Mijn top 5 software synths (vst) en die van jou??

Op dit moment:

1. U-He Zebra
2. FL Studio MIDI Out
3. Arturia Analog Factory
4. Zero-G Nostalgia
5. OPX PRO II

Oke, sinds gisteren een nieuwe top 5:

1. Z3ta+ 2
2. FL Studio MIDI Out (vooral sinds ik twee weken geleden een Alpha Juno 1 heb gekocht)
3. OPX Pro II
4. U-HE Zebra
5. Arturia Analog Factory

Ik heb een nieuw lijstje :-)

1 - Omnisphere
2 - Synthmaster 2.6
3 - Engine 2 (Kingdom Forrest, Galaxy X, Desert Winds)
4 - Stylus RMX
5 - Kontakt 5 (met veel Synthmaster extra libraries)

Uiteindelijk voor mij maar 1 hier die ik nog wel eens gebruik en dat is massive.
Soms als ik met oudere projecten bezig ben dan wil er nog wel eens Electrax of diva in voorkomen.
Maar ik vermijd de meeste plug-ins al een tijd, niet omdat ze niet goed zijn of omdat ik een purist ben.
Maar ik speel toch het liefst met analoge synths.
Lekker hands on, creatiever ook omdat ik niet naar een beeldscherm zit te turen, maar (voor mijn gevoel althans) sounds zit te maken itt presets te luisteren.

Lekker off topic weer sorry.

Massive dus :)

Een heel lief klein (gratis) VST-synthje vind ik MoonSonoSx..
Dus die staat voor mij op dit moment op 1 :-)

1.Largo
2.GTC NK1001
3.Waldorf XTK
4.TW16 sampler voor Cubase
5.SR 202 drumkit machine.

Largo en XTK gebruik ik vaak voor straffe bassen, en metaal klinkende pads
GTC NK1001 heeft beetje FM achtige klank welke ik toepas in beetje jaren 80 producties
Omdat sampelen niet standaard in Cubase zit gebruik ik deze gratis sampler, beetje rampebak soms maar ja heb er meerdere geprobeerd en deze werkte het meest stabiel in Cubase omgeving.
De SR202 drumkit machine is een veel gebruikte VST drum computer in mijn producties, ook omdat je drumkits nog naar eigen wens kan aanpassen.

Echter de VST lijst wisselt nogal, net hoe de muzikale pet staat.
Hoop door de tijd weer een hardware synth te kunnen gebruiken in de producties.

Groetjes:Ramon

Mijn favorieten per vandaag:

1. Logic Pro X - Retrosynth
2. Logic Pro X - Sculpture
3. Arturia Mini V
4. U-HE Zebra
5. Logic Pro X - ES2

deze in combinaties met een goeie vst verb

Welke versie van cubase draai je?

Gebruik nog een oude versie van Cubase 5.1 en daar kan niet mee gesampeld worden.
Echter voor sample producties maak ik eerst een klad versie in MULAB en die smijt dan daarna door C7 heen welke ik nu aan het testen ben.
Halion heb ik wel als losse VST plugin maar die werkt niet lekker soepel, tja niet alles kan je gratis verkrijgen hihi.

1. Camel Audio Alchemy
2.
3.
4.
5.

De enige die ik gebruik, heb er niet meer nodig.
Wel gebruik ik The Drop erbij om net wat andere geluiden te krijgen bovenop de standaard Camel filters.

Het is dat bepaalde vst's in projecten zitten verweven, anders had ik ook alles de deur uit gedaan en alleen alchemy gehouden.
Kan er eigenlijk alles mee wat ik wil.

Oh die van verandere zowat iedere week.. Mijn favorieten nu:

1. Synth1
2. TAL UNO 62
3. Arturia Analog Factory
4. FL MIDI OUT
5. U-HE Diva

Het is dat bepaalde vst's in projecten zitten verweven, anders had ik ook alles de deur uit gedaan en alleen alchemy gehouden.
Kan er eigenlijk alles mee wat ik wil.
Dus je wil geen FM? ;)

En ik vind Alchemy nu ook niet de beste synth voor bassen - maar daar heb ik een Slim Phatty en Bass Station II voor. *D

Dus je wil geen FM? ;)

En ik vind Alchemy nu ook niet de beste synth voor bassen - maar daar heb ik een Slim Phatty en Bass Station II voor. *D

FM?...Hmm,niet echt nee,
Ooit in een ver verleden wel eens een dx7 aan de tand gevoeld,maar ik geef eerlijk toe dat ik dat best ingewikkeld vond.
Ik kan nou ook niet zeggen dat Alchemy het beste is wat me ooit is overkomen.
Maar ik kan er wel alles mee doen wat ik wil.
Laat ik het zo zeggen,dat ik nogal snel m'n eigen kuil graaf.
Ik laat me nogal snel in de verleiding brengen van nieuwe en betere vst's(voorheen harfdware synths).
En voila,er staan weer 10.000 nieuwe presets te popelen.(lekker chaotisch in je hoofd)
Terwijl juist 1 goeie plugin dwingt m'n creativiteit hoog te houden.,voor de krappe tijd die ik naast m'n 40 uurige baan heb,of zijn het juist presets die het je makkelijk maken voor je tijdwinst?
Dus het mes snijd een beetje aan 2 kanten waarbij je soms met jezelf in conflict komt.
Ik heb ooit eens een keer een stukje gelezen waarbij jean-michel jarre dat wel mooi omschreef.
De jaren 80 waren voor hem de donkerste jaren,betreft midi en presets.
Hij zei dat we allemaal in die valkuil zijn gelopen.
Verleid door mooie exotische sounds en oneindige mogelijkheden,tegelijkertijd vernieling van jezelf.
Dus wat is goed en wat is slecht,En dat is toch een soort tweestrijd en gevoelskwestie,waarbij het de kunst is een balans te vinden.
Zo'n tien jaar geleden had ik een verzameling van +- 20 hardware synths,het koste me m'n creativiteit,m'n relatie en geld.
Daarna alles de deur uitgeflikkerd,en mezelf gaan beseffen dat ik verslaafd was.
En ik merkte dat het met de komst van vst's exact dezelfde kant op ging,en mischien nog wel erger.
Toen stelde ik mezelf de vraag,heb ik veel geld nodig,heb ik een groot huis nodig,heb ik 100 vst's nodig?
En om mezelf weer terug te vinden,wie ik daadwerkelijk ben,moest ik ruimte maken,snap je?
Het klinkt mischien allemaal erg zen en off-topic,maar ik wil alleen maar mijn opmerking onderbouwen waarom ik met alleen Alchemy prima uit de voeten zou kunnen.
Wat heeft een mens nou eigenlijk daadwerkelijk nodig?

Mischien dat Henk Westbroek toch gelijk had,toen hij zong:Alles draait om de eenvoud.

Back