multi/poly, TEO-5 en Take 5 als alternatief voor PERfourMER?

Matt1

Ingeburgerd
Onlangs ben ik een discussie gestart over de PERfourMER voor live (industriële) techno en EBM performances. Kort geleden heb ik het mogen uitproberen, en na me verder te verdiepen in de PERfourMER ben ik tot de conclusie gekomen dat het niet is waar ik naar opzoek ben.

Aangezien mijn live setup nog steeds non-drum klanken nodig heeft ben ik op zoek naar een synthesizer die multitimbral is zoals de PERfourMER. Momenteel kijk ik naar de multi/poly, TEO-5 en Take 5. Beide worden aangeraden als alternatieven voor de PERfourMER, maar het is me nog niet duidelijk of het een vergelijkbare workflow heeft met de PERfourMER waarin je vier “synth channels” los van elkaar kan spelen. Werken de de multi/poly, TEO-5 en Take 5 ook zo?

Nee die hebben layers.
De teo en takke 5 zijn volgens mij niet een multimbral. Maar zijn gewoon huis tuin en keuken poly synths.

Er zijn vele wegen naar rome maar voor dedicated knoppen voor 4 voices zijn er weinig alles in 1 bakken.

Waarom overweeg je geen mono synths? Zo heb je wel dedicated knoppen.

Waarom ben je zo gefixeerd op de perfourmer? Moet je die niet gewoon eens uitproberen?

Nee die hebben layers.
De teo en takke 5 zijn volgens mij niet een multimbral. Maar zijn gewoon huis tuin en keuken poly synths.

Er zijn vele wegen naar rome maar voor dedicated knoppen voor 4 voices zijn er weinig alles in 1 bakken.

Waarom overweeg je geen mono synths? Zo heb je wel dedicated knoppen.

Waarom ben je zo gefixeerd op de perfourmer? Moet je die niet gewoon eens uitproberen?
De reden dat de PERfourMER me in eerste instantie aansprak is de hands-on bediening. Ik heb hier en daar wat Elektron gear geprobeerd, maar menu diving is gewoon niet mijn ding. Daarnaast vond ik het idee van vier synth channels in één bak interessant, omdat je ze los van elkaar kunt spelen.

Ik heb ’m recent even kunnen uitproberen en ik raakte niet overtuigd. Na me er verder in te verdiepen merkte ik dat het sound-wise toch niet helemaal klikt voor mij.

Waarom dan toch die focus op de PERfourMER? Omdat het vier synths in één behuizing zijn. Meerdere mono synths kan natuurlijk, maar alles in één bak scheelt ruimte. Eurorack zie ik ook als optie, maar dat vind ik eerlijk gezegd gewoon te duur.

Syntakt en Analog Four komen qua sound in de buurt, maar daar loop ik weer tegen de workflow aan. Ik ben best lastig haha.

Mijn huidige setup is de PĒRKONS HD-01, Erebus v3 en een Raindrops pedaal. Eén extra mono synth zou het probleem oplossen, maar ik wil het juist compact houden omdat ik er uiteindelijk gigs mee wil doen.

Het lijkt er dus op dat ik concessies moet maken.

Ik snap het compactheidsargument niet helemaal, in de PERfourMER passen 4 mono's van dreadbox (en in die form factor zijn er nog wel wat merken). Desnoods schroef je de Erebus in een compacte skiff, en dan nog wat van cre8audio erbij, of een andere Dreadbox, of wat modules van Doepfer of het B-woord, het hoeft niet allemaal boutique, zeker de utilities niet.

De multi/poly kan wel 4 layers via aparte midikanalen aansturen. Maar hij heeft uiteindelijk maar 1 frontpaneel, dus live draai je altijd maar aan de knoppen van 1 layer. Hij heeft wel nog 4 toewijsbare knoppen die je geloof ik wel kunt mixen/matchen. In deze hoek zou je ook nog naar de SH-4d kunnen kijken, ook 4+1 synths in een doosje, maar 1 bedieningsvlak.
Er kan een eenvoudige compacte midi-controller bij natuurlijk.

Ik zou zelf denk ik 2-3 Behringer-semi-modulars kiezen en dan in 19" of een andere oplossing om er 1 ding van te maken, dat is functioneel redelijk equivalent aan een PERfourMER, maar tot nu toe wordt er nog niet echt gehapt op m'n B-woordvoorstellen (het moet je ding zijn...).

Laatst gewijzigd:
Ik snap wel de aantrekkingskracht van die Perfourmer wel.

Als de analog four eenmaal doorhebt valt het kwa menu diving mee. Je zou ook evt de performance controls ( of zitten die alleen op mijn analog keys) kinnen benutten en er dan ook een dedicated controller aan kunnen hangen.
Maar eerlijk het heeft bij mij lang geduurd voordat ik er mee overweg kon. Heb dat ding lang gehaat maar was verliefd op de sound.
Inmiddels ook een Octatrack.

@synthiaks heeft 4 nu inmiddels nig meer Behringer wasps in 1 rack. En dat klinkt rete goed.

Die zijn nieuw 150 euro pst of zo.

je kan op de multi poly heel makkelijk de layer 4x clonen of verschillende geluiden en iedere layer een eigen midi channel toewijzen. je hebt 4 macro knobs die je vrij kan toeweizen, wisselen naar een andere layer om daar iets te tweaken is in 1 knopje te doen in de multi/poly draad hier op de forum heb ik ook een hoop sound demos staan

het is overigens niet het makkelijkste aparaat om te leren als je dieper wil gaan en vergt enige menu diving maar bied wel enorm veel mogenlijkheden in ruil daarvoor

Back