas echt doorbreken als er mLan spullen voor Jan met de Pet in de dozenschuiver computerwinkel om de hoek komen te liggen. Want daar komen wel al die USB2 spullen te liggen.

in de computerwinkel op de hoek ligt bij mij geen (semi)pro audio spul... je moet mLan niet vergelijken met firewire..het is iets dat er bovenop zit...... zo'n 01x kan je door die mLan standaard gewoon uitbreiden met midi en audio I/O door er een mLan-compatible bakkie van bv terratec of apogee aan te hangen...dat is behoorlijk revolutionair in de zin dat je naar eigen behoeften en budget de boel kan samenstellen zonder dat je aan 1 merk vastzit....

Olaf

Back