Algoritmes voor realtime pitch-midi conversie

Jacob

non-actief
Vraagje uit nieuwsgierigheid: wie weet er welke algoritmes er gebruikt worden voor realtime picth - midi conversie? In de vakantie wil ik eens wat gaan programmeren en kijken of ik zoiets zelf kan bouwen. Ik kan me zo voorstellen dat je een frequentie-analyse van het binnenkomende signaal doet, en de frequentie met de hoogste power omzet naar een (midi)-noot. Maar: een FFT kan nooit echt in realtime toch? Hoe los je dat op? Door een wavelet-analyse te gebruiken? Door een deel van de input te voorspellen (zoals dat ook in noise cancellation algoritmes gebeurt)? Any physicists here? ;)

Geen phycisist maar als m'n MS20 het met CV kan en midi/CV bestaat...

Of is analoog dan toch beter :)

Sorry ga gerust serieus verder.

Re: Algoritmes voor realtime pitch-midi conversie

Origineel geplaatst door Jacob
Vraagje uit nieuwsgierigheid: wie weet er welke algoritmes er gebruikt worden voor realtime picth - midi conversie? In de vakantie wil ik eens wat gaan programmeren en kijken of ik zoiets zelf kan bouwen. Ik kan me zo voorstellen dat je een frequentie-analyse van het binnenkomende signaal doet, en de frequentie met de hoogste power omzet naar een (midi)-noot. Maar: een FFT kan nooit echt in realtime toch? Hoe los je dat op? Door een wavelet-analyse te gebruiken? Door een deel van de input te voorspellen (zoals dat ook in noise cancellation algoritmes gebeurt)? Any physicists here? ;)

Je moet een methode vinden om een zeer vage gissing van de frequentie te berekenen... Als je dan een gemiddelde van de berekend-gegiste frequenties in een recent bepaald aantal samples (samples in de betekenis van amplitudewaardes) uitrekend dat je toch erg in de buurt komt...
Een methode zou kunnen zijn om gebruik te maken van 1e en 2e afgeleiden...

Back