Roland sh-201 weinig laag?

Dan zou ik eerder een masterkeyboard nemen met draaiknoppen en of schuiven waarmee je ook de parameters van de softsynths kunt bedienen.
Weet je trouwens hoe een K4 eruit ziet en wat ie kan?

Ik heb de K4 bekeken bij Sound on Sound, mooi is ie niet, maar lelijker zijn ze ook zeker te vinden :).

De mogelijkheden zijn natuurlijk vrij beperkt las ik daar ook, zeker als je de Sylenth1 gewend bent.
Toch een aantal, recente, behoorlijk enthousiaste gebruikersreviews kunnen vinden op het net voor de K4. Hij schijnt echt nog bruikbaar te zijn in allerlei soorten electronische dansmuziek. (DnB, Club, Hardcore zag ik er zelfs bijstaan). Vandaar dat even mijn interesse was gewekt.

Ik denk dat ik je advies ga opvolgen en een mooi MIDI keyboard ga kopen met draaiknoppen en schuiven.

Dank!

De K4 is een typische jaren 80 digitale synth. Alles met druktoetsen in menu's verstopt.
Het is een rompeler met genoeg waveforms en samples, 4 osc's, 2 filters die je ook in serie kunt zetten voor bizarre geluiden. Ringmod zit er ook op evenals een zooitje effecten. Op de wiki hier staat ook een link naar de K4.
De strings worden bijvoorbeeld gebruikt in Das Boot van U96, of zijn in ieder geval een goede gelijkenis. En een mooie choir heb ik nog nergens anders gehoord
Qua speelbaarheid is ie geweldig, omdat je met de attack- en releasevelocity je attach en releasetijd kunt regelen en met de aftertouch nog eens extra kunt moduleren!
Tot zover het K4 promotieverhaal.

Bottom line: De sh-201 heeft een slecht bereik.

Zon Kawai K4, is dat wat om mee te beginnen als eerste hardware synthje? (ik heb nu alleen nog maar Softsynths, zoals bijvoorbeeld de Sylenth1).

Ik had de SH-201 op het oog maar die valt nu dus af. De Gaia vind ik te duur om uit te proberen.

De K4 zal uiteraard niet hetzelfde bieden als de Sylenth1, maar heb toch een groter master MIDI keyboard nodig, kan ik net zo goed gelijk een ouder synthje met MIDI kopen, toch :D ?

Dat dacht ik ook, en heb toen een AN1x gekocht 8)

Als je iets soortgelijks zoekt als de SH-201 en iets om synthese meer te doorgronden, zou ik zoeken naar een VA met veel knoppen, zodat je in ieder geval voor de basisonderdelen van de synthesizer aparte knoppen hebt.

Zou dan zelf kijken naar bijvoorbeeld een JP-8000, MS-2000, Nord Lead, Novation KS4/5, AN1X zou ook nog wel kunnen denk ik (al heeft die niet voor alles een vaste knop). Natuurlijk zijn er nog veel meer opties, ook een beetje afhankelijk van je budget en verdere eisen (wat voor muziek wil je maken e.d.)

Zon Kawai K4, is dat wat om mee te beginnen als eerste hardware synthje? (ik heb nu alleen nog maar Softsynths, zoals bijvoorbeeld de Sylenth1).

Ik had de SH-201 op het oog maar die valt nu dus af. De Gaia vind ik te duur om uit te proberen.

De K4 zal uiteraard niet hetzelfde bieden als de Sylenth1, maar heb toch een groter master MIDI keyboard nodig, kan ik net zo goed gelijk een ouder synthje met MIDI kopen, toch :D ?

Dat dacht ik ook :) en toen een AN1x gekocht en een novation nocturn erbij voor extra knoppen en autmap

Een patch bouwen met een softsynth zonder de muis aan te raken heb ik nog nooit gedaan. Ik heb zo'n remote sl maar ik gebruik hem alleen om automation mee op te nemen, niet om een complete softsynth mee te besturen. Als je echt hands on wilt, probeer dan bijvoorbeeld een Nord Lead 3 op de kop te tikken. Ik zag er hier laatst eentje voorbij komen. Lekkerste hardware synth waar ik ooit mee gewerkt heb, voor alles een knoppie met een ledje.

Waarom niet een Nova? Ik heb er vroeger 1 gehad en ik vond de (virtual) synthese super. Ze zijn vrij goedkoop nu. Wel opletten dat de knoppen goed werken.

Heb nog even een vergelijking gedaan:
  • De roland op het nivo zoals het normaal prima klinkt.
  • De roland met de gain meer open, zodat het qua volume gelijk is aan de Kawai
  • De Kawai
Het valt me alleen al op dat de sinus uit de Roland meer een afgeronde zaagtand lijkt. De resolutie van de golf is naar mijn idee ook lager.
rolandsh201-vs-KawaiK4-c-laag.jpg

Back