Yamaha DX 9 editor

Bathmutz

Ouwe rot
Hallo allemaal,

Weet iemand een (gratis) DX9 editor te vinden? Heb pas deze synth gekocht en wat patches gedownload maar verder geen idee hoe ik ze op de synth krijg. Ik draai een Windows7 64 bit pc.

Thanks

Dat zou met een programmaatje als MIDI-Ox moeten lukken. Je hebt er geen editor voor nodig. Ik neem aan dat je de patches als SysEx hebt gedownload? Je kunt SysEx ook met je sequencer naar de DX versturen.

Hier heb je een site over 4 OP FM synths:
http://nuxmicromedia.tripod.com/cgi-bin/dx4op.cgi?mode=softs

De DX9 is ook een 4OP FM synth, dus je zou verwachten dat de software voor de DX100 e.d. ook op de DX9 zou moeten werken, maar dat lijkt niet zo te zijn. Bij de DX21 patches staat in ieder geschreven dat je deze niet in de DX9 kan inladen.

Is er niemand die een DX9 heeft en een editor hiervoor gebruikt?

Dat zou met een programmaatje als MIDI-Ox moeten lukken. Je hebt er geen editor voor nodig. Ik neem aan dat je de patches als SysEx hebt gedownload? Je kunt SysEx ook met je sequencer naar de DX versturen.

Patches zijn sysex inderdaad. Hoe werkt zoiets dan? Ik heb midi-ox al geinstalleerd staan op mn pc. Welke stappen moet ik dan nemen?

Thanks

Je zult een geluidskaart met midi out of een usb midi interface nodig hebben. Voor de rest is het de user interface van Midi ox volgen. Tijd geleleden voor mij.

Ja, we hebben het geprobeerd zo aan te sluiten. Het verzenden van de Sysex via Midi-ox is geen probleem opzich. Alleen is het nogal onduidelijk hoe je de DX9 klaar moet maken om een patch te ontvangen en deze vervolgens aan een presetnummer (1-20) toe te wijzen.

Best een omslachtig ding al met al.

Staat allemaal hier op pagina 22..knop 6 + function control...http://www.synthman.com/cgibin/pdf/dl.php?f=yamaha/support/DX9_Owners_Manual.pdf
valt allemaal nog wel mee hoor met omslachtigheid er zijn een hoop veel meer omslachtige ondoorgrondbare synths :koffie:

DX21 patches zijn in principe compitable met de DX9/100/27 en andersom, het is alleen dat de DX21 wat extra synthese functies heeft zoals de pitch envelope en chorus die hoor je dan weer niet op de DX9/100/27...maar bijna alle 4 OP FM patches op het internet zijn orgineel waarschijnlijk voor de 9/100/27 dus dat maakt verder ook niet uit.

Ghe ghe, Smackos was me net voor. Als dit niet werkt moet je het ergens anders zoeken. Ontvangt -ie wel gewoon MIDI? Kun je wel met MIDI-OX (sysex) data naar andere synths sturen?

Ik dacht dat de DX-9 een heel andere structuur had dan de 21/27/100 en daar niet mee compatible zou zijn. Maar dat is dus niet zo? Ik meende dat de DX-9 heel andere, of een minder aantal algoritmes zou hebben.

Aan de andere kant lijken alla Yamaha FM-synths met elkaar compatible te zijn. Je kunt een DX-7 aan een PSS-580 knopen en geluiden overzenden. Maar het is maar afwachten wat er van de klank overblijft met 2 van de 6 operators en veel minder parameters...
Zo heb ik ook wel klanken van de YS-200 overgezet naar een DX-21. Meestal bleef er niets van de klanken over, tenzij er alleen maar sinusgolven op de YS-200 zijn gebruikt en dan klinkt het op een DX-21 ook goed (volgens mij 1 preset met Fogg in de naam).

Laatst gewijzigd:
DX9 is hetzelfde als DX27/100 4 operator FM synthese, de DX21 ook maar dan met een pitch envelope erbij dus en chorus (en bitrimbaal je kunt 2 sounds layeren)

de 6 operator DX7 sounds zijn niet compatible met deze synths, en helemaal niet met de 2 op synths :D....6 operator FM sounds naar 2 op FM lijkt me vrij zinloos en mocht dat lukken is dat geheel random

6 operator FM sounds naar 2 op FM lijkt me vrij zinloos en mocht dat lukken is dat geheel random

Het kan dus wel, maar het resultaat is inderdaad erg random. :)

Maar fijn om te weten dat een DX-9 niet zo onbruikbaar is als wordt gedacht.

Het is gelukt. Samen met MonoTron werkend gekregen!

Losse single patches lukken goed (soms een keertje extra sturen). Een hele groep (20) patches gaat niet. Best leuke geluiden, alles geluisterd en 20 opgeslagen. En direct bruikbaar, dus dat is relaxed.

Thanks iedereen. :okdan:

Back