Dus je wil geen FM?
En ik vind Alchemy nu ook niet de beste synth voor bassen - maar daar heb ik een Slim Phatty en Bass Station II voor.
FM?...Hmm,niet echt nee,
Ooit in een ver verleden wel eens een dx7 aan de tand gevoeld,maar ik geef eerlijk toe dat ik dat best ingewikkeld vond.
Ik kan nou ook niet zeggen dat Alchemy het beste is wat me ooit is overkomen.
Maar ik kan er wel alles mee doen wat ik wil.
Laat ik het zo zeggen,dat ik nogal snel m'n eigen kuil graaf.
Ik laat me nogal snel in de verleiding brengen van nieuwe en betere vst's(voorheen harfdware synths).
En voila,er staan weer 10.000 nieuwe presets te popelen.(lekker chaotisch in je hoofd)
Terwijl juist 1 goeie plugin dwingt m'n creativiteit hoog te houden.,voor de krappe tijd die ik naast m'n 40 uurige baan heb,of zijn het juist presets die het je makkelijk maken voor je tijdwinst?
Dus het mes snijd een beetje aan 2 kanten waarbij je soms met jezelf in conflict komt.
Ik heb ooit eens een keer een stukje gelezen waarbij jean-michel jarre dat wel mooi omschreef.
De jaren 80 waren voor hem de donkerste jaren,betreft midi en presets.
Hij zei dat we allemaal in die valkuil zijn gelopen.
Verleid door mooie exotische sounds en oneindige mogelijkheden,tegelijkertijd vernieling van jezelf.
Dus wat is goed en wat is slecht,En dat is toch een soort tweestrijd en gevoelskwestie,waarbij het de kunst is een balans te vinden.
Zo'n tien jaar geleden had ik een verzameling van +- 20 hardware synths,het koste me m'n creativiteit,m'n relatie en geld.
Daarna alles de deur uitgeflikkerd,en mezelf gaan beseffen dat ik verslaafd was.
En ik merkte dat het met de komst van vst's exact dezelfde kant op ging,en mischien nog wel erger.
Toen stelde ik mezelf de vraag,heb ik veel geld nodig,heb ik een groot huis nodig,heb ik 100 vst's nodig?
En om mezelf weer terug te vinden,wie ik daadwerkelijk ben,moest ik ruimte maken,snap je?
Het klinkt mischien allemaal erg zen en off-topic,maar ik wil alleen maar mijn opmerking onderbouwen waarom ik met alleen Alchemy prima uit de voeten zou kunnen.
Wat heeft een mens nou eigenlijk daadwerkelijk nodig?
Mischien dat Henk Westbroek toch gelijk had,toen hij zong:Alles draait om de eenvoud.