Mac

gomezz

Nieuwkomer
Hello everybody,

Na lang sparen kan ik eindelijk een macbook pro aanschaffen.
Nu ben ik op zoek naar de juiste mac...

Wat wil ik ermee doen:

Live performance met Ableton (aansturen van 4 hardwaresynths)
en opnames (demootjes) eveneens met ableton.

Waar moet ik op letten? Is dual-core voldoende of eerder quad?

Alle tips zijn welkom!

grtz

Gomezz

Waar je op moet letten?

Hoeveel heb je gespaard?
Past je audio interface er op? (FW, USB?) en al je peripherals?
Zit er geen krappe SSD in zodat je Komplete installeren kunt vergeten? (externe drives is vragen om ellende)
Vind je 13" groot genoeg? (groter is vrijwel altijd beter, maar het scheelt nogal wat euro's om van 13" naar 15" te gaan)

Moet 't perse een Macbook zijn? Heb je die nu ook al een, of wil je perse een wit lampje met een appel op de achterkant van je scherm? ;)

Last but not least: heb je dit ook al eens op http://gathering.tweakers.net gevraagd? ;) Al gaan ze je daar bombarderen met dezelfde informatie; wat je nu geeft is nogal mager.

Wat is je gespaarde budget? Persoonlijk zou ik voor de 15 inch non retina gaan, als ik in jouw schoenen stond. Quadcore processor kan heel veel aan.

En er is hier ook een draadje over macs en geluidskaarten

ik heb een 15" met firewire aansluiting, proversie dus, en een iets grotere harde schijf.
meer dan voldoende voor studio en live.
kost wat maar doet het altijd en gaat jaren mee

instap non retina 15" met hi-res scherm. Zelf SSD erin zetten en meteen een 2e ipv de DVD drive.

voor 4 midi kanalen in ableton heb je echt niet de nieuwste versie macbook's te hebben dat kon de eerste vrsie van intel al. maar het is wel leuk voor het MKB en je eigen ego.

Hello everybody,

Na lang sparen kan ik eindelijk een macbook pro aanschaffen.
Nu ben ik op zoek naar de juiste mac...

Wat wil ik ermee doen:

Live performance met Ableton (aansturen van 4 hardwaresynths)
en opnames (demootjes) eveneens met ableton.

Waar moet ik op letten? Is dual-core voldoende of eerder quad?

Alle tips zijn welkom!

grtz

Gomezz

ik doe dit (en nog veel meer) met een ouwe macbook 2,6 GHz dual core die NU waarschijnlijk nog geen 500 euro meer kost
Ik denk dat je voor zoiets simpels geen te zwaar gespec'de mac nodig hebt.

Ik heb precies dezelfde. Zo'n nieuwe is natuurlijk heel erg gaaf, maar als je in zo'n oude een SSD schijf stopt en 4 GIG ram kom je al een heel end in de buurt van een nieuwe. Check de benchmarks maar op geegbench ofzo.

instap non retina 15" met hi-res scherm. Zelf SSD erin zetten en meteen een 2e ipv de DVD drive.

Non retina 13" is ook al een bakbeest, en is ietsje goedkoper. En handzamer voor LIVE vind ik zelf..

Mn 2008 15" 2.4Ghz core2duo met 4Gb kan idd nog heel veel als je met hardware werkt. SSD is wel essentieel denk ik.

voor live spelen lijkt een SSD me minder gevoelig voor trillingen enz.

ik zou zeker een SSD kiezen. sneller, geen opspin pauzes. vooral als alles vlekkeloos moet verlopen is een mechanische HD nog wel eens een zwak punt.

Je kan in de meeste nieuwere MBP's 16G werkgeheugen proppen, kost geen drol en wel fijn. SSD is ook erg prettig maar niet goedkoop.

Back