Moog filters

Vic

Soldeerprofeet
Hoi,

Zijn alle moog synths voorzien van de befaamde discrete ladderfilters ?

Zijn er ook moog synths die andere filters hebben?

Groentjes,
Vic

:biertje:

de ene moog is de ander niet.
zelfs als het concept vaak hetzelfde is klinken de filters toch anders.
weet niet of de sonicsix 2 de versie de fameuze filter heeft. versie 1 dacht ik sowieso niet

Nu zat ik deze week in de shemas van de memorymoog te neuzen om hem om te bouwen naar een 220V versie en toen kwam in de ladderfilter tegen.
In de veronderstelling dat dit een cem bak was zat ik er dus goed naast.

Het eerste en laatse paar zijn matched, dacht dat dit bij de meeste mini D's ook zo was ?

Hoe zit het dan bij de nieuwe voyeger en fattys en zo ? SMD Laddrrs?

bij de oudste versies dacht ik dat ze allemaal gematched waren
de voyager heb ik helaas geen schema's van...

de sattellite heeft ander filters...

:mega:

Die van mij is echt rete gaar... Maar dat filter is gaaf!

Ooit lap ik hem nog verder op, het was heel erg. Gebroken printplaten enzo..

de sattellite heeft ander filters...

Ik heb net eens gekeken naar de schemas.

Er zitten 2 transistor aray ic in met elk 5 transistors in een ladder geschakeld.

Maarr idd niet discreet.

Mogen we deze dan ook moog ladderfilter noemen ?

oi, dan heb je een schema mat ladderfilters, ik wist niet dat die ook bestonden.

ik had er ooit een met ca3080 ota´s

stuur mij het schema eens?
:mega:

de 3086ś zijn het ota bandpass filter.
en in dit schema zit er een soort van erg simpel ladderfiltertje in voor de lowpass. (12dB)

ik zal mijn schema eens opduiken, daarin zitten 2 ota filters in, een band en een lowpass filter.

ik zal mijn schema eens opduiken, daarin zitten 2 ota filters in, een band en een lowpass filter.

8):okdan:

weet niet of de sonicsix 2 de versie de fameuze filter heeft. versie 1 dacht ik sowieso niet

in de sonic6 zitten in ieder geval discrete ladderfilters
De service manual die ik bekeken heb was voor serial nr 1300 and above.
is dat sonicsix2 dan?

ja , de oudste zaten in een houten kast ( sonic 5 ?, griep speelt me even parten ) , daarna met reliëf logo op de flightcase, en mijne met het logo erop geplakt

Nu zat ik deze week in de shemas van de memorymoog te neuzen om hem om te bouwen naar een 220V versie en toen kwam in de ladderfilter tegen.
In de veronderstelling dat dit een cem bak was zat ik er dus goed naast.

Het eerste en laatse paar zijn matched, dacht dat dit bij de meeste mini D's ook zo was ?

Hoe zit het dan bij de nieuwe voyeger en fattys en zo ? SMD Laddrrs?

Op onderstaande site staat dat er in de Voyager een CA3086 transistor array wordt gebruikt voor het Moog ladder filter.

http://www.till-kopper.de/voyager.html

Nou, Die voyager is indrukwekkend goed gebouwd lijkt me :okdan:
Op de voedings-elcos na (die akelig dicht zitten bij de warme spanningregelaars) zal dit apparaat rustig 40 jaar meegaan zonder al te veel onderhoudskosten.

Dat de ladderfilters is opgebouwd uit in ic verpakte transistors is meer een voordeel dan een nadeel denk ik. zou je moderne discrete matched transistors gebruiken met dezelfde karakteristieken krijg je waarschijnlijk, zelfde klank, duurder en minder betrouwbaar.

Back