keyboard aansluiten op functiegenerator, kan dat?

edhal

Ouwe rot
Iemand hiermee ervaring?
Dus, de frequenties van m'n functiegenerator oproepen door het bespelen van een keyboard. Krijg je een soort simpele osc.synth...
Op deze video zie je een beetje wat ik bedoel:

(vanaf 1:51)
Het wordt mij alleen niet duidelijk hoe hij het gedaan heeft, iets met pot.meters?
Iemand ideëen?

:okdan:

geen idee hoe 'ie het heeft gedaan, geeft 'ie geen uitleg over wat toch wel een beetje heel erg vreemd is als je iets staat te demonstreren... k'vonnut verder eigenlijk ook niet bijster interessant om eerlijk te zijn; totaal geen toegevoegde waarde, een beetje van het 'waarom makkelijk als het moeilijk kan" principe...

Wat hij zegt is dat elke gebruikte toets via een trimmer loopt, en hij mompelt iets over diodes. Hij is inderdaad een beetje vaag. Maar waar het op neer komt is dat hij gewoon elke toets apart ingeregeld heeft zodat de functiegenerator daarbij de juiste frequentie produceert. Zo te zien heeft hij gewoon de tune knop uit de generator gehaald en vervangen door een reeks toets+trimmer combinaties, en gebruikt hij de diodes om het geluid aan en uit te schakelen.

Zoals 6 terecht zegt: wat is het nut? Een hoop gedoe voor één octaaf aan ongemodificeerde golfvormen.

ok, de technische kant is me nu iets duidelijker, idd een hoop gedoe...
vwb het nut: ik beschik zelf over een veel grotere en uitgebreidere generator en hoopte daar keys op aan te sluiten...

Een rechstreekse (knopje+trimmer) oplossing kan natuurlijk altijd, maar het blijft een behoorlijk beperkt bliepjes-ding. Je kunt met filters erachter gaan werken, maar envelopes aansturen gaat al niet omdat de keys hard in je generator hangen.

Als je ook simpele dingen als pitchbend en vibrato wilt kunnen doen zit je al snel vast aan voltage control. Het kan zijn dat die er al op zit, maar als dat zo is zal die waarschijnlijk niet netjes 1V/oct zijn. Als hij er niet op zit moet je die sowieso maken. Al met al een hoop gedoe terwijl een goedkope VCO waarschijnlijk meer kan (zeker wat betreft modulatie) en muzikaal gezien beter werkt.

Back