Novation Launchkey MK4: Ableton Live bedienen?

Nightly Build

Go for what you know
Ik heb de Novation Launchkey 37 mini gekocht:

novation_launchkey_mini_37_mk4.jpg

in eerste instantie puur als MIDI/master keyboardje maar ik kwam er al snel achter hoe verregaand de integratie met Ableton Live is.

Al sinds 2016 heb ik de Push 2 maar die is slechts 3 keer gebruikt en zit nu al jaren in z’n doos. Ik vind hem te intimiderend, te veel ruimte innemen op mijn bureaublad, keys spelen met pads is een te stijle leercurve voor mij gebleken en de extra power adapter is onhandig.

Daar heeft de Launchkey mini allemaal geen last van. Bovendien vind ik het ontbreken van een scherm op de controller ook veel logischer werken. Je kijkt gewoon op je monitor terwijl je de knoppen van de keyboard bedient. Dat smalle schermpje op de Push 2 vind ik echt de plank misgeslagen.

Ik vind het dus een fijn keyboard die ik zeker ga gebruiken. Een blijvertje dus deze keer hoop ik. Ik overweeg zelfs de gewone 37 er ook bij te nemen (want betere toetsen en pitch/mod wielen) en ook de 25 mini (want past in rugzak).

Ik vroeg me alleen af in hoeverre die DAW integratie echt handig is. Zijn er forumleden die Live er (nagenoeg) compleet mee bedienen? Hoe mooi het ook allemaal lijkt krijg toch de indruk dat dit handiger en sneller is met de muis/trackpad. Hier zie je iemand Live bedienen met de Launchkey (ongeveer vanaf 1/4 van de video) en ik moet zeggen dat het er allemaal wel soepel uitziet.. miischien gewoon veel oefenen?

Laatst gewijzigd:
Ik heb de Novation Launchkey 37 mini gekocht:

Ik vroeg me alleen af in hoeverre die DAW integratie echt handig is. Zijn er forumleden die Live er (nagenoeg) compleet mee bedienen? Hoe mooi het ook allemaal lijkt krijg toch de indruk dat dit handiger en sneller is met de muis/trackpad. Hier zie je iemand Live bedienen met de Launchkey (ongeveer vanaf 1/4 van de video) en ik moet zeggen dat het er allemaal wel soepel uitziet.. miischien gewoon veel oefenen?
Ik heb de LK4 Mini 25 en ondanks dat de integratie met Ableton heel diep gaat, vond ik het toch vaak makkelijker de muis te gebruiken - simpelweg omdat ik niet altijd direct wist wélke encoder wélk Ableton-element bestuurde. Je kunt natuurlijk terwijl je Shift op de LK4 houdt ingedrukt aan een encoder draaien om op het (wel héél kleine) schermpje te zien wat deze knop bestuurt, maar toch: nét iets te veel gedoe voor mij.

De Keylab van Arturia daarentegen heeft als voordeel dat je een knop of slider alleen maar hoeft aan te raken om op het - veel grotere - Keylab-scherm te zien wát deze aanstuurt. Deze bevalt mij veel beter én heeft (poly) aftertouch.

De LK4 Mini staat intussen alweer een tijdje ongebruikt op de plank, dus mocht je interesse hebben...

Back